Hall skrev;
Norrmännen säger för övrigt numera att man är "Kjosfast" när man är strandad av Norwegian.
Trodde det hette norsk roulette...
Hall skrev;
Norrmännen säger för övrigt numera att man är "Kjosfast" när man är strandad av Norwegian.
Trodde det hette norsk roulette...![]()
Så är det en korrekt tolkning att om min flight B-A blir inställd pga att A-B blir sen/inställd pga ngt som kan anses som extraordinärt kam jag ändå hävda ersättning för min inställda B-A?Så förstår jag följande ur ARN:s fallreferat:
"Enligt bolaget försenades flygningen på grund av att en föregående flygning hade försenats p.g.a. flygplansbyte. EU-domstolen har fastslagit att extraordinära omständigheter endast får avse "ett visst flygplan en viss dag", och att detta inte kan anses vara fallet när en passagerare nekas ombordstigning på grund av omläggning av flygningar till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (se EU-domstolens dom den 4 oktober 2012 i mål C-22/11, Finnair, punkt 37). "
Resor referat 2012-08741 - ARN
Så är det en korrekt tolkning att om min flight B-A blir inställd pga att A-B blir sen/inställd pga ngt som kan anses som extraordinärt kam jag ändå hävda ersättning för min inställda B-A?
Nu är detta lite OT i denna tråd.
Så är det en korrekt tolkning att om min flight B-A blir inställd pga att A-B blir sen/inställd pga ngt som kan anses som extraordinärt kam jag ändå hävda ersättning för min inställda B-A?
Nu är detta lite OT i denna tråd.
Hmm... OM Norwegian, även om jag själv har svårt att tro det, skulle få rätt i deras tolkning att det är extraordinära omständigheter. Ja då är det ju i så fall att se som extraordinära omständigheter och då har de ju följt EU-bestämmelserna. Hur tänker du där? Tror du att SAS m.fl. i samma sits hade valt att betala ut 600€ i alla fall? Knappast!
Jag hade varit mindre grinig efter en försening där flygbolaget gjort allt för att få mig till min destination (genom ombokning t.ex.) än om jag varit strandad med Norwegian på JFK och sett flyg efter flyg gå mot Europa med lediga platser, även om jag i båda fallen blev utan kompensation.