Bali 2022

Jonkandonkan skrev:Ansökningen gick fint i a f, göra en användare - göra en ansökan (lite klur med att få rätt district/stad/postnr till första boendet), betala - blev godkänd efter 3 min."Holders of e-VOA are not required to queue at the visa payment counter and can proceed directly to Immigration Counterat the port of entry upon arrival"Klicka för att utvidga...
schysst, tack för svar!

Kan uppdatera när jag landat i Jakarta på måndag hur enkelt det var med att använda detta. Ansökan var enkel och svaret fick man snabbt.

andersl skrev:Notera att man också säger:Albert Aries, a spokesperson for Indonesia's justice ministry, said the new laws regulating morality were limited by who could report them, such as a parent, spouse or child of suspected offenders.Indonesia bans sex outside marriage in new criminal codeIndonesia's parliament on Tuesday banned sex outside marriage with a punishment of up to one year in jail, despite worries the laws may scare away tourists from its shores and harm investment.www.reuters.comKlicka för att utvidga...
Så vad händer om far/mor/maka/make/barn till en person hotar att anmäla dig? Känns som en rätt ordentlig potentiell risk att bli scammad med hot om fängelse. Speciellt om det finns korruption inom rättsväsendet, vilket jag iofs inte vet någoting om.

Svante H skrev:Kan uppdatera när jag landat i Jakarta på måndag hur enkelt det var med att använda detta. Ansökan var enkel och svaret fick man snabbt.Klicka för att utvidga...

Det vore toppen, alltid schysst att kunna ställa in sina förväntningar rätt! Själv landar jag på CGK den 26e dec.

Christiansson skrev:Så vad händer om far/mor/maka/make/barn till en person hotar att anmäla dig? Känns som en rätt ordentlig potentiell risk att bli scammad med hot om fängelse. Speciellt om det finns korruption inom rättsväsendet, vilket jag iofs inte vet någoting om.Klicka för att utvidga...
Om man som utlänning har sex med en indones och dennes familj anmäler en så är nog en bra idé att lämna landet så fort som möjligt.

OBS att lagen inte träder i kraft förrän om 3 år, och mycket kan hända i Indonesien tillsdess.

andersl skrev:Om man som utlänning har sex med en indones och dennes familj anmäler en så är nog en bra idé att lämna landet så fort som möjligt.OBS att lagen inte träder i kraft förrän om 3 år, och mycket kan hända i Indonesien tillsdess.Klicka för att utvidga...
Njae jag menade ju mera att bli scammad utan att göra någonting alls.

Syftet med lagstiftningen är inte att jaga turister utan att bl a angripa den ökande prostitutionen i landet.

Den slutliga lagtexten draftas och jag är ganska säker på att man kommer att hitta en lösning som innebär att personer med utländska pass fortfarande kan resa dit och bo ihop även som ogifta (typ sambo mm), men tillfälliga relationer med Indonesiska medborgare kommer att vara förbjudet även för dem med utländska pass.

Att Indonesien har utbredd korruption, även inom rättsväsendet är väl känt, så man får ju förhålla sig till det, dvs. man får undvika att sätta sig i situationer där man kan ifrågasätta ens intentioner. Men det gäller ju även i många andra länder med utbredd korruption eller diktaturer.

WarrenBuffett skrev:Det vore toppen, alltid schysst att kunna ställa in sina förväntningar rätt! Själv landar jag på CGK den 26e dec.Klicka för att utvidga...
Lite sent svar. CGI var otroligt tomt på folk 18:00 på en måndag så vi var ute på 20 min (business class så snabbare baggage).

Bara skippa första kön för VOA och gå mot immigration direkt. Finns skyltar för lanes mot eVOA men troligtvis stängda så i sådant fall vanliga immigration (2-3 pers i kö för mig).

Ha customs declaration gjort så är det otroligt smidig till skillnad från juli i år med flera timmar kö att komma igenom allt.

