palmen
Moderator
Vi startar en ny tråd som handlar om Corona viruset och hur det påverkar resor runt omkring i världen. Tråden ska ha fokus på just resande och inte fokusera på viruset i sig, vilka botemedel som finns och liknande.
Personliga påhopp på andra hör aldrig hemma på Businessclass. Var sakliga och diskutera sak och inte person.
Exempel på frågor som lämpar sig i denna tråd:
Hur hanterar de olika flygbolagen nuvarande situation?
De flesta flygbolag har ställt in flyg till och från Kina. Flera länder nekar dessutom inträde till folk som besökt Kina under de senaste dagarna/veckorna.
Nedan information är ett axplock från olika flygbolag, det kan ändras när som helst så för senaste uppdatering rekommenderas att alltid besöka respektive flygbolags hemsida.
IATA har sammanställt en lista med vad som gäller för olika länder.
IATA - International Travel Document News
Nedan info är från 2020-02-04 (om inget annat anges)
SAS
Har ställt in alla flyg till Peking och Shanghai.
Nya biljetter säljs endast på flyg efter 15 mars.
Message - Traffic Information | SAS
Lufthansa Group (Swiss, Austrian, Lufthansa, LOT)
Uppdaterat 14/2-2020
Har ställt in alla flighter till Peking och Shanghai till 28 mars.
Nanjing, Shenyang och Qingdao har ställt in flighter till 28 mars.
Flyg till Hong Kong går som vanligt, men med reducerad trafik samt ändring av flygplan på vissa avgångar.
https://www.lufthansa.com/de/en/flight-information
British Airways
Flyg till Peking och Shanghai inställda till 29 februari. Flyg till Hong Kong går som vanligt.
Travel news | British Airways
Tidigare tråd fär den som vill läsa diskussionen som varit
SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Personliga påhopp på andra hör aldrig hemma på Businessclass. Var sakliga och diskutera sak och inte person.
Exempel på frågor som lämpar sig i denna tråd:
- Jag ska resa med flygbolag X på datum Y till land Z, vad har jag för möjighet att avboka resan pga detta virus?
- Vilka försiktighetsåtgärder kan jag ta på resande fot för att minimera riskerna med Corona?
- Om flygbolaget ställer in min flight pga detta, vad har jag då rätt till?
- Om jag vistats i Land X, kommer då land Y att släppa in mig?
- Vad är det senaste om Corona, har det spridit sig till flera länder?
- Finns det någon försäkring som täcker detta om man vill avboka sin resa?
Hur hanterar de olika flygbolagen nuvarande situation?
De flesta flygbolag har ställt in flyg till och från Kina. Flera länder nekar dessutom inträde till folk som besökt Kina under de senaste dagarna/veckorna.
Nedan information är ett axplock från olika flygbolag, det kan ändras när som helst så för senaste uppdatering rekommenderas att alltid besöka respektive flygbolags hemsida.
IATA har sammanställt en lista med vad som gäller för olika länder.
IATA - International Travel Document News
Nedan info är från 2020-02-04 (om inget annat anges)
SAS
Har ställt in alla flyg till Peking och Shanghai.
Nya biljetter säljs endast på flyg efter 15 mars.
Message - Traffic Information | SAS
Lufthansa Group (Swiss, Austrian, Lufthansa, LOT)
Uppdaterat 14/2-2020
Har ställt in alla flighter till Peking och Shanghai till 28 mars.
Nanjing, Shenyang och Qingdao har ställt in flighter till 28 mars.
Flyg till Hong Kong går som vanligt, men med reducerad trafik samt ändring av flygplan på vissa avgångar.
https://www.lufthansa.com/de/en/flight-information
British Airways
Flyg till Peking och Shanghai inställda till 29 februari. Flyg till Hong Kong går som vanligt.
Travel news | British Airways
Tidigare tråd fär den som vill läsa diskussionen som varit
SARS liknande virus (Corona) i Asien 2020 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Last edited: