Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

lillemannen

Medlem
I Sverige ja, men SAS har förlagt sina mest attraktiva linjer till den danska huvudstaden
så även från Stockholm krävs det anslutningsflyg...
Det är därför min utgångspunkt är CPH. Jag tycker att vi har oss själva att skylla. När vi har kunnat boka upp ex antal flighter och sen inte använder dessa.
Det är ju inget nytt, alla program ändrar sig och oftast till det sämre. Vi har ju hur poängintjäningen ändrades markant på eco biljetter. Även andra flygprogram gör det svårt för oss i Norden. Sitter i så många olika flygprogram och måste hela tiden hoppa, till det som är mest fördelaktigt för mig för tillfället. Ingen av dessa har gjort något till det bättre de senaste åren.
 
Last edited:

Sullon

Medlem
Jag undrar om inte SAS kommer att behöva göra större förändringar i sitt bonusprogram med tanke på den svåra ekonomiska situationen bolaget befinner sig i. Att köpa kaffebröd på mitt lokala bageri ger fler bonuspoäng än en enkelresa inrikes (för en billig biljett, visst, men det är ändå galet). Jag tror också att bonussamlandet har spridit sig rejält bland befolkningen då kreditkorten ger enorma mängder poäng och bonusresorna glesnar till. Fick jag välja skulle jag hellre ha en "hållbar" bonusmodell än att de petar till och från i existerande.
 

intuition

Medlem
"Problemet" för SAS är väl att Eurobonus genererar intäkter. Dvs det handlar inte så mycket om lojalitet. Det som drar in pengar prioriteras.

Flygresan har minimala marginaler och inte så mycket konkurrens => minimalt med poäng. Kaffebröds-affärer går det tretton på dussinet och de har hyfsad marginal, alltså går det att ge kunden mer poäng för inköpet av brödet än för en resa.

Håller dock med om att ett hållbart lojalitetssystem vore önskvärt. Någonstans kommer folk att börja tröttna om det inte går att växla in poängen på något värdeskapande sätt.
 

pswe

Medlem
Gör inte misstaget att utgå endast från hur poängen används på det här forumet.
För en betydande del av de som får in poäng via något flyg och köp på kreditkort så är det stor lycka att kunna boka en resa inom europa eller för den delen Skandinavien utan att betala mer än skatterna. Där finns tillgänglighet och alternativ.
 

majoren

Medlem
Håller dock med om att ett hållbart lojalitetssystem vore önskvärt. Någonstans kommer folk att börja tröttna om det inte går att växla in poängen på något värdeskapande sätt.

SAS Eurobonus är, som jag ser det, ett av de bättre bonusprogrammen, främst då de (ännu) inte satt i system att devalvera värdet av poängen. Förutom mindre justeringar har vi inte sett någon devalvering på år och dag för av antalet poäng som behövs för en award. Däremot har ju intjäningen genom flygresor i de lägre biljettklasserna försämrats avsevärt, men det är ingen devalvering av värdet på redan intjänade poäng.

De lite högre biljettklasserna på SAS har fortfarande en bra intjäning. Gennom Eurobonusanknutna kreditkort via MC eller Amex får vi ju flyga i plus eller business för samma antal poäng som i GO (fly premium), alternativt få 50% poängrabatt på hela resan (Amex 2-4-1).

Av- och ombokningsavgifter förekommer ju, dessvärre, hos de flesta bolag. SAS nya avgift på SEK 250 inom Europa är bland de lägsta. Dessutom kan vi avboka fram till 24 h innan avgång. Införandet av en avgift är en försämring, men ingen avgörande sådan. Nästan alla andra bolag tar mer. Rekordhållare är nog Avianca Lifemiles med USD 150 för en ombokning och mellan USD 50-200 för att avboka . Listan kan göras lång.

Kontentan är att SAS Eurobonus i sin nuvarande utformning är långsiktigt hållbart. I vart fall i jämförelse med konkurrenterna.
 

DRG

Medlem
Gör inte misstaget att utgå endast från hur poängen används på det här forumet.
För en betydande del av de som får in poäng via något flyg och köp på kreditkort så är det stor lycka att kunna boka en resa inom europa eller för den delen Skandinavien utan att betala mer än skatterna. Där finns tillgänglighet och alternativ.
Jag är helt enig. Att boka inom Europa har faktiskt varit relativt bra för mig i vart fall på en del semesterdestinatinationer under högsäsong . Vet man inte om man kommer iväg eller inte med familjen (pga om man inte vet om man kan ta semester då eller ej) så har det bättre att boka poängbiljetter än väldigt dyra plus pro. Blir ju nu lite sämre men fortsatt helt ok ifall man behöver avboka. Eftersom EuroBonus via korten ger ok med poäng kan man ju ofta även boka någon longhaul med voucher. Mer hinner jag inte resa privat eftersom ju jobb och andra intressen tar tid.

Sedan är ju en försämring just en försämring. Ser inget positivt i att villkoren blir sämre för tror inte tillgången kommer att öka nämnvärt. Men SAS är ju i rekonstruktion så att de behöver dra in pengar kan man ju förstå.
 
Om 750 kr gör att jag får fler gratisresor" (betald av min arbetsgivare) " så är jag helt - - - På
Ilandsproblem i min" lilla" värld.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

MrRob

Medlem
Om 750 kr gör att jag får fler gratisresor" (betald av min arbetsgivare) " så är jag helt - - - På
Ilandsproblem i min" lilla" värld.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Du tjänar inte mer poäng så fler resor får du gissningsvis inte såvida du inte köper billigare resor. Med lite hopp ser vi kanske större urval framöver, även om jag som vissa andra här är lite skeptisk till det dessvärre.
 
Toppen