Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Var läser du det? Jag ser bara detta och där står "recovered":

Fully vaccinated persons holding vaccination certificates in line with the EU Digital COVID Certificate should be exempted from travel-related testing or quarantine 14 days after having received the last dose. This should also cover recovered persons having received a single dose of a 2-dose vaccine.
Argh. Jag kan inte läsa. Jag tar tillbaka mitt tillbakatagande och återgår till ursprunglig ståndpunkt!

Och dessutom behöver jag uppenbarligen hämta mer kaffe!

Mja.

EU-kommissionen vill. Inte riktigt samma sak. Men det är en bra början!

Och de vill bara ge samma rättigheter efter en dos som två om man också har en dokumenterad genomgången covid-sjukdom.

Men om de bara kan få alla överens om att inte behöva tester och karantän för fullvaccinerade så är ju bara det en god nyhet!

EU-kommissionen har kommit med ett förslag till Ministerrådet som bestämmer.

Jag gissar att det är är förankrat bland länderna och är en slags miniminivå. Några länder kan säkert vara mer öppna men tills något enda land faktiskt öppnat är det säkrast att vara skeptisk.

Det är bra att komma ihåg att även med förra veckans mycket lägre smittonivå i Sverige är vi dubbelt så högt som den nya gränsen för "gröna" områden.

Det låter som att Nederländerna från och med igår har lyft kravet på test vid enbart transfer på AMS:

"Do you have a transfer in the Netherlands? If you are travelling from a high-risk country, you don’t need to show a COVID-19 test result, but you are required to submit a quarantine declaration form."

https://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.htm

Det gör det mycket lättare att resa via AMS. Även om destinationen man reser till kräver PCR-test så behöver man inte krångla med att hitta testställe för att resa hem, som jag fick göra i Dubrovnik.

Det låter som att Nederländerna från och med igår har lyft kravet på test vid enbart transfer på AMS:

"Do you have a transfer in the Netherlands? If you are travelling from a high-risk country, you don’t need to show a COVID-19 test result, but you are required to submit a quarantine declaration form."

https://www.klm.com/travel/se_sv/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.htm

Hmm, milage runs till AMS kanske kan fungera isf?

Försökte kolla på karantänsformuläret, men såg dåligt på mobilen. Hittade inget bra alternativ för endast transfer. :oops:

Försökte kolla på karantänsformuläret, men såg dåligt på mobilen. Hittade inget bra alternativ för endast transfer. :oops:
Det första alternativet under fråga 2 borde vara applicerbart, med "Transfer/Transit" och "Boarding Pass" som ifyllda alternativ i textfälten

Edit: Men jag uppmuntrar inte direkt till MR i sommar...

Behövs inga MR med KLM eftersom Flying Blue har förlängt allas statusar frikostigt. Men du kanske tänkte med SAS? Om *A-loungen på AMS är öppen så är det ett mycket bra MR-mål för en EBG-jägare.

Jag har försökt leta men får inte helt ihop det.
Om jag har full vaccination minst 14 dagar innan avresa behöver jag inte göra ett pcr-test ?

Jag har en resa med familjen till Kroatien i sommar och där tolkar jag det som att barnen 4-6år inte behöver ett test.

Vi tittar också på Portugal men där måste alla barn över två år testa?

Jag har försökt leta men får inte helt ihop det.
Om jag har full vaccination minst 14 dagar innan avresa behöver jag inte göra ett pcr-test ?

Jag har en resa med familjen till Kroatien i sommar och där tolkar jag det som att barnen 4-6år inte behöver ett test.

Vi tittar också på Portugal men där måste alla barn över två år testa?
När i sommar? Vi vet vad som gäller idag men mycket kommer nog ändras till 1 juli när vaccinpassen införs i hela EU.

Toppen