Min uppfattning är att Fronted behövs för att lägga till Curve i Betalo. Sedan om det blir 1.5% påslag på betalningar via Curve är jag inte säker på.
Jag har gjort några betalningar av stil Betalo => Curve => debetkort så länge utan påslag från Curve. Jag får ser när jag GBITar dem till SAS MC i februari om det tillkommer ett Fronted påslag då. Förhoppningsvis inte annars är de poängen alldeles för dyrköpta .
Ok jag har nu testat med att betala 100 kr till mitt skattekonto (har enskild firma så sätter ändå in preliminärskatt varje månad). Curve Frontend off. Underliggande kort kreditkort Bank Norwegian. Betalningen gick genom, 1,9% avgift, det var det. Inga problem. Bifogar skärmdumpar.
Finns ingen anledning varför det skulle komma ett Frontend påslag när man sedan kör GBIT.
Läser man texten som beskriver Curve Frontend-funktionen så blir det egentligen någorlunda tydligt att funktionen handlar om något annat än det vi håller på med här.
"Curve Frontend lets you pay with Curve using a credit card where it would not normally be accepted like HMRC, NS&I accounts and payments to financial institutions".
Så min tolkning är att det främst handlar om en funktion som är relevant i UK och lite andra marknader kanske, men inte i Sverige.