Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

I teorin så har ju flygplatsen information om när det kommer transferpax och hur många, så att man kan vara redo. Men eftersom man inte använder den infon för att bemanna checkin, säkerhetskontroll, eller passkontroll efter beräknade flöden så är väl oddsen inte så bra för att man självmant skulle bemanna transfer security bara för att någon beräknas gå där.
Säkerhetskontrollens bemanning kan jag inte uttala mig om men när det gäller passkontroll så planerar Polismyndigheten bemanning med hänsyn till passagerarflöden. Om man t.ex tar kommande måndag som ett exempel så finns det fem stycken ankomster non-Schengen med widebody inom spannet 06.40 - 07.40 och då har man mer bemanning än t.ex. mellan 15.40 - 16.40 samma dag då det inte är några ankomster non-Schengen överhuvudtaget. Man flyttar också passkontrollanter mellan avgående och ankommnade under dagen beroende på tidtabellen för flygen.

Sen kan det ändå bli långa köer därför att Polismyndigheten har för lite personal för passkontroll.
 
Korrekt, anländer man vid F så går man mot bagagehallen och viker av till höger för att efter security sedan komma upp mellan E och F.
Anländer man vid non-Schengen D-gates så finns security innan man går ner för trappor/hiss till bagagehallen. Där kan det ibland hända att den är obemannad, speciellt vid sena ankomster, så man måste ringa upp personal dit vilket kan ta en god stund vilket kan kännas jobbigt vid kort transittid.

Det borde vara så att Swedavia förväntar sig transitpax på D-gates så att personalen är redo när man kommer...

Handlar om landning 1340, inte bestämt hur jag gör ännu... Om sas säljer biljetten borde det ju funka oftast kan man tycka?
 
Vet inte om det skrivits om tidigare, men på T5 Fast Track (och kanske vanliga) säkerhetskontrollen så har man nu i testsyfte stängt varannan ”avlastningsplats” där man lägger sina grejer i brickorna. Detta för att folk inte ska bli och vänta på att få putta ut sina brickor på bandet, där då den längst in mot maskinen kan bli och vänta i evigheter.
Intressant test och funkade väl med lite mer space på bandet, men var inte heller någon rusning när jag flög.
Pinsamt att det kommit till detta dock, är det bristen på folk som kan avläsa skanningarna som gör att det går långsamt där? Man blir ju längre och vänta på sina grejer på andra sidan.
 
Det är väl snarare det strukturella problemet med den lösningen som de hanterar. Varje flygplats som har systemet har också problemet med att få ut lådorna på bandet eftersom det är fullt.
Jag vet varför man försöker ha en lösning där folk kan lasta lådor i sin egen takt men det har en uppenbar nackdel.

Handen på hjärtat: det är väl ingen här som frivilligt ställer sig närmast maskinen om man kan undvika det?
 
Vet inte om det skrivits om tidigare, men på T5 Fast Track (och kanske vanliga) säkerhetskontrollen så har man nu i testsyfte stängt varannan ”avlastningsplats” där man lägger sina grejer i brickorna. Detta för att folk inte ska bli och vänta på att få putta ut sina brickor på bandet, där då den längst in mot maskinen kan bli och vänta i evigheter.
Intressant test och funkade väl med lite mer space på bandet, men var inte heller någon rusning när jag flög.
Pinsamt att det kommit till detta dock, är det bristen på folk som kan avläsa skanningarna som gör att det går långsamt där? Man blir ju längre och vänta på sina grejer på andra sidan.

Modellen bygger på att personal ska vara uppmärksamma. På Arlanda är de mer intresserade av att flirta med sina kollegor än att hjälpa resenärer.

Problemet är bristen på personal i kön som organiserar, bristen på personal som granskar bilderna (och som när de blir överbelastade bara skickar ner allt på secondary för att få grejer att röra sig) och sen brist på personal i secondary.

Det är på något sätt typiskt Arlanda att göra en halvdan lösning. Se också nu när vätskereglerna hävs så hävs de inte på Arlanda.

Det är väl snarare det strukturella problemet med den lösningen som de hanterar. Varje flygplats som har systemet har också problemet med att få ut lådorna på bandet eftersom det är fullt.
Jag vet varför man försöker ha en lösning där folk kan lasta lådor i sin egen takt men det har en uppenbar nackdel.

Handen på hjärtat: det är väl ingen här som frivilligt ställer sig närmast maskinen om man kan undvika det?

Jag bryr mig inte om var jag hamnar. Är inte personalen uppmärksam så brukar jag själv hålla tillbaka lådorna och skicka min när de som kom före mig skickat sina lådor.

Fördelen med att vara långt bak är att man kan skicka sina lådor. Fördelen med att vara långt fram är att man får en låda öht.
 
Jag bryr mig inte om var jag hamnar. Är inte personalen uppmärksam så brukar jag själv hålla tillbaka lådorna och skicka min när de som kom före mig skickat sina lådor.

Fördelen med att vara långt bak är att man kan skicka sina lådor. Fördelen med att vara långt fram är att man får en låda öht.
Nackdelen med att vara långt bak har jag märkt en gång, det är när de flesta framför gör så (inkl "hjälpsam" personal) och det tar en evighet innan lådorna kommer fram till maskinen..
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Det är på något sätt typiskt Arlanda att göra en halvdan lösning. Se också nu när vätskereglerna hävs så hävs de inte på Arlanda.
Vätskereglerna har inte hävts för den utrustning som används i säkerhetskontrollen på Arlanda. Det är för närvarande bara en tillverkares utrustning som fått godkänt av EU att häva vätskereglerna, vilket bl.a. Expressen har skrivit om.

Så här skriver Euronews om saken:

For technical reasons, however, the European Commission imposed a temporary restriction on the new liquid screening detection systems last summer, which meant the 100ml rule persisted. The Commission has since then tried to solve the issue by working with the European Civil Aviation Conference (ECAC) to develop appropriate technical solutions.

A screening solution that has been successfully tested was approved by ECAC in June 2025. Now it's up to individual manufacturers to submit their airport equipment to the tests. Once detection equipment gets ECAC’s nod, it can be stamped for EU approval, permitting the screening of liquid containers larger than 100ml. After receiving this approval, the equipment may be deployed for use at airports, which could happen “in the coming days”, according to a Commission spokesperson.

 
Det är väl snarare det strukturella problemet med den lösningen som de hanterar. Varje flygplats som har systemet har också problemet med att få ut lådorna på bandet eftersom det är fullt.
Jag vet varför man försöker ha en lösning där folk kan lasta lådor i sin egen takt men det har en uppenbar nackdel.

Handen på hjärtat: det är väl ingen här som frivilligt ställer sig närmast maskinen om man kan undvika det?
Jag ställer mig alltid närmast maskinen, bara trycka ut lådan när det blir en liten lucka. Det är de som står längst från maskinen som brukar få sina backar fördröjda de gånger jag passerat igenom.

På Atlanta (eller om det var EWR) hade de maskiner där 3 kunde lasta samtidigt. När man fyllt en back så puttade man in den i "vänteläge" och kunde fylla en ny back. Maskinen tog sedan en back från vänteläge och hoppade sedan till nästa plats vänteläge och tog backens där. Resulterade i att var tredje back som åkte in var från respektive plats att fylla backarna. Ingen person som behövde fippla med det, allt gick med automation. Dvs där är problemet "löst" med att få ut backar på bandet.
 
Toppen