Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Kanske, men å andra sidan tror jag Paris hade fått precis lika många turister om det hette Paris Airport eller egentligen vilken person som helst. Osäker på om bytet till Alfred Nobel leder till något uppsving för besöksnäringen.

Det är nog inte så mycket bytet till Alfred Nobel som gör det utan att man får bort Stockholm från namnet… ;)

Nej men ändra på. Arlanda är ändå ett gammalt namn på byn som revs när flygplatsen byggdes ut. Och oavsett nytt namn eller ej så kommer det gamla leva kvar. Precis som många fransmän fortsätter kalla CDG för Roissy trots att den inte hetat så på många år.

Det är nog inte så mycket bytet till Alfred Nobel som gör det utan att man får bort Stockholm från namnet… ;)

Nej men ändra på. Arlanda är ändå ett gammalt namn på byn som revs när flygplatsen byggdes ut. Och oavsett nytt namn eller ej så kommer det gamla leva kvar. Precis som många fransmän fortsätter kalla CDG för Roissy trots att den inte hetat så på många år.
Arlanda är ett påhittat namn vad jag förstått. Enligt Wikipedia kommer det från ordet Arland som är ett gammalt namn på området Ärlinghundra där flygplatsen ligger, och man har lagt fill -a på slutet för att få in en referens till flyget. Ändå ganska originellt med rolig historia.

Men ja bytet är väl okej, så länge de ser till att flygplatsen gör sig förtjänt av namnet Nobel.

Enligt Wikipedia kommer det från ordet Arland som är ett gammalt namn på området Ärlinghundra där flygplatsen ligger
Swedavia har lite historik om flygplatsen beskrivet som överensstämmer med det du skriver…

”Den nya flygplatsen ska döpas. En namntävling utlyses 1958 i tidningen "Året Runt" men juryn gillar inget av namnen utan föreslår själv Arlanda då flygplatsen ligger i Husby-Ärlinghundra socken som i folkmun kallades Arland. Namnet Stockholm-Arlanda flygplats klubbas av riksdagen.”

”Den nya flygplatsen ska döpas. En namntävling utlyses 1958 i tidningen "Året Runt" men juryn gillar inget av namnen utan föreslår själv ...
Vågat på 50-talet att inte lyssna på folket utan juryn vet bäst? Jag menar, det var ju före tiden med förslag som Airporty McAirportface ;)

Tror förresten inte att någon motion om namnbyte går igenom. Sverige har ingen tradition av att namge saker efter personer. Och tur är kanske det, annars kommer snart bussstationen i Karlstad att heta Adam Alsing Resecenter...

Tror hon allvarligt talat på sitt eget argument?

(Nedan saxat från Omni)
"Den svenska besöksnäringen går dåligt och behöver ett lyft, anser den moderata riksdagsledamoten Kristina Axén Olin. En möjlig lösning kan vara att byta namn på Arlanda flygplats till Alfred Nobel Airport, säger hon till UNT.

– Hela världen känner till varumärket Alfred Nobel och Nobelpriset. Det skulle ge uppmärksamhet och alla skulle koppla flygplatsen till Sverige.

Axén Olin har lagt fram förslaget i en riksdagsmotion som ska tas upp i trafikutskottet i mitten av maj. Hon säger att hennes känsla är att ”det blir ett ja”.
"

Skulle fler turister besöka Sverige för att vi byter namn på Stockholms flygplats? Det var det mest idiotiska jag hört på ett tag.

Jag tar mig friheten med lite whatabout-ism som jämförelse:

Majoriteten av turisterna som landar på BKK kan inte ens uttala flygplatsens namn korrekt. Och vet än mindre vad Suvarnabhumi betyder. Jag tror inte att thailändska Ministry of Tourism and Sports oroar sig nämnvärt över det!

Det hela låter mer som en motion som är tänkt att ge uppmärksamhet till Axén Olin själv. "Vad kan jag skriva en enkel motion om så att jag hamnar i nyheterna?"

(Och just det funkade! Grattis Kristina!)

Läste idag en artikel om att det finns en motion i riksdagen om att byta namn på Arlanda till Alfred Nobel Airport. Enligt artikeln stöds motionen av en majoritet av riksdagens ledamöter. Anledningen är att främja besöksnäringen. Även om Arlanda är ett namn som för mig är förknippat med flygplatsen, har jag nog inga större känslor kring eventuellt namnbyte.

Edit: nu har jag tänkt lite mer på det och nu tycker jag förslaget är dåligt. Viktigast är väl att ha med ”Stockholm” i namnet och det funkar bättre med Stockholm Arlanda än Stockholm Alfred Nobel. Dessutom lär det ju kosta en massa pengar att byta skyltar osv osv, pengar som kan läggas på att göra flygplatsen bättre (pengar åt toalettstädning?)
Sedan har vi ju den här varianten där man får med rubbet: Aeroporto di Roma Fiumicino "Leonardo da Vinci".

Hade transfer där i tisdags, men kommer inte ihåg vad som sa vid landning. Italienarna har ju kändisnamn på en del flygplatser. I Palermo är det ju t ex maffiaåklagarna Falcone och Borsellino som hyllats, Venedig - Marco Polo, Genua - Cristoforo Colombo.

Så fältet ligger ju öppet för att ge ett extranamn till svenska flygplatser. Sturup - Edvard Persson; Landvetter - Kal & Ada; Umeå - Bröderna Landby; Torsby - Sven Göran Eriksson, etc, etc :D

Jag kan inte påminna mig att jag någonsin valt ett resmål p.g.a. flygplatsens namn eller hört talas om någon annan som gjort det. Jag skulle inte åka till London oftare om Heathrow bytte namn till Winston Churchill Airport. (Däremot har det säkert en påverkan när en avlägsen flygplats stoppas in under en stadskod, t.ex. NYO och VST, eftersom de då dyker upp i sökningar på staden.)

Toppen