Betala räkningar med kreditkortet

imartin skrev:Ja det ger poäng. Men det gäller nog den där beloppsbegränsningen på 10 000 kr/dygn och 20 000kr/48 timmar eller sådant. Så jag är också intresserad på att höra ett svar på frågan@MrRobställde: Om det beloppsbegränsningen även gäller om man kör via Curve. Dvs, man betalar en del fakturor med Betalo eller Billhop, som sammanlagt ligger över 20 000kr, med Curve, och flyttar dem med GBIT till SAS MC vid en poäng-helg på en gång. Går det?Klicka för att utvidga...
Även jag är intresserad av om detta går. Tar gärna emot svar i direktmeddelande om det är så att det inte ska skrivas ut i forumet.

imartin skrev:Ja det ger poäng. Men det gäller nog den där beloppsbegränsningen på 10 000 kr/dygn och 20 000kr/48 timmar eller sådant. Så jag är också intresserad på att höra ett svar på frågan@MrRobställde: Om det beloppsbegränsningen även gäller om man kör via Curve. Dvs, man betalar en del fakturor med Betalo eller Billhop, som sammanlagt ligger över 20 000kr, med Curve, och flyttar dem med GBIT till SAS MC vid en poäng-helg på en gång. Går det?Klicka för att utvidga...

Man kan inte använda Curve (iaf inte jag med Betalo pga att det inte är utfärdat i Sverige), men med Billhop går det men då är det 2,5% i avgift vs 1,9%.

Transaktionen man utför har fortfarande en MCC-kod kopplat till sig så kör man en GBIT räknas det till de 10.000kr 24h / 20.000kr 72h (på kortet man flyttar transaktionen till), som man kan göra som kontantuttag. Detta är min erfarenhet iaf.

MrRob skrev:Det är länge sedan jag betalade en räkning med mitt SAS MC. Visst räknas det fortfarande som kontantuttag? Hjälper det om man betalar via Curve om man vill köra igenom mer än 20.000:- per helg?Mest nyfiken utifall det skulle bli aktuellt - använder själv uteslutande Betalo utifall jag inte lyckas nå upp till nästa voucher på "egen hand".Klicka för att utvidga...

I mai förra året var svaret i alla fall "nej". Jag hade en transkation en bit över 10kSEK som inte gick att flytta till SAS MC. Som tur var kunde jag flytta den till Revolut som jag hade laddat under 2 omgånger. Men det funkar ju inte längre.

donski skrev:I mai förra året var svaret i alla fall "nej". Jag hade en transkation en bit över 10kSEK som inte gick att flytta till SAS MC. Som tur var kunde jag flytta den till Revolut som jag hade laddat under 2 omgånger. Men det funkar ju inte längre.Klicka för att utvidga...
+1 på den. Senast verifierat ganska nyligen, av misstag ska tilläggas.

Jag har fått en räkning från Finland som jag tänkte betala via SAS MC och Billhop. Visst är det poänggrundande? Betalningen görs som en SEPA, debiterar Billhop i EUR, dvs. transaktionen ger 20% poäng snarare än 15%? Finns det någon beloppsgräns? Tack!

Henry skrev:Jag har fått en räkning från Finland som jag tänkte betala via SAS MC och Billhop. Visst är det poänggrundande? Betalningen görs som en SEPA, debiterar Billhop i EUR, dvs. transaktionen ger 20% poäng snarare än 15%? Finns det någon beloppsgräns? Tack!Klicka för att utvidga...

Har du ens läst ett inlägg upp i tråden?

Doctor-X skrev:Man kan inte använda Curve (iaf inte jag med Betalo pga att det inte är utfärdat i Sverige), men med Billhop går det men då är det 2,5% i avgift vs 1,9%.Klicka för att utvidga...

Vet inte exakt vad du menar men det funkar utmärkt för mig att använda Curve när jag ska betala en faktura via Betalo. Men möjligt att det varierar lite beroende på vad man har för Curve kort, och när kortet skapades.

Hej,

Ursäkta en lång frågeställning.

Jag försöker reda ut vad som blir optimalt i poängintjäningssyfte, inom rimliga kostnadsgränser.

Ju mer jag läser i tråden, desto mer förvirrad blir jag;-)

Dessutom byter ju SAS Mastercard intjäningsmodell för bonusgrundande...

Jag har 2st SAS Amex Elite (ett modernt och ett äldre), SAS EB Mastercard Premium, Curve X, Revolut Standard, plus ett gäng vanliga debitkort.

SAS Amex och SAS MC har 300k i limit.

Fram till och med Juli 2023: Diamond är klart.

