Hm...jag har förstått det som att man helt enkelt kan visa upp ett negativt PCR redan vid ankomst till Tyskland (som du alltså kan ha gjort i Sverige) och därmed helt slippa karantän? Om det inte är så enkelt, kan du länka till någon info om när testet i så fall ska tas? Jag menar att utvärderingen av ett PCR brukar ta några timmar även i bästa fall.
Enligt ADAC ska detta test göras +/- 48 timmar relativt tidpunkt för inresa (upp till 72 timmar före för PCR), så det går i så fall att ha ett negativt test med från Sverige och aldrig bli aktuell för karantän. Med reservation för att ADAC visserligen brukar vara pålitligt men inte är en officiell myndighet.
- Rückkehrer aus einem Risikogebiet müssen sich frühestens 48 Stunden (bei PCR-Test frühestens 72 Stunden) vor der Einreise bis spätestens 48 Stunden nach der Einreise auf das Coronavirus testen lassen.
Einreise nach Deutschland: Test- & Quarantäne-Pflicht | ADAC
Du har rätt, fel uppfattat av mig.
Who can get tested to be exempted from quarantine?
Following a stay in a simple risk area, home quarantine can be ended prematurely by submitting a negative test result via the Federal Republic’s travel portal at https://einreiseanmeldung.de. Quarantine can be ended after you have submitted your negative test result. If this proof is already submitted before entry, no quarantine is necessary.
FAQ Coronavirus Entry Regulations