Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Finns inget som tyder på att USA kommer öppna. Det kan hända i morgon eller nästa år. Ingen vet(och det gäller också de som har åsikter om när det kommer hända).

Det är precis som med Storbritannien. Regeringarna är tydligt ovilliga att öppna landet för besökare och det är svårt att se att smittspridningen är hela svaret längre.

Tack! Jag "gillar" inlägget trots att jag starkt ogillar innebörden...

Hej!
Förlåt om denna fråga nyligen har besvarats... men jag har åtminstone inte sett nåt..
Fråga: Har någon hört eller fått ny/uppdaterad info/skvaller om när USA har tänkt att öppna upp för turism från EU?
Har inte kunnat hittat någonting på länge. Tycker det är lite konstigt. Läste att Lufthansa har sett en 300% ökning av sökningar på USA nu till sommaren, och de har ökat avgångarna. Men fortfarande ingenting från USA/Biden, vad jag kan läsa mig till...

Vad tror ni? Kan man åka till USA snart igen??

MVH

Finns inget som tyder på att USA kommer öppna. Det kan hända i morgon eller nästa år. Ingen vet(och det gäller också de som har åsikter om när det kommer hända).

Det är precis som med Storbritannien. Regeringarna är tydligt ovilliga att öppna landet för besökare och det är svårt att se att smittspridningen är hela svaret längre.

Ingen av oss vet tyvärr men en utmaning för USA är nu att vaccinationstakten är nere på under 1m per dag (jag tror man nådde 4,2m doser per dag när det var som högst). Nuvarande administration har haft som mål att nå 70% av befolkningen till 4:e juli skall ha fått en dos. Det verkar vara svårt att uppnå om man läser senaste information från CNN.

Om det är så att en dos inte täcker dessa nya varianter lika väl som befintliga doser finns det nog en överhängande chans att USA väntar lite längre. BBC har en bra summering om detta.

Min totala amatörbedömning är att jag tror USA kommer flytta mållinjen till 70% över 12 år med båda doser innan landet öppnar. När detta blir, är svårt att veta men jag skulle tro man vill försöka få till detta till skolstarten i augusti. Min förhoppning om 4:e juli hänger lösare känner jag. Det verkar inte finnas ett lika stort incitament för USA att öppna upp som för t.ex. södra Europa att öppna upp andra vägen.

Sverige nedgraderat från högincidensområde till "vanligt" riskområde hos tyska RKI. Det betyder att karantänskrav bortfaller om man har ett negativt test, har varit smittad men tillfrisknat (Genesenennachweis) eller är fullt vaccinerad (bägge doserna) sedan två veckor vid ankomst. RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Informationen zur Ausweisung internationaler Risikogebiete durch das Auswärtige Amt, BMG und BMI
Hur bevisar man det? Jag antar att det är covidbevis som kommer gälla när det är klart 1 juli (1 augusti), men innan dess?

Från imorgon den 7:e juni räcker det med negativt antigen-test för inresa till Spanien (max 48 timmar gammalt).

Från Swedenabroad.se (Covid-19: Lägesbild och reseinformation - Sweden Abroad)
Särskilda inresebestämmelser
Fram till och med 6 juni behöver samtliga inresande över 6 år ha ett negativt PCR-prov som är max 72 h gammalt.

Från och med den 7 juni ändras reglerna för inresa i Spanien.

Samtliga resenärer som ankommer Spanien med flyg eller båt måste fortsatt fylla i en hälsodeklaration tidigast 48h innan ankomst till Spanien. Se mer information från det spanska hälsoministeriet här. När deklarationen är ifylld genereras en QR kod som du kan behöva visa upp vid incheckning samt ankomst till Spanien.

