Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Behövs inga MR med KLM eftersom Flying Blue har förlängt allas statusar frikostigt. Men du kanske tänkte med SAS? Om *A-loungen på AMS är öppen så är det ett mycket bra MR-mål för en EBG-jägare.
Var med SAS jag tänkte.

Det första alternativet under fråga 2 borde vara applicerbart, med "Transfer/Transit" och "Boarding Pass" som ifyllda alternativ i textfälten

Edit: Men jag uppmuntrar inte direkt till MR i sommar...
Tack för input. Jag förstår din synpunkt kring det hela och kommer självklart noga överväga eventuellt resande framöver. Har inte varit i närheten av ett flygplan sedan februari 2020 och ser inte att det kommer bli några flygningar på flera månader till då jag ännu inte ens har fått första sprutan. Har nog tur om jag hinner få första innan midsommar och sedan 6-7 veckor innan andra spruta och då var hela sommaren över.

Nja, det är nog att hoppas på lite för mycket att förvänta sig en nedgång från knappt 150 till under 50 på en vecka. Nedgången i smittotalen (7-dagarssumma) har de senaste dagarna legat på ca 30-40% per vecka på riksnivå. Då krävs det mer än två veckor för att få en nedgång till under 50, så mitt stalltips är snarare tre veckor för att nå den nivån, förutsatt att inte någon del av landet sackar efter alltför mycket.

Nu ligger 7-dagars-incidenstalet för nyinfektioner i Sverige på galet låga 13,5 per 100k. Slutade man testa eller? :D

Corona Zahlen für Schweden - aktuelle COVID-19 Statistik

Nu ligger 7-dagars-incidenstalet för nyinfektioner i Sverige på galet låga 13,5 per 100k. Slutade man testa eller? :D

Corona Zahlen für Schweden - aktuelle COVID-19 Statistik

I princip. Man stängde ner Sminet efter hackerangrepp så alla siffrorna efter tisdag i förra veckan visar noll fram tills idag. Så siffrorna denna veckan kommer vara låga och sen studsar det upp till föregående nivå nästa vecka och då kan vi läsa hur smittan ökar i Sverige igen innan någon börjar undersöka statistiken.

I princip. Man stängde ner Sminet efter hackerangrepp så alla siffrorna efter tisdag i förra veckan visar noll fram tills idag. Så siffrorna denna veckan kommer vara låga och sen studsar det upp till föregående nivå nästa vecka och då kan vi läsa hur smittan ökar i Sverige igen innan någon börjar undersöka statistiken.
Nej, det stämmer inte, det är bara en dag som visar noll i de siffror som släpptes kl 14 idag, nämligen torsdag förra veckan. Det ser dock ut som att siffror även från fredag-lördag förra veckan har förskjutits till senare dagar och därmed till del hamnat vecka 22 istället för vecka 21. Så här ser de senaste 1,5 veckorna ut i antal fall:
2021-05-24 1197
2021-05-25 2737
2021-05-26 1363
2021-05-27 0
2021-05-28 251 <-- misstänkt lågt
2021-05-29 254 <-- misstänkt lågt
2021-05-30 1950 <-- högt för en söndag, då testningsverksamheten brukar vara mindre
2021-05-31 1914
2021-06-01 2798
2021-06-02 1361

ECDC-siffran 227,4 per 100 000 på 14 dagar måste ha baserats på en tidigare, mindre upprättad, version av siffrorna än det Excelark som släpptes idag kl 14, för jag får vecka 20-21 till 251 när jag gör beräkningen. Tidigare har det brukat stämma nästan exakt.

Så man ska nog inte förutsätta att siffrorna fortsätter ner i den takt som indikeras av förändringen av ECDC-siffrorna mellan förra veckan (427 för vecka 19-20) och denna (227 för vecka 20-21). D.v.s. det är inte säkert att Sverige är gult (<150 per 100 000 på 14 dagar för vecka 21-22) redan nästa vecka.

