Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Guldkanten

Ny medlem
Hej!

Jag är nybliven ägare till ett SAS Amex Premium och har börjat läsa på lite vad det gäller att betala räkningar med kortet.
Skulle någon kunna förklara för mig som om jag vore 5 år gammal när det är "värt" att börja överväga att betala sina räkningar med t.ex. Betalo?

Så som jag fattat det skulle det vara att överväga om jag löper risken att inte komma över mina 150k spend per år för vouchern.

Sen undrar jag över kostnaden per poäng med Betalo's 2,5% avgift kontra att köpa poängen via SAS Shop. Får man mer poäng för pengarna om jag använder Betalo eller hade jag fått mer om jag sparat undan 2,5 procent av alla mina fakturor och sen cashat dom för poäng direkt i shopen?

Hoppas ni förstår min frågeställning :p detta är en helt ny värld för mig.
 

M.K

Medlem
Upp till 90 000 kan du köra på Betalo enligt mitt tankesätt med en totalspend på 150k.

Du betalar då 2250:- för 22500p i intjäning med Premium för 150k.

~10öre per poäng då. Månadsavg. ser jag då som avg. för voucher. Det optimala är annars att köra Betalo som komplement om du inte når 150k med vanlig spend eller behöver bli klar snabbare för voucher. Samma tankesätt med alla EB kort. Max 10öre per poäng betalar jag.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Hej!

Jag är nybliven ägare till ett SAS Amex Premium och har börjat läsa på lite vad det gäller att betala räkningar med kortet.
Skulle någon kunna förklara för mig som om jag vore 5 år gammal när det är "värt" att börja överväga att betala sina räkningar med t.ex. Betalo?

Så som jag fattat det skulle det vara att överväga om jag löper risken att inte komma över mina 150k spend per år för vouchern.

Sen undrar jag över kostnaden per poäng med Betalo's 2,5% avgift kontra att köpa poängen via SAS Shop. Får man mer poäng för pengarna om jag använder Betalo eller hade jag fått mer om jag sparat undan 2,5 procent av alla mina fakturor och sen cashat dom för poäng direkt i shopen?

Hoppas ni förstår min frågeställning :p detta är en helt ny värld för mig.
För mig är det aldrig värt att betala räkningar på dessa betaltjänster bara för att få poäng, det blir för dyr kostnad för att skaffa poängen.

Jag använder det dock flitigt för att nå de krav på spend som krävs för att nå voucher och spendkrav för signup bonus och liknande.
 

Doctor-X

Medlem
För mig är det aldrig värt att betala räkningar på dessa betaltjänster bara för att få poäng, det blir för dyr kostnad för att skaffa poängen.

Jag använder det dock flitigt för att nå de krav på spend som krävs för att nå voucher och spendkrav för signup bonus och liknande.

Annat kort, men tycker att det kan finnas en fördel när SAS MC Premium kör dubbla poäng 30/100kr med 1,9% på betalo, det är 6.2öre/p.

Men håller med om att ~12öre/p med Betalo/Billhop på 2,5% för att betala räkningar med AmEx är för dyrt om det inte behövs för att räknas mot spend för vouchers.
 

Xilan

Medlem
Ni som har företag och använder er av Betalo/Billhop, vilken tjänst upplever ni som bäst? Förstår det som att båda har samma avgift, någon av tjänsterna som är mer passande när det kommer till underlag för bokföring eller liknande?
Med ett företagskonto hos Billhop får du ett fint underlag i form av en PDF där det framgår att företaget betalar, vilken fakturamottagare det är samt fakturabelopp och Billhops avgift specificerat.
Mycket bra tycker jag. Har ingen erfarenhet av företagskonto hos Betalo, men Billhop funkar bra tycker jag.
 

imartin

Medlem
För mig är det aldrig värt att betala räkningar på dessa betaltjänster bara för att få poäng, det blir för dyr kostnad för att skaffa poängen.

Så har det varit för mig också fram tills nyligen. Men jag flyger inte så mycket just nu och det är högst osannolikt att jag lyckas behålla min EBG genom flygande. MR är inget alternativ då jag tycker det är slösseri med tid och pengar just i mitt fall. Enda chansen jag ser är genom att ultra-maxa min statuspoäng-intjäning med SAS MC Premium (från 1 februari då de nya villkoren gäller).
Dessutom har biljettpriserna på de sträckor där jag ändå flyger regelbundet (t.ex. ARN-BER) typ dubblats på sistone, medan poäng-priset är samma som för några år sedan. Och då får jag alltid Plus (tack vara Fly Premium) och maximal flexibilitet för om- och avbokningar (som till och med slår flexibiliteten man får med den ofta väldigt dyra Sas Plus Pro biljetten). Så istället för att köpa cashbiljetter använder jag nu helt enkelt poäng för dessa enkla resor, så mycket som möjligt.
Så därför tycker jag nu att betala 190 kr i Betalo-avgift för att tjäna 3000 poäng (under en poäng-helg) samt upp till 1500 statuspoäng (om poäng-helg sammanfaller med 50% intjäning av statuspoängen) har blivit en rimlig kostnad. Det blir i så fall rund 1200 kr för 20.000 poäng som motsvarar då en rt till Berlin i Plus (plus skatter) med full flexibilitet. Ibland ännu mindre, om man lyckas boka med poängrabatt som ju dyker upp då och då. Samtidigt behöver jag inte stressa längre över att fixa status framöver då Plus ändå ger de flesta fördelarna. Det blir som det blir helt enkelt.
 
Last edited:

MrRob

Medlem
Det är länge sedan jag betalade en räkning med mitt SAS MC. Visst räknas det fortfarande som kontantuttag? Hjälper det om man betalar via Curve om man vill köra igenom mer än 20.000:- per helg?

Mest nyfiken utifall det skulle bli aktuellt - använder själv uteslutande Betalo utifall jag inte lyckas nå upp till nästa voucher på "egen hand".
 
Det är länge sedan jag betalade en räkning med mitt SAS MC. Visst räknas det fortfarande som kontantuttag? Hjälper det om man betalar via Curve om man vill köra igenom mer än 20.000:- per helg?

Mest nyfiken utifall det skulle bli aktuellt - använder själv uteslutande Betalo utifall jag inte lyckas nå upp till nästa voucher på "egen hand".

Jag brukar inte nyttja dessa betaltjänster och senaste gången var över ett år sedan, kanske t o m två år sedan. Men med endast ett år kvar till LTG vill jag maximera statuspoängen så mycket som jag kan nu med de nya reglerna. Men då måste jag förstå vad som gäller. Vad betyder det att nyttjandet av en betaltjänst räknas som kontantuttag? Innebär det beloppsbegränsningar? Tjänar man alls några poäng?
 

imartin

Medlem
Vad betyder det att nyttjandet av en betaltjänst räknas som kontantuttag? Innebär det beloppsbegränsningar? Tjänar man alls några poäng?
Ja det ger poäng. Men det gäller nog den där beloppsbegränsningen på 10 000 kr/dygn och 20 000kr/48 timmar eller sådant. Så jag är också intresserad på att höra ett svar på frågan @MrRob ställde: Om det beloppsbegränsningen även gäller om man kör via Curve. Dvs, man betalar en del fakturor med Betalo eller Billhop, som sammanlagt ligger över 20 000kr, med Curve, och flyttar dem med GBIT till SAS MC vid en poäng-helg på en gång. Går det?
 
Toppen