Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Ja det ger poäng. Men det gäller nog den där beloppsbegränsningen på 10 000 kr/dygn och 20 000kr/48 timmar eller sådant. Så jag är också intresserad på att höra ett svar på frågan @MrRob ställde: Om det beloppsbegränsningen även gäller om man kör via Curve. Dvs, man betalar en del fakturor med Betalo eller Billhop, som sammanlagt ligger över 20 000kr, med Curve, och flyttar dem med GBIT till SAS MC vid en poäng-helg på en gång. Går det?
Även jag är intresserad av om detta går. Tar gärna emot svar i direktmeddelande om det är så att det inte ska skrivas ut i forumet.
 

Doctor-X

Medlem
Ja det ger poäng. Men det gäller nog den där beloppsbegränsningen på 10 000 kr/dygn och 20 000kr/48 timmar eller sådant. Så jag är också intresserad på att höra ett svar på frågan @MrRob ställde: Om det beloppsbegränsningen även gäller om man kör via Curve. Dvs, man betalar en del fakturor med Betalo eller Billhop, som sammanlagt ligger över 20 000kr, med Curve, och flyttar dem med GBIT till SAS MC vid en poäng-helg på en gång. Går det?

Man kan inte använda Curve (iaf inte jag med Betalo pga att det inte är utfärdat i Sverige), men med Billhop går det men då är det 2,5% i avgift vs 1,9%.

Transaktionen man utför har fortfarande en MCC-kod kopplat till sig så kör man en GBIT räknas det till de 10.000kr 24h / 20.000kr 72h (på kortet man flyttar transaktionen till), som man kan göra som kontantuttag. Detta är min erfarenhet iaf.
 

donski

Medlem
Det är länge sedan jag betalade en räkning med mitt SAS MC. Visst räknas det fortfarande som kontantuttag? Hjälper det om man betalar via Curve om man vill köra igenom mer än 20.000:- per helg?

Mest nyfiken utifall det skulle bli aktuellt - använder själv uteslutande Betalo utifall jag inte lyckas nå upp till nästa voucher på "egen hand".

I mai förra året var svaret i alla fall "nej". Jag hade en transkation en bit över 10kSEK som inte gick att flytta till SAS MC. Som tur var kunde jag flytta den till Revolut som jag hade laddat under 2 omgånger. Men det funkar ju inte längre.
 

Dawes

Medlem
I mai förra året var svaret i alla fall "nej". Jag hade en transkation en bit över 10kSEK som inte gick att flytta till SAS MC. Som tur var kunde jag flytta den till Revolut som jag hade laddat under 2 omgånger. Men det funkar ju inte längre.
+1 på den. Senast verifierat ganska nyligen, av misstag ska tilläggas.
 

Henry

Medlem
Jag har fått en räkning från Finland som jag tänkte betala via SAS MC och Billhop. Visst är det poänggrundande? Betalningen görs som en SEPA, debiterar Billhop i EUR, dvs. transaktionen ger 20% poäng snarare än 15%? Finns det någon beloppsgräns? Tack!
 

imartin

Medlem
Man kan inte använda Curve (iaf inte jag med Betalo pga att det inte är utfärdat i Sverige), men med Billhop går det men då är det 2,5% i avgift vs 1,9%.

Vet inte exakt vad du menar men det funkar utmärkt för mig att använda Curve när jag ska betala en faktura via Betalo. Men möjligt att det varierar lite beroende på vad man har för Curve kort, och när kortet skapades.
 

Attachments

  • IMG_5952.jpg
    IMG_5952.jpg
    174,1 KB · Visningar: 75

Hans Nilsson

Ny medlem
Hej,
Ursäkta en lång frågeställning.

Jag försöker reda ut vad som blir optimalt i poängintjäningssyfte, inom rimliga kostnadsgränser.
Ju mer jag läser i tråden, desto mer förvirrad blir jag;-)
Dessutom byter ju SAS Mastercard intjäningsmodell för bonusgrundande...

Jag har 2st SAS Amex Elite (ett modernt och ett äldre), SAS EB Mastercard Premium, Curve X, Revolut Standard, plus ett gäng vanliga debitkort.
SAS Amex och SAS MC har 300k i limit.

