Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Jag undrar faktiskt hur många som bokar en biljett med Norwegian till USA eller Thailand nu?
Gång på gång verkar DY erbjuda en värdelös kundservice när det blir en massiv försening.
Passagerare har på JFK själva för dyra mobilkostnader fått ringa till DYs bokningscentral i Lithauen för att boka om biljetter till senare avgångar. En sådan sak ska självklart DY göra automatiskt...och direkt när förseningen blir känd för dem.
Problemet är att om bokningarna minskar kan DY ändå inte höja priset. Den stora osäkerhetsfaktorn för ev passagerare OM de verkligen kommer fram till resmålet i tid eller hem från semestern i tid gör att bolaget måste ha vara riktigt låga priser.
Vem skulle välja DY till New York eller Bangkok om prisnivån skulle ligga strax under SAS/UA eller Thai?

Jag väntar med spänning på vad som händer när Norwegian börjat flyga IC från London LGW till USA och den första enorma förseningen uppstår och brittiska passagerarna får uppleva den (ö)kända kundservicen.
Den vilda brittiska mediekåren lär väl kasta sig över Norwegian likt en lejonflock runt en skadad buffel.

Nu händer det igen.. Nyårsdag och Norwegians plan är fast i Bangkok.

Från DN: – Vi har en försening för vårt flyg till Stockholm från Bangkok. Nu har vi fått en ny avgångstid 09.05 lokal tid den 2 januari. Det blir med ett leaset flyg. Orsaken till förseningen är att besättningen måste ha sin lagstadgade vilotid, säger Daniel Kirchhoff, informationsansvarig på Norwegian, till Aftenposten.

Norwegianplan fast i Bangkok - DN.SE

Men herregud, den 2 januari är ju i morgon. Det vill säga att dom blir nästan 1,5 dygn sena. Någon som vet någon som är med (skulle varit ombord) och kan få fram info om hur passagerarna blir behandlade? Hur dålig är egentligen DY (Norwegian) planering. Att den här effekten skulle uppstå visste dom ju redan sedan tidigare. Varför tar man då inte och köper in sig på platser på andra kärror och slipper det enorma negativa pressuppbåd som blir (inklusive mig då)?

Last edited:
kerran1980 jag ställde mig själv samma fråga ända fram tills 26 dec 2013 kl. 14:29 NYC tid.

Just vid den tiden ringde mina svärföräldrar oss och glatt meddelade att de äntligen har tänkt sig att komma till NYC och hälsa på. Vi hittade JÄTTEBILLIGA biljetter med...... Jag tänkte LH eftersom jag hade sett att LH, LX m.fl. hade riktigt bra priser de aktuella datumen.... Men icke... NORWEGIAN säger de glatt!! Vi ska flyga med det där nya flygplanet Dreamliner, det ser jättefint ut...

Mhmm... Om ni nu överhuvudtaget kommer ombord vill säga... ;)

Suck... Just där och då insåg jag att man kan prata hur länge och mycket som helst med nära och kära om hur man optimerar sitt resande och hur sällan LCC faktiskt är särskilt prisvärda. Polletten kommer ändå aldrig att trilla ned om det inte finns något intresse att ta emot informationen.

Jag insåg också att de hade betalt exakt 200:- mindre per person (väska och mat påräknat) jämfört med vad LX och LH tog samma datum. SAS direktflyg hade kostat 400:- mer per person. Suck...

Jag undrar faktiskt hur många som bokar en biljett med Norwegian till USA eller Thailand nu?

Jag... Tyvärr. Ska resa med en kompis till Fort Lauderdale i januari för att åka på kryssning. Han har vunnit ett presentkort på Fritidsresor och de bokade in oss på Norwegian-flyget, trots min invändning. Ska bli mycket spännande att se hur det går, om vi kommer dit och hem i tid! Det trevliga är ju att det blir en paket-resa dock så det är ju Fritidsresor som får fixa till det om det strular.

Jag... Tyvärr. Ska resa med en kompis till Fort Lauderdale i januari för att åka på kryssning. Han har vunnit ett presentkort på Fritidsresor och de bokade in oss på Norwegian-flyget, trots min invändning. Ska bli mycket spännande att se hur det går, om vi kommer dit och hem i tid! Det trevliga är ju att det blir en paket-resa dock så det är ju Fritidsresor som får fixa till det om det strular.

Du ser väl till att ha iaf 2 dygn mellan Kjosan Airs flygets ankomst till FLL och kryssningsfartygets avgång? Ett dygn är för kort tid när det gäller Norwegian...bolaget har ju på sistonne vid flera tillfällen varit både 2 och 3 dygn försenade.
Det vore ju trist om du sitter antingen på Arlanda eller i flygplanet påväg mot FLL när kryssningsfartyget hissar upp ankaret och lämnar hamnen.

