Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

varva77

Medlem
Tror det är bra på stora hela, inte kollat närmare nivån. Vad tror ni?

Av- och ombokning av bonusresor har varit kostnadsfritt (fram till 24 timmar innan avgång), vilket inneburit att en stor andel av bonusresorna av- eller ombokas med kort varsel. Då utbudet av bonusresor är begränsat påverkar detta tillgängligheten.

För att förbättra tillgängligheten av SAS bonusresor inför vi en avgift vid av- och ombokning. Detta gäller endast nya bokningar gjorda från och med den 1 februari 2023.

Samtidigt gör vi det mer prisvärt för dig att boka en bonusresa genom att sänka poängpriset på alla enkelresor.

Detta gäller alla biljetter som är markerade som SAS bonusresor. Självklart gäller som alltid 24 timmars öppet köp på bokningar.
 

Nanaki

Medlem
Är måttet rågat med SAS Eurobonus? Mängden bonusresor har blivit färre, och nu måste man betala för av- och ombokningar.
Är de dags att byta?
 

Robert_E

Medlem
023-01-25

Den 1 februari 2023 inför vi en avgift för av- och ombokningar av SAS Bonus-biljetter. För alla bokningar som görs från och med det datumet kommer en fast avgift per resenär att tas ut vid av- ombokning, via Mina bokningar. eller kundservice. Vår 24-timmars pengarna-tillbaka-garanti efter bokning förblir oförändrad.

1. VARFÖR INFÖR SAS EN AV- OCH OMBOKNINGSAVGIFT FÖR SAS BONUS-BILJETTER?​

Den tidigare policyn för SAS Bonus-biljetter har resulterat i högt antal av- och ombokningar, vilket lett till låg tillgänglighet för dessa högt värderade biljetter. Eftersom det finns ett begränsat antal bonusbiljetter tillgängliga på varje flygning skapar detta ett problem när avbokning sker nära avresa, ett problem som har ökat sedan pandemin. Till exempel blir mer än hälften av bonusbiljetterna på flygningar till/från Nordamerika av- eller ombokade, och denna siffra är ännu högre i de högre reseklasserna.

2. HUR MYCKET ÄR AVGIFTEN FÖR EN AV- OCH OMBOKNING?​

  • För inrikesflyg och flygningar inom Europa är avgiften 250 SEK per resenär
  • För flygningar till/från Asien och Nordamerika är avgiften 750 SEK per resenär
  • Avgiften gäller inte för spädbarn

3. HUR NÄRA INPÅ AVRESAN KAN JAG ÄNDRA MIN SAS BONUS-BILJETT?​

Från och med den 1 februari 2023 kan du av- eller omboka om din SAS Bonus-biljett fram till avresa mot en avgift.

4. NÄR OCH HUR KOMMER AVGIFTEN ATT DEBITERAS?​

Avgiften kommer att debiteras via betalkort vid avbokning/ombokning. Poäng som inte har gått ut kommer att återbetalas till det ursprungliga medlemskontot, och skatter till den betalningsmetod som användes vid bokningstillfället. Det är inte möjligt att betala avgiften med EuroBonus-poäng. Observera att avgiften endast kommer att tas ut vid bokningar som görs efter den 1 februari 2023.

5. VILKEN TYP AV BONUSBILJETTER PÅVERKAS?​

Ändringen påverkar endast SAS Bonus-biljetter. Den påverkar inte vanliga biljetter för poäng, bokningar med Eurobonus Points + Cash och Star Alliance Award-bokningar. När du kombinerar en SAS Bonus-biljett med en vanlig biljett för poäng i samma bokning kommer policyn för den vanliga biljetten för poäng att gälla.
 
Den 1 februari 2023 inför vi en avgift för av- och ombokningar av SAS Bonus-biljetter. För alla bokningar som görs från och med det datumet kommer en fast avgift per resenär att tas ut vid av- ombokning, via Mina bokningar. eller kundservice. Vår 24-timmars pengarna-tillbaka-garanti efter bokning förblir oförändrad.

  • För inrikesflyg och flygningar inom Europa är avgiften 250 SEK per resenär
  • För flygningar till/från Asien och Nordamerika är avgiften 750 SEK per resenär
  • Avgiften gäller inte för spädbarn


Uppmärksamma att denna förändring mot det bättre hållet sker att bonusresor enkel väg kommer kosta 50% av t&r priset istället för 60%
Screenshot_20230125_151409_Samsung Internet.jpg
 

NyfikenGrau

Medlem
Klart att det aldrig är bra för kunder om det införs avgifter, men personligen har jag större nytta av att man inte straffas för att man bokar enkelresor. Utgår från att SAS menar att enkelresor ska kosta 50 % istf som nu 60 % av turochretur-priset.

Till och med rätt stor fördel för mig när jag tänker efter, behövs inget krångel längre när returresan bokas från attraktiva resmål som LAX eller SFO, bara hänga på låset och boka själv. OM det nu är en sänkning 60->50 % det handlar om på enkelresor.
 

mha321

Medlem
Pratades det inte på någon diamond träff om att den avgiften inte skulle gälla ebd och pandion? Eller vad det bara telefon-avgiften?
 

Doctor-X

Medlem
Tycker detta känns bra, tror det kommer öka tillgängligheten på ”svåra destinationer” så som SFO, LAX och HND - som annars bokats upp direkt vid släpp.

Lite synd att man måste pröjsa 750kr/person dock för att lägga till hemresan som släpps senare även om man hänger på låset.
 

gdaily

Medlem
Det finns två trådar, någon moderator kanske kan slå ihop dessa?

Personligen tycker jag det är en bra idé, blir större chans att man faktiskt kan boka en bonusresa om inte allt blir uppbokat så fort "för att det kan vara bra att ha". Och degen måste ju in till SAS. Sedan kan man alltid diskutera nivån på beloppet, men bra att det kostar i alla fall en del.
 
Toppen