Nej, det stämmer inte, det är bara en dag som visar noll i de siffror som släpptes kl 14 idag, nämligen torsdag förra veckan. Det ser dock ut som att siffror även från fredag-lördag förra veckan har förskjutits till senare dagar och därmed till del hamnat vecka 22 istället för vecka 21. Så här ser de senaste 1,5 veckorna ut i antal fall:
2021-05-24 1197
2021-05-25 2737
2021-05-26 1363
2021-05-27 0
2021-05-28 251 <-- misstänkt lågt
2021-05-29 254 <-- misstänkt lågt
2021-05-30 1950 <-- högt för en söndag, då testningsverksamheten brukar vara mindre
2021-05-31 1914
2021-06-01 2798
2021-06-02 1361

ECDC-siffran 227,4 per 100 000 på 14 dagar måste ha baserats på en tidigare, mindre upprättad, version av siffrorna än det Excelark som släpptes idag kl 14, för jag får vecka 20-21 till 251 när jag gör beräkningen. Tidigare har det brukat stämma nästan exakt.

Så man ska nog inte förutsätta att siffrorna fortsätter ner i den takt som indikeras av förändringen av ECDC-siffrorna mellan förra veckan (427 för vecka 19-20) och denna (227 för vecka 20-21). D.v.s. det är inte säkert att Sverige är gult (<150 per 100 000 på 14 dagar för vecka 21-22) redan nästa vecka.

Ja, de siffrorna visar inte noll nu, men den sidan som hämtade statistiken har skickat en förfrågan mot något API, som rapporterat noll eftersom det inte finns något att hämta. Samma sak gällde på sidan C19.se när noll fall rapporterades i flera dagar vilket gör lustiga siffror med kurvan. Oavsett vilken data som används så kan vi vara överens om att incidensen inte är

Så här skriver FOHM på statistiksidan:

Under vecka 21, mellan 26:e och 28:e maj, var databasen SmiNet tillfälligt nedstängd efter ett försök till dataintrång. De fall som bekräftats under de dagar systemet var stängt rapporteras in under helgen vecka 21 och under vecka 22. De bekräftade fallen redovisas i statistiken utifrån det datum anmälan registrerades i SmiNet. Detta innebär att fall som egentligen skulle ha registrerats och redovisas under vecka 21 nu istället redovisas under vecka 22. Antalet fall som redovisas per dag under vecka 21 och 22 reflekterar inte smittspridningen utan behöver tolkas över en längre tidsperiod.

Så med andra ord inte det minsta pålitligt där, och om det inte görs manuella förändringar av datan så kommer detta ge en puckel i kurvan som hindrar sverige från att få en annan färg på kartan. Men å andra sidan har ju Frankrike enligt ECDC-tabellen en incidens på -314 just nu.

.......

Så med andra ord inte det minsta pålitligt där, och om det inte görs manuella förändringar av datan så kommer detta ge en puckel i kurvan som hindrar sverige från att få en annan färg på kartan. Men å andra sidan har ju Frankrike enligt ECDC-tabellen en incidens på -314 just nu.

Dom visar inte statisiken från Sverige alls just nu på grund av dataintrångsförsöket..... Vet inte om det är bättre eller sämre för oss...... :rolleyes:

Maps in support of the Council Recommendation on a coordinated approach to travel measures in the EU

Fick en snilleblixt idag trodde jag efter @SK989 tips om att Nordmakedonien släpper in svenskar utan varken vaccin eller PCR-test. Har 1000 kr innestånde hos Wizz och det är vad dom vill ha från Skavsta till Skopje.

Från Skopje kan man ju sen ta sig landvägen in i andra länder, tex Grekland. Thessaloniki ligger bara 2,5h bort. Kollade fina lägenheter på Airbnb längs strandpromenaden.

MEN sen läste jag på om att Grekland kräver test av alla, även landvägen, så där sprack den idén...

Semestern ännu oplanerad.

Toppen