Senaste nytt

Bali 2022

Glenn E

Medlem
Jag kom till Jakarta från Bangkok med Thai i business 17 januari vid lunchtid.
Inget e-VOA.
Visade vaccinationsintyg (ingen kö)
Tog ut pengar på bankomaten (ingen kö)
Betalade VOA (ingen kö)
Gick till immigrationen (10 min kö)
Väntade på väskan (20 minuter trots prio)
Gick genom tullen ( ingen kö och ingen röntgen till skillnad från Bali)
Köpte telefonnummer (15 minuter)
Tog taxi till centrum (trafiken flöt på bra)
Checkade in på the Hermitage cirka 14.15
 
Vistelse på Bali tidigare i januari:
e-VOA specifik immigration-kö typ 5 min (kom sist av alla på flyget typ efter toabesök och väskorna var bland de sista)
Behövde inte visa vaccinationsintyg.
Tullprocess: Skannade pre-arrival declaration QR kod (5 sek)
Köpte SIM-kort, tog typ 20 min pga. strul.
Beställde och tog en Grab

Behövde aldrig visa upp appen, men på Arlanda säkerställde dom att vi hade den vid incheck.
 

Glenn E

Medlem
För att växla pengar på Bali kan jag rekommendera detta företag, BMC.
Jag har växlat där många gånger.
De som erbjuder för bra växlingskurs luras till 100%.
328E5648-FC1C-46D2-95D9-F43332D31F89.jpeg


För att ta ut kontanter från bankomaten vet jag att BCA och CIMB Niaga inte tar några avgifter till skillnad från Bank Permata.
Tyvärr då Bank Permata har Max 3000000 medan de andra nog har 2500000 som Max. Northmill visa kort fungerar bra.
 
Last edited:

aikelo

Medlem
För att växla pengar på Bali kan jag rekommendera detta företag, BMC.
Jag har växlat där många gånger.
De som erbjuder för bra växlingskurs luras till 100%.
Visa bifogad bild 138351

För att ta ut kontanter från bankomaten vet jag att BCA och CIMB Niaga inte tar några avgifter till skillnad från Bank Permata.
Tyvärr då Bank Permata har Max 3000000 medan de andra nog har 2500000 som Max. Northmill visa kort fungerar bra.
Jag körde BCA för alla mina uttag. Curve på vardagar och vanligt sparbankskort på helgen. Inga uttagsavgifter.

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
 

igelkotten

Medlem
Jag har en bokning till Bali nu i april, men har efter att ha läst om dengue börjat fundera starkt på att boka av, särskilt då risken för dengue är som högst under regnperioden. Ni som varit där nyligen, hur har ni upplevt myggmängden?

Googlar man "dengue Bali" är det inte så rolig läsning.
 

Glenn E

Medlem
Jag har en bokning till Bali nu i april, men har efter att ha läst om dengue börjat fundera starkt på att boka av, särskilt då risken för dengue är som högst under regnperioden. Ni som varit där nyligen, hur har ni upplevt myggmängden?

Googlar man "dengue Bali" är det inte så rolig läsning.
Ingen större risk för denguefeber på Bali. Men det förekommer säkert
 
Jag har en bokning till Bali nu i april, men har efter att ha läst om dengue börjat fundera starkt på att boka av, särskilt då risken för dengue är som högst under regnperioden. Ni som varit där nyligen, hur har ni upplevt myggmängden?

Googlar man "dengue Bali" är det inte så rolig läsning.

Vi var där i januari (mer peak regnperiod än april) och jag upplevde mängden mygg som "mindre än väntat". Beror väl på referenser, är själva från norra Norrland. Hursom, var förberedd på mer och hade köpt riklig mängd myggmedel med 40% DEET.

Kring Ubud var det väl lite mer mygg då och då, främst någon kväll med regn vid en restaurang nära vattendrag etc. Men fortfarande inte vad jag skulle säga vara 'mycket' mygg, utan faktiskt ganska lite. De flesta restauranger verkar ha myggspray etc. om man vill låna, även på vissa hotellrum fanns det.

Men det var inget problem tyckte vi. Hade lite mer täckande kläder på kvällen (men inte heltäckande), hade myggmedel, försökte hålla dörrar stängda till hotellrum. I Sanur upplevde jag typ inga mygg alls och tänkte inte på att använda myggmedel.
 

Taggen

Medlem
Vi var där i januari (mer peak regnperiod än april) och jag upplevde mängden mygg som "mindre än väntat". Beror väl på referenser, är själva från norra Norrland. Hursom, var förberedd på mer och hade köpt riklig mängd myggmedel med 40% DEET.

Kring Ubud var det väl lite mer mygg då och då, främst någon kväll med regn vid en restaurang nära vattendrag etc. Men fortfarande inte vad jag skulle säga vara 'mycket' mygg, utan faktiskt ganska lite. De flesta restauranger verkar ha myggspray etc. om man vill låna, även på vissa hotellrum fanns det.

Men det var inget problem tyckte vi. Hade lite mer täckande kläder på kvällen (men inte heltäckande), hade myggmedel, försökte hålla dörrar stängda till hotellrum. I Sanur upplevde jag typ inga mygg alls och tänkte inte på att använda myggmedel.
+1 på den. Mycket liten mängd mygg skulle jag säga men vi nattvandrarde inte i djungeln direkt. Enda stället som det var lite grann var på balkongen till vårt hotell vid Jimbaran av någon anledning men vanligt myggmedel hade nog löst det. Dessutom var det inga mygg när man låg vid poolen etc. När vi var i Ubud var det inga problem alls med mygg. Vi var där Dec-Jan.
 

Rickard_O

Medlem
Någon som har lite mer aktuell uppdatering på vad som är smidigast idag, visa on arrival eller e-visa?
Får iofs inte sidan med e-visa att fungera överhuvudtaget just nu så då blir det ju ett lätt val men är en vecka kvar tills vi anländer så.

EDIT: Fick igång e-visa till slut och ansökt och klart!
 
Last edited:
Toppen