Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Och det var exakt det jag skrev, att det handlar om betydligt mer än Vasaskeppet.

Jag skrev inte heller att Arlanda är ett Sverigeproblem, utan snarare tvärtom. Men om Arlanda ska sluta vara ett Stockholmsproblem så måste man göra mycket mer.

Eftersom du inte kommenterar mina synpunkter kring namnbytesdiskussionen så verkar du i alla fall ha förstått den, samt verkar hålla med. Och det är ju kul.

Jag förstår inte riktigt varför du utgick från att jag inte höll med dig. :)

Arlanda har ett problem med att det är en rätt dålig flygplats till att börja med. Men det verkar finnas en tro om att bara flygplatsen i sig blir toppen, så kommer folk flockas kring den. Och det är där den andra änden av problemet visar sig. För hur fin flygplats man har så är den inte målet för de allra flesta. Och där måste Stockholm skärpa till sig. Om man vill såklart.

Jag skulle nog till och mer argumentera att hade Mälardalen i allmänhet och Stockholm i synnerhet haft en så fantastisk attraktionskraft som man tycker man har, så hade folk kommit även om Arlanda varit en lada på landet och legat 10 mil söder om stan.

Hittar ingen bättre tråd så kör här. Transfer non-schengen till schengen terminal 5, hur kort tid kan man ha? Hittat en biljett hem från Dublin (SAS) med 40 minuter emellan, låter riktigt tight om man har otur.. Guldmedlem om det spelar någon roll.

Hittar ingen bättre tråd så kör här. Transfer non-schengen till schengen terminal 5, hur kort tid kan man ha? Hittat en biljett hem från Dublin (SAS) med 40 minuter emellan, låter riktigt tight om man har otur.. Guldmedlem om det spelar någon roll.
40 min är tight, det beror på hur mycket annat som kommer in ungefär samtidigt. Det är kön till pass som tar tid, så guld hjälper inte. Däremot hjälper EU-pass.

Det borde gå för det mesta. Och förutsatt att det är genomgående biljett så blir också en fråga när nästa flyg vidare går om du missar...

Bara att gå på T5 kan bli rätt långt om man har otur -längst ut på F till längst ut på C är en rejäl promenad.

Sen så är det väl ny säkerhetskontroll på T5 också om man ankommer non-Schengen?
Korrekt, anländer man vid F så går man mot bagagehallen och viker av till höger för att efter security sedan komma upp mellan E och F.
Anländer man vid non-Schengen D-gates så finns security innan man går ner för trappor/hiss till bagagehallen. Där kan det ibland hända att den är obemannad, speciellt vid sena ankomster, så man måste ringa upp personal dit vilket kan ta en god stund vilket kan kännas jobbigt vid kort transittid.

Det borde vara så att Swedavia förväntar sig transitpax på D-gates så att personalen är redo när man kommer...

Det borde vara så att Swedavia förväntar sig transitpax på D-gates så att personalen är redo när man kommer...

I teorin så har ju flygplatsen information om när det kommer transferpax och hur många, så att man kan vara redo. Men eftersom man inte använder den infon för att bemanna checkin, säkerhetskontroll, eller passkontroll efter beräknade flöden så är väl oddsen inte så bra för att man självmant skulle bemanna transfer security bara för att någon beräknas gå där.

Toppen