Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hm...jag har förstått det som att man helt enkelt kan visa upp ett negativt PCR redan vid ankomst till Tyskland (som du alltså kan ha gjort i Sverige) och därmed helt slippa karantän? Om det inte är så enkelt, kan du länka till någon info om när testet i så fall ska tas? Jag menar att utvärderingen av ett PCR brukar ta några timmar även i bästa fall.

Enligt ADAC ska detta test göras +/- 48 timmar relativt tidpunkt för inresa (upp till 72 timmar före för PCR), så det går i så fall att ha ett negativt test med från Sverige och aldrig bli aktuell för karantän. Med reservation för att ADAC visserligen brukar vara pålitligt men inte är en officiell myndighet.

• Rückkehrer aus einem Risikogebiet müssen sich frühestens 48 Stunden (bei PCR-Test frühestens 72 Stunden) vor der Einreise bis spätestens 48 Stunden nach der Einreise auf das Coronavirus testen lassen.

Einreise nach Deutschland: Test- & Quarantäne-Pflicht | ADAC

Du har rätt, fel uppfattat av mig.

Who can get tested to be exempted from quarantine?
Following a stay in a simple risk area, home quarantine can be ended prematurely by submitting a negative test result via the Federal Republic’s travel portal at https://einreiseanmeldung.de. Quarantine can be ended after you have submitted your negative test result. If this proof is already submitted before entry, no quarantine is necessary.

FAQ Coronavirus Entry Regulations

Skönt med nedgången, om jag tolkat de portugisiska kriterierna rätt (under 500 fall på 100k) så innebär det att Sverige inom kort bör undantas från karantänskravet. Lovande inför sommarens planerade resa…

Jag ansökte om ESTA i fredags. Gick utmärkt. Kan vara bra att ha OM det öppnas upp med resande till USA. Kan enkelt föreställa mig en våg av ESTA-ansökningar som kan strula till det.

Hur är det med detta:

Will my ESTA be cancelled if I am scheduled to travel on or after 11:59pm EDT on March 13, 2020?
In accordance with Proclamation—Suspension of Entry as Immigrants and Nonimmigrants of Certain Additional Persons Who Pose a Risk of Transmitting 2019 Novel Coronavirus effective at 11:59 p.m. eastern daylight time on March 13, 2020, the entry into the United States is suspended for most individuals, other than United States citizens and lawful permanent residents, who have been physically present within a Schengen Area country within 14 days of travel to the United States. Any traveler with a valid ESTA who attempts to travel the United States in violation of this Proclamation will have their ESTA canceled. ESTA will not refund applications that are canceled due to this Proclamation. Travelers who are subject to the Proclamation should cancel or postpone any travel until no longer subject to the Proclamation, or the Proclamation is rescinded.Source: Official ESTA Application Website, U.S. Customs and Border Protection

Kommer ens ESTA att cancelleras om man har en bokning?

Du kan använda ditt ESTA om du inte reser från ett Schengenland(eller Storbritannien). Jag har läst en tråd på Flyertalk där det verkar som att du inte får checka in på en flight från spärrade länder med ditt ESTA. Gör du det så är du rökt.

Hur är det med detta:

Will my ESTA be cancelled if I am scheduled to travel on or after 11:59pm EDT on March 13, 2020?
In accordance with Proclamation—Suspension of Entry as Immigrants and Nonimmigrants of Certain Additional Persons Who Pose a Risk of Transmitting 2019 Novel Coronavirus effective at 11:59 p.m. eastern daylight time on March 13, 2020, the entry into the United States is suspended for most individuals, other than United States citizens and lawful permanent residents, who have been physically present within a Schengen Area country within 14 days of travel to the United States. Any traveler with a valid ESTA who attempts to travel the United States in violation of this Proclamation will have their ESTA canceled. ESTA will not refund applications that are canceled due to this Proclamation. Travelers who are subject to the Proclamation should cancel or postpone any travel until no longer subject to the Proclamation, or the Proclamation is rescinded.Source: Official ESTA Application Website, U.S. Customs and Border Protection

Kommer ens ESTA att cancelleras om man har en bokning?

Självklart inte. Men om du försöker dig på att åka in ändå så ryker ESTA. ESTA går fortfarande att använda om du varit utanför riskzonen i två veckor innan du reser in i USA. Det är var du varit som spelar roll, inte vilken nationalitet du har.

Självklart inte. Men om du försöker dig på att åka in ändå så ryker ESTA. ESTA går fortfarande att använda om du varit utanför riskzonen i två veckor innan du reser in i USA. Det är var du varit som spelar roll, inte vilken nationalitet du har.

Det vet just det där med checka in från Schengen.. Flyertalk har lång diskussion om det..

Det vet just det där med checka in från Schengen.. Flyertalk har lång diskussion om det..

Det står ju uttryckligen "om du försöker resa". Att ha en bokning är inte att försöka resa. Försöka resa är att checka in eller försöka tjata dig till boardingkort på flygplatsen. Det är ju många som bokar på spekulation att gränserna ska öppna, jag är en av dem. Och jag har både haft en befintlig ESTA och har sökt om ny eftersom passet gick ut och det har inte varit några problem alls. Men jag har å andra sidan inte försökte checka in från Schengeland heller då jag finner mig i att jag inte är välkommen just nu.

Karantänsregler tas bort för svenskar som kommer hem till Sverige efter resor!

Saxat från FHM:s hemsida:
Från och med den 1 juni upphör Folkhälsomyndighetens rekommendation om testning och isolering efter hemkomst för symtomfria svenska och utländska medborgare som reser in i Sverige från länder inom EU, EES, Schengen, från Storbritannien och ett antal andra länder. För utländska medborgare utom nordiska gäller enligt regeringen fortsatt krav på negativt covid-19-test för att resa in i Sverige.

Toppen