Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Måste ni flyga då? Bil funkar väl utan test till och från Schweiz när Sverige blivit grönt på deras lista. Schweiz är Sverige light i Corona -sammanhang, särskilt de tyskspråkiga kantonerna. Och transit genom Tyskland kräver väl inte heller test vad jag vet. måste bara vänta lite på att Sverige bedöms mer säkert än i nuläget .
Schweiz är för övrigt ett helt fantastiskt resmål :)

Ligger Norrland utomlands? Det var nytt

Ja enligt dig... du hade ju varit överallt i Sverige, så uppenbart måste detta vara utomlands. Iallafall utsocknes... :)

Norrland. Ett eget land. Facebook

Vad tror ni om Finland och Norge? Kommer dom att öppna upp för svenskar helt?

Skämt å sido, Norrbotten gränsar både till Norge och Finland, du kan tex Shoppa ”På gränsen” i Haparanda/Tornio.

Köpcentret Rajalla - På Gränsen
Köpcentret Rajalla - På Gränsen - Sök på Google

Last edited:
Jo vi har en flygplats i Linkan. Reservlista finns men är för ung, bara 50+ som erbjuds att skriva upp sig.

Nu gled vi OT.

Vad tror ni om Finland och Norge? Kommer dom att öppna upp för svenskar helt?
Känns tveksamt om Norge. Finland öppnade ju redan förra sommaren för svenskar som antingen har stuga i landet eller kom med egen fritidsbåt. Du får göra en investering!

Jag vill åka utomlands i sommar utan att betala 1500 kr för en pinne i näsan. Tips?

Tack
Nordmakedonien har inga krav på karantän, covidtest eller vaccination för inresa. Går direktflyg från Skavsta och Sturup med WizzAir. Har ingen anknytning till landet men var där som turist för några år sedan, besökte då Skopje och Ohrid. Landet saknar kust men vid Ohrid ligger en stor insjö med fint vatten som man kan bada i - vi bodde på ett strandhotell ca 10 min utanför stan. Det var en trevlig vecka och ett billigt land att turista i. Från Skavsta går flyg till Skopje och från Sturup till Ohrid. Mellan Skopje och Ohrid går det bussar (tar ett par timmar) men vi tog taxi, vilket kostade ca 1000 kr.

Nordmakedonien har inga krav på karantän, covidtest eller vaccination för inresa. Går direktflyg från Skavsta och Sturup med WizzAir. Har ingen anknytning till landet men var där som turist för några år sedan, besökte då Skopje och Ohrid. Landet saknar kust men vid Ohrid ligger en stor insjö med fint vatten som man kan bada i - vi bodde på ett strandhotell ca 10 min utanför stan. Det var en trevlig vecka och ett billigt land att turista i. Från Skavsta går flyg till Skopje och från Sturup till Ohrid. Mellan Skopje och Ohrid går det bussar (tar ett par timmar) men vi tog taxi, vilket kostade ca 1000 kr.
Det vara bra tips! Saknar Skopje, var där 2019. Bästa Ibis:et i Europa. Skön mellanöstern-inblandning.

Men det är väl inte Linköping du vill flyga ifrån? :rolleyes:

Ett tips är att bege dig till vaccination ställena strax innan stängningstid, det är konstigt nog många som inte dyker upp på sin bokade tid, och då kan det finnas drop in, då alternativet är att slänga dosen.

Har flera bekanta som fått dos 1 tack vare några försök vid stängningstid. (samtliga lyckades få vid försök 3, då drop in går efter ålder)

+1 :cool:

Välkommen till Norrbotten, här är det som ett annat land, Norrland (norr om Piteå)

Jag kör på det för andra sommaren i rad, gick bet på Lofoten i år igen, så jag tar mig till Norr-Norrland och har hyrt en stuga väldigt långt norrut för några dagars total unwind, bastu och kannibaltunna :) Hoppas på Europa under vintern (Medelhavet) och med Covid's vilja (eller mot) USA eller Kanada sommaren 2022 som 40-årspresent till mig själv.

Toppen