Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Det borde vara så att Swedavia förväntar sig transitpax på D-gates så att personalen är redo när man kommer...

I teorin så har ju flygplatsen information om när det kommer transferpax och hur många, så att man kan vara redo. Men eftersom man inte använder den infon för att bemanna checkin, säkerhetskontroll, eller passkontroll efter beräknade flöden så är väl oddsen inte så bra för att man självmant skulle bemanna transfer security bara för att någon beräknas gå där.

I teorin så har ju flygplatsen information om när det kommer transferpax och hur många, så att man kan vara redo. Men eftersom man inte använder den infon för att bemanna checkin, säkerhetskontroll, eller passkontroll efter beräknade flöden så är väl oddsen inte så bra för att man självmant skulle bemanna transfer security bara för att någon beräknas gå där.
Säkerhetskontrollens bemanning kan jag inte uttala mig om men när det gäller passkontroll så planerar Polismyndigheten bemanning med hänsyn till passagerarflöden. Om man t.ex tar kommande måndag som ett exempel så finns det fem stycken ankomster non-Schengen med widebody inom spannet 06.40 - 07.40 och då har man mer bemanning än t.ex. mellan 15.40 - 16.40 samma dag då det inte är några ankomster non-Schengen överhuvudtaget. Man flyttar också passkontrollanter mellan avgående och ankommnade under dagen beroende på tidtabellen för flygen.

Sen kan det ändå bli långa köer därför att Polismyndigheten har för lite personal för passkontroll.

Korrekt, anländer man vid F så går man mot bagagehallen och viker av till höger för att efter security sedan komma upp mellan E och F.
Anländer man vid non-Schengen D-gates så finns security innan man går ner för trappor/hiss till bagagehallen. Där kan det ibland hända att den är obemannad, speciellt vid sena ankomster, så man måste ringa upp personal dit vilket kan ta en god stund vilket kan kännas jobbigt vid kort transittid.

Det borde vara så att Swedavia förväntar sig transitpax på D-gates så att personalen är redo när man kommer...

Handlar om landning 1340, inte bestämt hur jag gör ännu... Om sas säljer biljetten borde det ju funka oftast kan man tycka?

Toppen