Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

gdaily

Medlem
En saftig avbokningsavgift i poäng (tex 25% eller så) skulle kanske stävja beteendet en del, för förr eller senare tar ju poängen slut om man håller på sådär...
Ingen dum idé alls.

En annan sak som SAS skulle kunna införa (efter vad som kommit fram här) är att det är gratis att lägga till legs till existerande bokning (givetvis får man betala skatter och vanliga avgifter etc, men inte ombokningsavgiften). Det skulle ju lösa 99% av alla de problem som diskuterats här i tråden.
 

Maja

Medlem
Utgår man ifrån GOT och skall till USA via CPH kunde man ju annars tänka sig att ta tåget eller bilen ner till Kastrup. Problemet löst.
Det är ett alternativ men ingen lösning alls för min räkning. Dessutom en ökad merkostnad för att addera drivmedel samt parkeringsavgift på Kastrup. Att sätta sig och köra hem från Kastrup efter en flygning från t.ex. LA anser jag vara direkt olämpligt rent trafiksäkerhetsmässigt sett till hur trött jag brukar vara efter den typen av flygningar och nej, då har jag ändå inte druckit något alls så det har ingenting med det att göra. Broavgiften är för f.n. 536:- plus BroPassavgiften á 495:- för ett år. Det skenar ganska snabbt iväg.

Skillnaden i skatter är 416:- om jag lyckas boka GOT-XX-EWR alt. CPH-EWR för en t&r i Business.

Ett random datum med avgångar som skulle passa till avgången från Kastrup medför en tågkostnad på 973:- för ej av- eller ombokningsbara biljetter. Tog det absolut billigaste som fanns. Så att skippa anslutningsflyget blir inte bara mer tidskrävande, en ökad risk för missat flyg om det strular med tåget det blir dessutom över 500:- dyrare p.p.
Är väl bra att vi lyxlirare får börja betala för den perk som så oftast betalas av ngn annan typ arbetsgivaren.
Vi poängjunkies har likväl räkmacka - 750 kr till trots.



Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Ingen annan än jag själv betalar för samtliga mina och familjens flygningar. Visst är det en enorm fördel att få flyga business för poäng och det är helt klart fördelaktigt, men förutsätt inte att alla som är här och delar intresset för att resa och flyga premiumkabiner är sponsrade av en arbetsgivare som står för dina intjänade Eurobonuspoäng och många av dina flygkostnader.

-750 kr stannar det inte vid för att ens kunna boka en t&r inkl. anslutningsflygen och då ämnar jag inte avboka resan utan bara lyckas boka en resa. Det handlar om en merkostnad på 1500-2250 kr i ombokningsavgifter bara för att få till en resa.
Visst kan man göra det. Till nära samma belopp som det skulle kosta att ta en revenue flygbiljett GOT-CPH. Personligen bor jag 20 min från GOT så för mig och alla i Härryda + Borås så finns ingen ekvationen i världen som skulle göra denna tågresa mer ekonomiskt försvarbart.
Kan bara intyg och hålla med. Det går inte ihop sig! Har räknat på det många gånger att ta tåget till Kastrup istället när vi inte har fått ihop anslutningar med framför allt A* bokningar, men varje gång har jag gett upp då det helt enkelt blir för dyra omkostnader och tidskrävande.
 

Maja

Medlem
Ingen dum idé alls.

En annan sak som SAS skulle kunna införa (efter vad som kommit fram här) är att det är gratis att lägga till legs till existerande bokning (givetvis får man betala skatter och vanliga avgifter etc, men inte ombokningsavgiften). Det skulle ju lösa 99% av alla de problem som diskuterats här i tråden.
JA, det skulle verkligen lösa mycket! Frågan är bara hur och var man framför detta? För som det är presenterat nu gynnar det endast dem som kan resa från hubbarna direkt utan inblandning av anslutningsflyg.
 

mha321

Medlem
Njae, de som har möjlighet att "missbruka" är de som har högsta nivån i Fly Premium, oavsett status, och kan boka
obegränsat med resor åt inte bara sig själva utan även åt släkt och vänner.
De flesta av de som använder Amex 2-4-1 har ju oftast bara en voucher/år.
De är väl just Fly Premium som skulle beläggas med avgifter och restriktioner.

Problemet är väl att sas, liksom andra bolag, tjänar rejäla pengar på kreditkorten. Om helt plötsligt en fly premium biljett skulle vara en "sämre bonusbiljett" så skule värdet mot mastercard gå ner, och man vill nog inte riskera den intäkten.
 

MLG55

Medlem
Visst kan man göra det. Till nära samma belopp som det skulle kosta att ta en revenue flygbiljett GOT-CPH. Personligen bor jag 20 min från GOT så för mig och alla i Härryda + Borås så finns ingen ekvationen i världen som skulle göra denna tågresa mer ekonomiskt försvarbart.
Håller med dig till fullo.
Jag skulle aldrig i mitt liv åka in till GBG för att ta tåget, då jag bor 7 min från flygplatsen. Det hade väl varit annorlunda om vi bott i centrala GBG kanske.
Senast vi bokade award fanns ingen anslutning till CPH så vi köpte revenue flygbiljett GOT-CPH. Dock fanns award hem så blev en Open Jaw biljett.
 

gdaily

Medlem
JA, det skulle verkligen lösa mycket! Frågan är bara hur och var man framför detta? För som det är presenterat nu gynnar det endast dem som kan resa från hubbarna direkt utan inblandning av anslutningsflyg.
Ett annat sätt skulle väl vara om "inrikes" (dvs inom Skandinavien) släpptes säg 4 dagar före Europaresor, som i sin tur släpptes två dagar före Interkontinentala stolar). Då borde anslutningsflygen finnas när man söker de intressanta legsen...
 

mha321

Medlem
Vi vet ju att de kan göra married segments. Vore det inte enklare arr bara använda det "fast baklängesc. Om sas verkligen brydde sig om det skulle de väl tex kunna släppa ett gäng awards I plus varje dag på got-cph som *bara* gick att boka ihop med en longhaul från Köpenhamn.

Fast vi vet ju vad sas tycker om er göteborgare...

Å andra sidan får ni ju en direkt till Amerika snart. Och då måste ju vi Stockholmare få motsvarande möjlighet att boka dit med byte i Göteborg :p
 

lillemannen

Medlem
Mkt focus på Göteborg och övriga landet då?! Hur har ni trott det varit innan? Bara gilla Stockholm är huvudstaden.
 
Last edited:
Toppen