Från och med Augusti 2023: Har 40000p bonusgrundande via Amex-korten, så max 50000p till behövs (Diamond), flyger in kanske minst 20000p.

Har ett gäng hundra tusen som skall in på skattekontot.

Tänker att det borde gå att köra via SAS MC via Betalo, upp tills att jag känner att Diamond borde vara klar.

Sedan på Amex via Betalo för att jobba på 2för1.

Generellt:

1. Är det rätt tänkt?

Back-In-Time:

2. Hur bäst utnyttja eventuellt en uppkommande dubbla poäng-helg på SAS MC, via Back-In-Time?

3. Hur är det med beloppsgränser på Back-In-Time?

4. Är det New York-tid som gäller för Back-In-Time?

5. Annat strul som kan uppstå med Back-In-Time, tex för många transaktioner eller nekat bakomliggande SAS MC, hur löser man det etc?

Kreditkort:

6. Betala in strax innan användning, för att "höja" limiten?

Har jag missat något annat?

Skål!

/Hasse

Hans Nilsson skrev:Hej,Ursäkta en lång frågeställning.Jag försöker reda ut vad som blir optimalt i poängintjäningssyfte, inom rimliga kostnadsgränser.Ju mer jag läser i tråden, desto mer förvirrad blir jag;-)Dessutom byter ju SAS Mastercard intjäningsmodell för bonusgrundande...Jag har 2st SAS Amex Elite (ett modernt och ett äldre), SAS EB Mastercard Premium, Curve X, Revolut Standard, plus ett gäng vanliga debitkort.SAS Amex och SAS MC har 300k i limit.Fram till och med Juli 2023: Diamond är klart.Från och med Augusti 2023: Har 40000p bonusgrundande via Amex-korten, så max 50000p till behövs (Diamond), flyger in kanske minst 20000p.Har ett gäng hundra tusen som skall in på skattekontot.Tänker att det borde gå att köra via SAS MC via Betalo, upp tills att jag känner att Diamond borde vara klar.Sedan på Amex via Betalo för att jobba på 2för1.Generellt:1. Är det rätt tänkt?Back-In-Time:2. Hur bäst utnyttja eventuellt en uppkommande dubbla poäng-helg på SAS MC, via Back-In-Time?3. Hur är det med beloppsgränser på Back-In-Time?4. Är det New York-tid som gäller för Back-In-Time?5. Annat strul som kan uppstå med Back-In-Time, tex för många transaktioner eller nekat bakomliggande SAS MC, hur löser man det etc?Kreditkort:6. Betala in strax innan användning, för att "höja" limiten?Har jag missat något annat?Skål!/HasseKlicka för att utvidga...
1. Ja det är det väl. Förutsatt att du värderar EBD såpass högt att du är beredd att betala transaktionsavgifterna så är det väl ett smart upplägg (det gör inte jag). Beloppsgränsen för kontantuttag på SAS MC tillämpas vid betalning av fakturor via Betala/Billhop men om du är beredd att dela upp betalningen i mindre summor vid olika tillfällen så ska det väl fungera.

2. Handla via Curve med annat underliggande kort än SAS MC mellan kampanjerna, flytta med GBIT till SAS MC under kampanj.

3. Beloppsgränsen för GBIT är väl £5000 om jag inte minns fel. Ska du betala stora summor så var beredd att ligga ute med pengarna ett tag om något tjorvar. Curves kundtjänst är inte den snabbaste.

4. Förstår inte riktigt frågan. Om du syftar på när köp börjar reggas på SAS MC-kampanjer så tror jag man utgår från tid i det land transaktionen bokförs.

5. För många transaktionsflyttar på kort tid med GBIT kan innebära att kortet spärras. Finns mer info i tråden om Curve. Går inte att ”lösa” annat än att flytta några få transaktioner åt gången. Börja med att prioritera de största. Fundera på om småköp verkligen är värda jobbet eller om du ska ta dessa på SAS MC/Amex direkt istället - blir lätt tidsödande att sitta och flytta alla småbelopp.

6. Fungerar enl uppgift inte på SAS MC. Du kan givetvis betala in när du vill men du får ändå inte handla med är din köpgräns på en månad.

imartin skrev:Vet inte exakt vad du menar men det funkar utmärkt för mig att använda Curve när jag ska betala en faktura via Betalo. Men möjligt att det varierar lite beroende på vad man har för Curve kort, och när kortet skapades.Klicka för att utvidga...
Man måste ha Curve Fronted påslagen i appen för att använda Betalo.

Hans Nilsson skrev:[..], så max 50000p till behövs (Diamond), flyger in kanske minst 20000p.[..]Klicka för att utvidga...

