Håller dock med om att ett hållbart lojalitetssystem vore önskvärt. Någonstans kommer folk att börja tröttna om det inte går att växla in poängen på något värdeskapande sätt.
SAS Eurobonus är, som jag ser det, ett av de bättre bonusprogrammen, främst då de (ännu) inte satt i system att devalvera värdet av poängen. Förutom mindre justeringar har vi inte sett någon devalvering på år och dag för av antalet poäng som behövs för en award. Däremot har ju intjäningen genom flygresor i de lägre biljettklasserna försämrats avsevärt, men det är ingen devalvering av värdet på redan intjänade poäng.
De lite högre biljettklasserna på SAS har fortfarande en bra intjäning. Gennom Eurobonusanknutna kreditkort via MC eller Amex får vi ju flyga i plus eller business för samma antal poäng som i GO (fly premium), alternativt få 50% poängrabatt på hela resan (Amex 2-4-1).
Av- och ombokningsavgifter förekommer ju, dessvärre, hos de flesta bolag. SAS nya avgift på SEK 250 inom Europa är bland de lägsta. Dessutom kan vi avboka fram till 24 h innan avgång. Införandet av en avgift är en försämring, men ingen avgörande sådan. Nästan alla andra bolag tar mer. Rekordhållare är nog Avianca Lifemiles med USD 150 för en ombokning och mellan USD 50-200 för att avboka . Listan kan göras lång.
Kontentan är att SAS Eurobonus i sin nuvarande utformning är långsiktigt hållbart. I vart fall i jämförelse med konkurrenterna.