Alla passagerare över 6 år som reser in till Spanien från ett land som klassas som högrisk (inklusive Sverige) behöver även visa upp ett certifikat på engelska, spanska, franska eller tyska som intygar något av följande:

• bevis på komplett vaccination mot covid-19 senast 14 dagar före inresa
Certifikatet ska minst innehålla: för- och efternamn, datum när sista dosen gavs, vilket vaccin och nummer på dosen, antal doser, land samt uppgifter om den organisation som utfärdat certifikatet.
  • ett negativt testresultat i NAAT-test (t.ex PCR) eller av EU godkänd antigentest (max 48 h gammalt vid inresa)
Certifikatet ska minst innehålla: för- och efternamn, datum när testet gjordes, typ av test samt land.
  • ett intyg på genomgången covid-19 infektion max 180 dagar gammalt
Intyget får vara utställt tidigast 11 dagar efter att covid-19 infektion bevisas i Naat (PCR) test. Max 180 dagar får ha gått sedan testet togs. Certifikatet ska minst innehålla: för- och efternamn, datum när testet gjordes, typ av test samt land.

....

Alla passagerare över 6 år som reser in till Spanien från ett land som klassas som högrisk (inklusive Sverige) behöver även visa upp ett certifikat på engelska, spanska, franska eller tyska som intygar något av följande:

Certifikatet ska minst innehålla: för- och efternamn, datum när sista dosen gavs, vilket vaccin och nummer på dosen, antal doser, land samt uppgifter om den organisation som utfärdat certifikatet.
Ska bli intressant att följa hur detta utvecklas i och med att olika länder anser komplett vaccination olika. Då jag haft Covid-19 och fått en spruta av Pfizer räknas jag i Frankrike som kompett vaccinerad och har därmed fått mitt certifikat på komplett vaccination (inklusive QR-kod i Frankrikes svar på Green Pass). Hoppas de kommer överens snart om vad som ska gälla för alla inom EU...

Från imorgon den 7:e juni räcker det med negativt antigen-test för inresa till Spanien (max 48 timmar gammalt).

Från Swedenabroad.se (Covid-19: Lägesbild och reseinformation - Sweden Abroad)
Särskilda inresebestämmelser
Fram till och med 6 juni behöver samtliga inresande över 6 år ha ett negativt PCR-prov som är max 72 h gammalt.

Från och med den 7 juni ändras reglerna för inresa i Spanien.

Samtliga resenärer som ankommer Spanien med flyg eller båt måste fortsatt fylla i en hälsodeklaration tidigast 48h innan ankomst till Spanien. Se mer information från det spanska hälsoministeriet här. När deklarationen är ifylld genereras en QR kod som du kan behöva visa upp vid incheckning samt ankomst till Spanien.

• ett negativt testresultat i NAAT-test (t.ex PCR) eller av EU godkänd antigentest (max 48 h gammalt vid inresa)
Certifikatet ska minst innehålla: för- och efternamn, datum när testet gjordes, typ av test samt land.
  • ett intyg på genomgången covid-19 infektion max 180 dagar gammalt
Intyget får vara utställt tidigast 11 dagar efter att covid-19 infektion bevisas i Naat (PCR) test. Max 180 dagar får ha gått sedan testet togs. Certifikatet ska minst innehålla: för- och efternamn, datum när testet gjordes, typ av test samt land.

Onekligen bra, ett Antigen test är ju oerhört mycket billigare och mer tillgängligt än PCR. Dock är frågan vilka som är godkända av EU och vilka som inte är det? Har en resa till Spanien om ca 2 veckor och har bokat PCR test som kommer vara 50h gammalt vid inresa. Blir att boka om detta nu.

Ramlade över en lista som ser ut att gälla, från s.7 och framåt finns en förteckning på de olika tillverkarna och deras tester som är godkända av EU. Har själv en resa till Spanien på söndag och har bokat ett antigentest på iDr-kliniken i Göteborg, de använder sig av tester från Abbott och det finns med på listan!

https://ec.europa.eu/health/sites/d...response/docs/covid-19_rat_common-list_en.pdf

Ett tips är att gå till Vaccina (om du reser med sas) för en riktigt bra rabatt :)

Vaccina - Reseintyg för SAS-resenärer

Toppen