Eftersom tråden handlar om att betala räkningar med kreditkortet så betänk att du kan få igenom 20.000:- per dubbelpoänghelg och då blir det som du förstår en ganska svår ekvation att lösa om du hoppats på att dra ihop alla statuspoäng genom att betala in dina skattepengar..

Att dra in 30.000 statuspoäng med SAS MC kräver spend på 200.000:- om du maximerar varenda krona under perioder då både dubbla extrapoäng och dubbla statuspoäng erbjuds. Just nu hoppas/tror en del på att det infaller en sån helg i februari men ingenting pekar på att det inträffar fler gånger under året. Men det är möjligt att det blir fler.. det får framtiden utvisa.

Så räkna med att du behöver spendera 400.000:- (varav 80-100k du kan betala räkningar med beroende på antalet dubbelpoänghelger det blir i år) om du drar 100% av debiteringarna just under helgerna med dubbla extrapoäng för att dra ihop 30.000 statuspoäng.

donski skrev:Man måste ha Curve Fronted påslagen i appen för att använda Betalo.Klicka för att utvidga...

Inte riktigt så. För det första är jag inte säker på om det ens stämmer. Just nu är min Curve Frontend avstängd (kan dock vara så att jag hade det på när jag sist betalade via Betalo, vet ej). Har "tvyärr" ingen faktura just nu för att testa. Bortsett från det: Iaf med Curve Metal kostar Curve Frontend ingen avgift så länge man inte tokanvänder det.

Min uppfattning är att Fronted behövs för att lägga till Curve i Betalo. Sedan om det blir 1.5% påslag på betalningar via Curve är jag inte säker på.

Jag har gjort några betalningar av stil Betalo => Curve => debetkort så länge utan påslag från Curve. Jag får ser när jag GBITar dem till SAS MC i februari om det tillkommer ett Fronted påslag då. Förhoppningsvis inte annars är de poängen alldeles för dyrköpta .

donski skrev:Min uppfattning är att Fronted behövs för att lägga till Curve i Betalo. Sedan om det blir 1.5% påslag på betalningar via Curve är jag inte säker på.Jag har gjort några betalningar av stil Betalo => Curve => debetkort så länge utan påslag från Curve. Jag får ser när jag GBITar dem till SAS MC i februari om det tillkommer ett Fronted påslag då. Förhoppningsvis inte annars är de poängen alldeles för dyrköpta .Klicka för att utvidga...

Ok jag har nu testat med att betala 100 kr till mitt skattekonto (har enskild firma så sätter ändå in preliminärskatt varje månad). Curve Frontend off. Underliggande kort kreditkort Bank Norwegian. Betalningen gick genom, 1,9% avgift, det var det. Inga problem. Bifogar skärmdumpar.

Finns ingen anledning varför det skulle komma ett Frontend påslag när man sedan kör GBIT.

Läser man texten som beskriver Curve Frontend-funktionen så blir det egentligen någorlunda tydligt att funktionen handlar om något annat än det vi håller på med här.

"Curve Frontend lets you pay with Curve using a credit card where it would not normally be accepted like HMRC, NS&I accounts and payments to financial institutions".

Så min tolkning är att det främst handlar om en funktion som är relevant i UK och lite andra marknader kanske, men inte i Sverige.

MrRob skrev:Att dra in 30.000 statuspoäng med SAS MC kräver spend på 200.000:- om du maximerar varenda krona under perioder då både dubbla extrapoäng och dubbla statuspoäng erbjuds. Just nu hoppas/tror en del på att det infallerensån helg i februari men ingenting pekar på att det inträffar fler gånger under året. Men det är möjligt att det blir fler.. det får framtiden utvisa.Klicka för att utvidga...
Jo, SEB lovade "poängkampanjer flera gånger om året" när de kom ut med förändringarna i november.

Jag är dock också pessimistisk att en sådan kommer i februari (hoppas jag har fel).

donski skrev:Jo, SEB lovade "poängkampanjer flera gånger om året" när de kom ut med förändringarna i november.Jag är dock också pessimistisk att en sådan kommer i februari (hoppas jag har fel).Klicka för att utvidga...

Jag minns det som att de skrev att nuvarande upplägg med med dubbelpoänghelger inte skulle påverkas. Minns ingenting om att de lovat några helger med dubbla extra- och statuspoäng..

screenshot-2023-01-28-at-11-34-24-png.138410

Sir Lemon skrev:Det intressanta här är att det står att det går att betala gm Betalo till privata bankkonton. Det var nytt för mig. Eftersom vi betalar vår hyra via swish så skulle detta helt klart vara ett alternativ och dra ihop 2/3 av den första vouchern.Klicka för att utvidga...
Det har "alltid" gått med Visa och Mastercard, dock INTE med Amex.

Back