Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Johan Hbg

Medlem
Ett annat use case som blir något problematiskt, om inte i alla fall dyrare är när anslutningsflyg till ex. GOT inte finns som award när långa benet finns.
Av någon anledning släpps de väldigt slumpmässigt på GOT-CPH vilket innebär att det ex. finns CPH-SFO men lägger jag till GOT-CPH-SFO finns det inga vanliga awards och vi pratar om en prissättning på 330 000 poäng.
Att då boka CPH-SFO t&r för att sedan när det dyker upp lägga på GOT-CPH t&r med en kostnad av 750 kr per biljett...

OT: När det gäller GOT-CPH/CPH-GOT så kan det ibland vara vidöppet, för att nästa dag vara noll, för att nästa dag igen vara vidöppet igen och så fortsätter det loopa varannan dag.. Känns nästan som en bugg.
Utgår man ifrån GOT och skall till USA via CPH kunde man ju annars tänka sig att ta tåget eller bilen ner till Kastrup. Problemet löst.
 
Ja, det här blir en "extraskatt" på 750 kronor för alla som inte bor i Köpenhamn.
Är väl bra att vi lyxlirare får börja betala för den perk som så oftast betalas av ngn annan typ arbetsgivaren.
Vi poängjunkies har likväl räkmacka - 750 kr till trots.



Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

JacobGBG

Medlem
Utgår man ifrån GOT och skall till USA via CPH kunde man ju annars tänka sig att ta tåget eller bilen ner till Kastrup. Problemet löst.

Visst kan man göra det. Till nära samma belopp som det skulle kosta att ta en revenue flygbiljett GOT-CPH. Personligen bor jag 20 min från GOT så för mig och alla i Härryda + Borås så finns ingen ekvationen i världen som skulle göra denna tågresa mer ekonomiskt försvarbart.
 

NotRyan

Medlem
Spontant känns det som en förbättring eftersom jag tror vi att det ökar möjligheterna att hitta den resa men vill ha.

Har själv bokat resor (främst SAS Business) när jag sett tillgänglighet men ännu inte varit säker på om vi kan åka för att sedan ”missbrukat” möjligheten till fri avbokning.

Kanske högre avbokningsavgift ju lägre lägre status man har kunde öka mervärdet för Diamant etc.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag vet inte om det skulle vara så bra, då det främst väl är EBD som har missbrukat den här möjligheten kan man gissa?
Sedan är ju frågan hur mycket det hjälper, kanske avgiften skulle vara 2000 SEK istället?
 

Homer

Medlem
Jag vet inte om det skulle vara så bra, då det främst väl är EBD som har missbrukat den här möjligheten kan man gissa?
Sedan är ju frågan hur mycket det hjälper, kanske avgiften skulle vara 2000 SEK istället?

Njae, de som har möjlighet att "missbruka" är de som har högsta nivån i Fly Premium, oavsett status, och kan boka
obegränsat med resor åt inte bara sig själva utan även åt släkt och vänner.
De flesta av de som använder Amex 2-4-1 har ju oftast bara en voucher/år.
De är väl just Fly Premium som skulle beläggas med avgifter och restriktioner.
 

Taggen

Medlem
Varför inte ha en mycket högre avbokningsavgift och en lägre ombokninsavgift om de nu vill stävja att folk inte bokar av nära inpå avgång? Visserligen frestas folk att boka om då naturligtvis men att boka om en resa nära avgång till samma kabinklass till samma destination med den rykande åtgång som finns på biljetter kan nog få en och annan att tänka två gånger. Blir dyrt för en familj att hålla på att boka om sin resa tills de hittar datum som passar. Det skulle också funka bättre då för de i tråden som har problem med anslutningar.
 

NotRyan

Medlem
Njae, de som har möjlighet att "missbruka" är de som har högsta nivån i Fly Premium, oavsett status, och kan boka
obegränsat med resor åt inte bara sig själva utan även åt släkt och vänner.
De flesta av de som använder Amex 2-4-1 har ju oftast bara en voucher/år.
De är väl just Fly Premium som skulle beläggas med avgifter och restriktioner.
Det har du faktiskt rätt i, men många gånger sammanfaller de två, så om man skulle ge EBD rabatt skulle nog inte beteendet upphöra tror jag...
 

Taggen

Medlem
Det har du faktiskt rätt i, men många gånger sammanfaller de två, så om man skulle ge EBD rabatt skulle nog inte beteendet upphöra tror jag...
Beteendet kommer inte upphöra ändå men nu kompenseras SAS iaf. Som tidigare nämnts så avskräcker nog inte 250/750 SEK så mycket då om vi t.ex. tittar på vad motsvarande full flex revenue biljett kostar. Framförallt i de högre bokningsklasserna. Man få ta med den kostnaden i kalkylerna när man budgeterar sin resa helt enkelt.
 

ekf

Medlem
En saftig avbokningsavgift i poäng (tex 25% eller så) skulle kanske stävja beteendet en del, för förr eller senare tar ju poängen slut om man håller på sådär...
 
Toppen