Sweet, tack för uppdateringen. Ja, det låter ju som en ytterst smidig historia jämfört med skräckhistorierna man läst om dubbla köer (först kö till att betala i cash, sen ytterligare en kö för att få dokumentet stämplat)... Landar samma tid nästa vecka, så hoppas på en repris då.

Gällande "customs declaration", kan man göra den på förhand också menar du? Eller är det något pappersblad som delas ut à la USA?

WarrenBuffett skrev:Sweet, tack för uppdateringen. Ja, det låter ju som en ytterst smidig historia jämfört med skräckhistorierna man läst om dubbla köer (först kö till att betala i cash, sen ytterligare en kö för att få dokumentet stämplat)... Landar samma tid nästa vecka, så hoppas på en repris då.Gällande "customs declaration", kan man göra den på förhand också menar du? Eller är det något pappersblad som delas ut à la USA?Klicka för att utvidga...

Official Website Direktorat Jenderal Bea dan Cukai

Official Website Direktorat Jendral Bea dan Cukai

favicon.ico

ecd.beacukai.go.id

Går att fylla i innan du flyger så visar du upp QR koden när du lämnar baggageområdet, tar inte speciellt lång tid men skönt att slippa stå jetlaggad med sketchy wifi på flygplatsen och göra det

Flyger till Bali imorgon, behöver man fortfarande peduli lindungi-appen eller något annat covid-relaterat dokument?

Ja, du behöver ha appen nedladdad. Fick visa den vid incheckningen i CPH när jag reste för några veckor sedan. Även visa vacc-bevis.

De brydde sig inte nämnvärt i CGK om att kolla men de hade stationer ute för att hjälpa en föra in datan. Ha den installerad och EU covid passet i Kivra så löser det sig oavsett.

Främst vid malls och banker man tidigare använt appen och kanske inte dit du skall i Bali

Tack för tipsen, jag har appen och tre av mina doser är registrerade i den och den fjärde har jag med mig utskriven på papper.

Min erfarenhet är att på Bali har appen aldrig varit speciellt viktig, vissa större köpcentrum krävde appen förut men ganska snart tröttnade dom på att kolla.

jtq skrev:Tack för tipsen, jag har appen och tre av mina doser är registrerade i den och den fjärde har jag med mig utskriven på papper.Min erfarenhet är att på Bali har appen aldrig varit speciellt viktig, vissa större köpcentrum krävde appen förut men ganska snart tröttnade dom på att kolla.Klicka för att utvidga...

Tre doser räcker väl gott?

jtq skrev:Tack för tipsen, jag har appen och tre av mina doser är registrerade i den och den fjärde har jag med mig utskriven på papper.Min erfarenhet är att på Bali har appen aldrig varit speciellt viktig, vissa större köpcentrum krävde appen förut men ganska snart tröttnade dom på att kolla.Klicka för att utvidga...
Har varit på Bali i 10 dagar nu, och igår när vi var på Beachwalk mall i Kuta så var vi tvungna att visa att vi hade appen ned laddad.

Sådär, igenom immigration efter 1,5 timmes köande. E-voa funkar inget vidare på Bali, vanliga kön gick mer än dubbelt så snabbt även om man inkluderar kön till visabetalning, jag tog sikte på en familj att ha som referens i vanliga kön. Tanken med e-voa var dock god....

jtq skrev:Sådär, igenom immigration efter 1,5 timmes köande. E-voa funkar inget vidare på Bali, vanliga kön gick mer än dubbelt så snabbt även om man inkluderar kön till visabetalning, jag tog sikte på en familj att ha som referens i vanliga kön. Tanken med e-voa var dock god....Klicka för att utvidga...
Det gick inte att stå i vanliga kön med e-voa? Så fick jag göra i Jakarta när vi landade. Var mest att slippa stå i kön för visabetalning som jag gjorde min ansökan online

Det gick att stå i vanliga kön men med vanlig logik så trodde man ju att kön för e-voa skulle gå snabbare. Vet inte om det bara är jag men det brukar aldrig sluta bra när jag byter kö....

Back