Fram till och med Juli 2023: Diamond är klart.
Från och med Augusti 2023: Har 40000p bonusgrundande via Amex-korten, så max 50000p till behövs (Diamond), flyger in kanske minst 20000p.

Har ett gäng hundra tusen som skall in på skattekontot.
Tänker att det borde gå att köra via SAS MC via Betalo, upp tills att jag känner att Diamond borde vara klar.
Sedan på Amex via Betalo för att jobba på 2för1.

Generellt:
1. Är det rätt tänkt?

Back-In-Time:
2. Hur bäst utnyttja eventuellt en uppkommande dubbla poäng-helg på SAS MC, via Back-In-Time?
3. Hur är det med beloppsgränser på Back-In-Time?
4. Är det New York-tid som gäller för Back-In-Time?
5. Annat strul som kan uppstå med Back-In-Time, tex för många transaktioner eller nekat bakomliggande SAS MC, hur löser man det etc?

Kreditkort:
6. Betala in strax innan användning, för att "höja" limiten?

Har jag missat något annat?

Skål!
/Hasse
 

eddo

Medlem
Hej,
Ursäkta en lång frågeställning.

Jag försöker reda ut vad som blir optimalt i poängintjäningssyfte, inom rimliga kostnadsgränser.
Ju mer jag läser i tråden, desto mer förvirrad blir jag;-)
Dessutom byter ju SAS Mastercard intjäningsmodell för bonusgrundande...

Jag har 2st SAS Amex Elite (ett modernt och ett äldre), SAS EB Mastercard Premium, Curve X, Revolut Standard, plus ett gäng vanliga debitkort.
SAS Amex och SAS MC har 300k i limit.

Fram till och med Juli 2023: Diamond är klart.
Från och med Augusti 2023: Har 40000p bonusgrundande via Amex-korten, så max 50000p till behövs (Diamond), flyger in kanske minst 20000p.

Har ett gäng hundra tusen som skall in på skattekontot.
Tänker att det borde gå att köra via SAS MC via Betalo, upp tills att jag känner att Diamond borde vara klar.
Sedan på Amex via Betalo för att jobba på 2för1.

Generellt:
1. Är det rätt tänkt?

Back-In-Time:
2. Hur bäst utnyttja eventuellt en uppkommande dubbla poäng-helg på SAS MC, via Back-In-Time?
3. Hur är det med beloppsgränser på Back-In-Time?
4. Är det New York-tid som gäller för Back-In-Time?
5. Annat strul som kan uppstå med Back-In-Time, tex för många transaktioner eller nekat bakomliggande SAS MC, hur löser man det etc?

Kreditkort:
6. Betala in strax innan användning, för att "höja" limiten?

Har jag missat något annat?

Skål!
/Hasse
1. Ja det är det väl. Förutsatt att du värderar EBD såpass högt att du är beredd att betala transaktionsavgifterna så är det väl ett smart upplägg (det gör inte jag). Beloppsgränsen för kontantuttag på SAS MC tillämpas vid betalning av fakturor via Betala/Billhop men om du är beredd att dela upp betalningen i mindre summor vid olika tillfällen så ska det väl fungera.

2. Handla via Curve med annat underliggande kort än SAS MC mellan kampanjerna, flytta med GBIT till SAS MC under kampanj.

3. Beloppsgränsen för GBIT är väl £5000 om jag inte minns fel. Ska du betala stora summor så var beredd att ligga ute med pengarna ett tag om något tjorvar. Curves kundtjänst är inte den snabbaste.

4. Förstår inte riktigt frågan. Om du syftar på när köp börjar reggas på SAS MC-kampanjer så tror jag man utgår från tid i det land transaktionen bokförs.

5. För många transaktionsflyttar på kort tid med GBIT kan innebära att kortet spärras. Finns mer info i tråden om Curve. Går inte att ”lösa” annat än att flytta några få transaktioner åt gången. Börja med att prioritera de största. Fundera på om småköp verkligen är värda jobbet eller om du ska ta dessa på SAS MC/Amex direkt istället - blir lätt tidsödande att sitta och flytta alla småbelopp.

6. Fungerar enl uppgift inte på SAS MC. Du kan givetvis betala in när du vill men du får ändå inte handla med är din köpgräns på en månad.
 
Toppen