Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Det finns inga alternativ till e-gates, trångt eller ej. Det kommer inte att fungera med manuell kontroll och det går inte ihop kostnadsmässigt att bemanna i den utsträckning som krävs för ett rimligt flöde om det handlar om manuell kontroll bortåt tio år. Jag sätter en peng på att Swedavia blir tvungna att lösa utrymmet för e-gates på ett eller annat sätt.
 
De finns ju massor med passkontrollbås där under F-piren som oftast står tomma, varför inte byta ut 3 av dem mot 6 stycken e-gates? Testa tekniken i några år och avlasta vanliga passkontrollen?
 
De finns ju massor med passkontrollbås där under F-piren som oftast står tomma, varför inte byta ut 3 av dem mot 6 stycken e-gates? Testa tekniken i några år och avlasta vanliga passkontrollen?

Även e-Gates behöver personal och i nuläget verkar det ju inte gå att bemanna mer än 1-2 bås under ruschen ens.

Tur att det mesta interkontinentala går via Köpenhamn ändå så folk slipper det värsta.
 
Även e-Gates behöver personal och i nuläget verkar det ju inte gå att bemanna mer än 1-2 bås under ruschen ens.
Enda gången jag sett enbart två bås för ankommande på ARN under senare år var en gång på T2 (kanske 2022?), och det ledde mycket riktigt till irriterande långa köer för det BA-flyg jag kom med.

När hände det senast att det enbart var ett bås öppet på pir F när du ankom med en interkontinental flight? :eek:
 
Enda gången jag sett enbart två bås för ankommande på ARN under senare år var en gång på T2 (kanske 2022?), och det ledde mycket riktigt till irriterande långa köer för det BA-flyg jag kom med.

När hände det senast att det enbart var ett bås öppet på pir F när du ankom med en interkontinental flight? :eek:

Det var längesen jag reste interkontinentalt till Arlanda så ska inte sätta ett bestämt datum men det var kö uppför trapporna och rulltrappan fick nödstoppas. Då var det ett bås öppet enbart. Oftast brukar det vara åtminstone en EU kö och en för övriga.

Var det kaosåret efter covidrestriktionerna släppte kanske?
 
Det finns inga alternativ till e-gates, trångt eller ej. Det kommer inte att fungera med manuell kontroll och det går inte ihop kostnadsmässigt att bemanna i den utsträckning som krävs för ett rimligt flöde om det handlar om manuell kontroll bortåt tio år. Jag sätter en peng på att Swedavia blir tvungna att lösa utrymmet för e-gates på ett eller annat sätt.
"Kommer inte att fungera" är ett rätt starkt påstående för hur det fungerar nu och har gjort det i många år. Det kommer att fortsätta suga med onödigt långa köer, men varken bättre eller sämre än idag. Om något kanske lite bättre, med färre interkontinentala flyg på Arlanda iom SAS prioritering av Köpenhamn.
 
Enda gången jag sett enbart två bås för ankommande på ARN under senare år var en gång på T2 (kanske 2022?), och det ledde mycket riktigt till irriterande långa köer för det BA-flyg jag kom med.

När hände det senast att det enbart var ett bås öppet på pir F när du ankom med en interkontinental flight? :eek:
Två bås i torsdags på pir F efter midnatt. Kön slingrade sig förbi trapporna in i hörnet, men mest för att man inte ordnat fållorna utan de gick i princip rakt från båsen mot bakre väggen. Tror det var tre icke-Schengen arrivals ungefär samtidigt, och vi från London var sena.
 
Toppen