Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Sydeuropa är inte så sugna på otestade besökare av vad det verkar.

Kraven uppdateras hela tiden så man får nog sitta still i båten eller ha prelimiärbokningar men jag skulle förutsätta att utan test eller åtminstone en dos vaccin är det inhemsk semester som gäller. Vaccinpass kommer...

Inget fel på det. Sverige är fint 2-3 månader per år och det kan vi gärna utnyttja.
Det håller jag helt med om. Men jag tror fortsatt det är större chans att de länderna öppnar för resa utan både test och vaccin, än att våra grannländer gör det. Men jag tror båda kommer fortsätta kräva det. Särskilt som det verkar som den stora massan är ok med de kraven, och bryr sig mer om restriktioner på plats och karantän.

Det håller jag helt med om. Men jag tror fortsatt det är större chans att de länderna öppnar för resa utan både test och vaccin, än att våra grannländer gör det. Men jag tror båda kommer fortsätta kräva det. Särskilt som det verkar som den stora massan är ok med de kraven, och bryr sig mer om restriktioner på plats och karantän.
Jag har en svag förhoppning om att Sydeuropa kommer tillåta ej testade barn att komma in, medan de 18 år och uppåt måste ha giltigt Covid-pass. Det skulle göra det attraktivt för barnfamiljer att turista medan det bör ge värdlandet en hel del trygghet kring smittspridningen.

Jag har en svag förhoppning om att Sydeuropa kommer tillåta ej testade barn att komma in, medan de 18 år och uppåt måste ha giltigt Covid-pass. Det skulle göra det attraktivt för barnfamiljer att turista medan det bör ge värdlandet en hel del trygghet kring smittspridningen.
Jag hoppas det också, men sen är ju frågan om man hinner få båda sprutorna till mitten av september. Oavsett vad, behöver barnen testas så blir det ingen resa.

Jag har varit överallt i Sverige senaste året. Stockholm, Malmö, Göteborg, Umeå, Gotland, Öland, Hallandskusten, Västervik, Skåne igen, Örebro, Roslagen, Östergötlands alla vinklar och vår, Västra sidan av Vättern, Jönköping, Östersund, Blekingekusten och Karlskrona, Kalmar, Sörmlands alla gårdsbutiker, Nyköping och Stendörren, Glasriket, Bjärehalvön och tom i Ulricehamn.

Jag vill åka utomlands i sommar utan att betala 1500 kr för en pinne i näsan. Tips?

Tack

Jag har varit överallt i Sverige senaste året. Stockholm, Malmö, Göteborg, Umeå, Gotland, Öland, Hallandskusten, Västervik, Skåne igen, Örebro, Roslagen, Östergötlands alla vinklar och vår, Västra sidan av Vättern, Jönköping, Östersund, Blekingekusten och Karlskrona, Kalmar, Sörmlands alla gårdsbutiker, Nyköping och Stendörren, Glasriket, Bjärehalvön och tom i Ulricehamn.

Jag vill åka utomlands i sommar utan att betala 1500 kr för en pinne i näsan. Tips?

Tack
Har inte svar på din fråga, men lite info. Du har faktiskt inte varit överallt i Sverige, du har ju missat en yta norr om Umeå som sträcker sig 65 mil nordligt och 40 mil västligt.

Ingen pinne i näsan behövs.

Välkommen till Norrbotten, här är det som ett annat land, Norrland (norr om Piteå) ;)

PS. Jag tar också gärna emot tips på...

Ligger Norrland utomlands? Det var nytt

Får nog vaccin i juli som det ser ut nu. I Linköping är det 1500 kr som gäller för PCR-test och reseintyg.

Men det är väl inte Linköping du vill flyga ifrån? :rolleyes:

Ett tips är att bege dig till vaccination ställena strax innan stängningstid, det är konstigt nog många som inte dyker upp på sin bokade tid, och då kan det finnas drop in, då alternativet är att slänga dosen.

Har flera bekanta som fått dos 1 tack vare några försök vid stängningstid. (samtliga lyckades få vid försök 3, då drop in går efter ålder)

Men det är väl inte Linköping du vill flyga ifrån? :rolleyes:

Ett tips är att bege dig till vaccination ställena strax innan stängningstid, det är konstigt nog många som inte dyker upp på sin bokade tid, och då kan det finnas drop in, då alternativet är att slänga dosen.

Har flera bekanta som fått dos 1 tack vare några försök vid stängningstid. (samtliga lyckades få vid försök 3, då drop in går efter ålder)
Jo vi har en flygplats i Linkan. Reservlista finns men är för ung, bara 50+ som erbjuds att skriva upp sig.

Nu gled vi OT.

Vad tror ni om Finland och Norge? Kommer dom att öppna upp för svenskar helt?

Toppen