Du ser väl till att ha iaf 2 dygn mellan Kjosan Airs flygets ankomst till FLL och kryssningsfartygets avgång? Ett dygn är för kort tid när det gäller Norwegian...bolaget har ju på sistonne vid flera tillfällen varit både 2 och 3 dygn försenade.
Det vore ju trist om du sitter antingen på Arlanda eller i flygplanet påväg mot FLL när kryssningsfartyget hissar upp ankaret och lämnar hamnen.

Ja, även det tyckte jag kunde vara en bra lösning med Norwegian-alternativet med tanke på deras tidigare meriter men endas en natts övernattning tyckte Fritidsresor. Så vi får väl se om det blir någon kryssning också. Som sagt så är det ju de som får fixa nytt fartyg om vi missar.

Hmm, detta är nog ett klart fall av excelnissarnas återkomst tror jag.

I Stockholm hände samma sak när ett bussbolag - vi kan kalla det "Rebus" - vann en upphandling på ett trafikområde. Man hade med sig ett nytt dataprogram som räknade ut att man kunde spara massvis med pengar i löpande drift. Problemet var bara att man - precis som DY tycks göra - helt hade underskattat behovet av reserver samt den känslighet och dominoeffekt som inträffar när allt är optimerat på pappret.

Bolaget Rebus fick betala en massa viten för inställda turer. I flygets avreglerade värld så kommer nog problemet "lösa sig själv". Men som vanligt så är det de dåligt informerade resenärerna som får ta smällen...

Från DN: – Vi har en försening för vårt flyg till Stockholm från Bangkok. Nu har vi fått en ny avgångstid 09.05 lokal tid den 2 januari. Det blir med ett leaset flyg. Orsaken till förseningen är att besättningen måste ha sin lagstadgade vilotid, säger Daniel Kirchhoff, informationsansvarig på Norwegian, till Aftenposten.

Norwegianplan fast i Bangkok - DN.SE

Men herregud, den 2 januari är ju i morgon. Det vill säga att dom blir nästan 1,5 dygn sena. Någon som vet någon som är med (skulle varit ombord) och kan få fram info om hur passagerarna blir behandlade? Hur dålig är egentligen DY (Norwegian) planering. Att den här effekten skulle uppstå visste dom ju redan sedan tidigare. Varför tar man då inte och köper in sig på platser på andra kärror och slipper det enorma negativa pressuppbåd som blir (inklusive mig då)?

En kollega är där och skulle åkt hem med det planet. Equipment change hade meddelats innan alla kom till flygplatsen, men därute kom besked om försenat plan. HiFlys besättning måste helt enkelt ha dygnsvila efter flighten från ARN till BKK. Man fick hotellvouchers, men hotellet var inte klart, har sett bilder på barn som ligger och sover på golvet i hotellkorridoren i väntan på rum.

Man hade med sig ett nytt dataprogram som räknade ut att man kunde spara massvis med pengar i löpande drift. Problemet var bara att man - precis som DY tycks göra - helt hade underskattat behovet av reserver samt den känslighet och dominoeffekt som inträffar när allt är optimerat på pappret.

Nu är väl i och för sig DY långtifrån det enda flygbolaget som saknar reservflygplan och optimerar sitt trafikprogram för att kunna hålla flygen i luften maximalt. Se bara hur lamslaget av förseningar och inställda flyg det andra stora skandinaviska flygbolagets long haul-flotta blev förra året enbart pga av normalt rutinunderhåll och något enstaka tekniskt fel. Det fanns ingen som helst luft i programmet där heller. Visst bokades folk ibland om till andra alternativ men sällan utan hyfsat rejäla förseningar som följd.

DY problem bottnar snarare i att de har underskattat de barnsjukdomar som ofta kommer med splitternya flygplan. Det i sig hade kanske initialt krävt lite mer "luft" i programmet än normalt. Men att dreamlinern skulle drabbas av så extremt många problem som den har gjort hade nog ingen kunnat förutspå. DY är inte ensamma om att brottas med Dreamlinerproblem. Problem som snarare kanske bör beskyllas Boeing än flygbolagen ifråga.

Norwegians egen ovilja att boka om till andra flygbolag när problem uppstår gör dessutom att problemen blir väldigt mycket mer påtagliga för resenärerna. Där SAS m.fl. förhoppningsvis (långtifrån självklart) bokar om till andra flygbolag låter Norwegian sina resenärer vänta på nästa fungerande DY flight vilket i flera fall har visat sig vara först ett par flighter senare.

Inte så lätt att boka om i dessa tider. Högsäsong till Thailand och planen är oftast fullbokade. Åkte med SAS ner till BKK på juldagen och inte en plats ledig. På väg hem nu och det fanns några uppgraderingsplatser kvar till Business men dom platserna tror jag inte Norwegian vill köpa av SAS .

Last edited:
Toppen