Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag kör på det för andra sommaren i rad, gick bet på Lofoten i år igen, så jag tar mig till Norr-Norrland och har hyrt en stuga väldigt långt norrut för några dagars total unwind, bastu och kannibaltunna :) Hoppas på Europa under vintern (Medelhavet) och med Covid's vilja (eller mot) USA eller Kanada sommaren 2022 som 40-årspresent till mig själv.
Kul! Säg till om du passerar fyrkanten (Piteå, Älvsbyn, Boden, Luleå) i sommar så möts vi upp!

Jag har en svag förhoppning om att Sydeuropa kommer tillåta ej testade barn att komma in, medan de 18 år och uppåt måste ha giltigt Covid-pass. Det skulle göra det attraktivt för barnfamiljer att turista medan det bör ge värdlandet en hel del trygghet kring smittspridningen.

Det hoppas jag verkligen inte blir aktuellt med tanke på hur stor spridningen varit bland barn och ungdomar, som själv fått så milda symptom att varken de eller deras föräldrar fattat att de är sjuka. Barnen undantogs från testning i början innan man fattade att de också var vektorer. Nu är de vektorer - rätt rejäla såna - så jag hade personligen inte väntat på eller planerat för slopad testning för barn. Ren mardröm för turistberoende länder att ta chansen med någon lättsmittad variant.

Längst upp i SVT flöde nu på eftermiddagen står:
EU: Fullvaccinerade bör få resa fritt

Alla som är fullvaccinerade mot covid-19 bör efter två veckor undantas covidtest och karantän vid resor inom EU, föreslår EU-kommissionen.

Samma regler ska gälla personer som har genomgått en covid-19-infektion och fått en dos av ett tvådosvaccin.

(TT)

Senaste nytt om coronaviruset | SVT Nyheter

Detta rapporterades nu kl. 12.49. Med andra ord, EU vill ge de som bara har fått en dos samma rättigheter som de med två. Jag vår dos 1 på onsdag denna veckan, så det skulle vara trevligt i så fall. Fästmön är ett decennium yngre, så jag gissar det tar minst två veckor till men lite ljus i tunneln för sommaren.

Med andra ord, EU vill ge de som bara har fått en dos samma rättigheter som de med två.
Mja.

EU-kommissionen vill. Inte riktigt samma sak. Men det är en bra början!

Och de vill bara ge samma rättigheter efter en dos som två om man också har en dokumenterad genomgången covid-sjukdom.

Men om de bara kan få alla överens om att inte behöva tester och karantän för fullvaccinerade så är ju bara det en god nyhet!

Det hoppas jag verkligen inte blir aktuellt med tanke på hur stor spridningen varit bland barn och ungdomar, som själv fått så milda symptom att varken de eller deras föräldrar fattat att de är sjuka. Barnen undantogs från testning i början innan man fattade att de också var vektorer. Nu är de vektorer - rätt rejäla såna - så jag hade personligen inte väntat på eller planerat för slopad testning för barn. Ren mardröm för turistberoende länder att ta chansen med någon lättsmittad variant.

Där kom också den första indikationen på att det kan bli som jag hoppas. Förslaget som ligger nu innebär att barn under 6 år helt och hållet slipper testas, och alla omyndiga(?) över 6 år som reser med sina vaccinerade föräldrar slipper eventuella karantänskrav, men kan behöva testas. Jag tror och hoppas att man går ännu längre och tar bort alla krav för alla de som inte kan vaccineras, d.v.s. under 12 år.

Och de vill bara ge samma rättigheter efter en dos som två om man också har en dokumenterad genomgången covid-sjukdom.
Här är pressmeddelandet i sin helhet
I pressmeddelandet står onekligen inte att man behöver ha en gengomgången sjukdom för att det ska räcka med en dos, utan att det skulle räcka med en dos för alla. Jag får korrigera mig!

(Sedan återstår ju att se hur det ser ut när det faktiskt går till beslut)

I pressmeddelandet står onekligen inte att man behöver ha en gengomgången sjukdom för att det ska räcka med en dos, utan att det skulle räcka med en dos för alla. Jag får korrigera mig!

Var läser du det? Jag ser bara detta och där står "recovered":

Fully vaccinated persons holding vaccination certificates in line with the EU Digital COVID Certificate should be exempted from travel-related testing or quarantine 14 days after having received the last dose. This should also cover recovered persons having received a single dose of a 2-dose vaccine.

Toppen