Kanske, men å andra sidan tror jag Paris hade fått precis lika många turister om det hette Paris Airport eller egentligen vilken person som helst. Osäker på om bytet till Alfred Nobel leder till något uppsving för besöksnäringen.
Arlanda är ett påhittat namn vad jag förstått. Enligt Wikipedia kommer det från ordet Arland som är ett gammalt namn på området Ärlinghundra där flygplatsen ligger, och man har lagt fill -a på slutet för att få in en referens till flyget. Ändå ganska originellt med rolig historia.Det är nog inte så mycket bytet till Alfred Nobel som gör det utan att man får bort Stockholm från namnet…
Nej men ändra på. Arlanda är ändå ett gammalt namn på byn som revs när flygplatsen byggdes ut. Och oavsett nytt namn eller ej så kommer det gamla leva kvar. Precis som många fransmän fortsätter kalla CDG för Roissy trots att den inte hetat så på många år.
Swedavia har lite historik om flygplatsen beskrivet som överensstämmer med det du skriver…Enligt Wikipedia kommer det från ordet Arland som är ett gammalt namn på området Ärlinghundra där flygplatsen ligger
Vågat på 50-talet att inte lyssna på folket utan juryn vet bäst? Jag menar, det var ju före tiden med förslag som Airporty McAirportface”Den nya flygplatsen ska döpas. En namntävling utlyses 1958 i tidningen "Året Runt" men juryn gillar inget av namnen utan föreslår själv ...
Sedan har vi ju den här varianten där man får med rubbet: Aeroporto di Roma Fiumicino "Leonardo da Vinci".Läste idag en artikel om att det finns en motion i riksdagen om att byta namn på Arlanda till Alfred Nobel Airport. Enligt artikeln stöds motionen av en majoritet av riksdagens ledamöter. Anledningen är att främja besöksnäringen. Även om Arlanda är ett namn som för mig är förknippat med flygplatsen, har jag nog inga större känslor kring eventuellt namnbyte.
Edit: nu har jag tänkt lite mer på det och nu tycker jag förslaget är dåligt. Viktigast är väl att ha med ”Stockholm” i namnet och det funkar bättre med Stockholm Arlanda än Stockholm Alfred Nobel. Dessutom lär det ju kosta en massa pengar att byta skyltar osv osv, pengar som kan läggas på att göra flygplatsen bättre (pengar åt toalettstädning?)