Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Såg också samma upplägg i USA härom veckan. Det måste ha varit på JFK T4 (Delta-terminalen) när jag re-checkade. Kan inte påminna mig att jag sett detta upplägg (som i.o.f.s. tar mer plats) någonstans i Europa.
Amsterdam Schiphol har liknande med tre platser och back kommer när man har fyllt en.

Håller helt med om att Arlanda har på tok för många platser för flödes takten. Jag har aldrig sett det flytta på när det är konstant tryck. Däremot har jag tagit 30 min från komma fram till en plats tills att alla tre i familjen hade allt tillbaka på andra sidan i fast track. Om det är någorlunda konstant flöde i fast track tar det ofta 10-15 min för oss tre. Värre är det ofta i slow track.

Amsterdam Schiphol har liknande med tre platser och back kommer när man har fyllt en.

Håller helt med om att Arlanda har på tok för många platser för flödes takten. Jag har aldrig sett det flytta på när det är konstant tryck. Däremot har jag tagit 30 min från komma fram till en plats tills att alla tre i familjen hade allt tillbaka på andra sidan i fast track. Om det är någorlunda konstant flöde i fast track tar det ofta 10-15 min för oss tre. Värre är det ofta i slow track.
30 minuter? Aldrig tagit mer än 6-7 minuter för oss, två vuxna och två barn. Oftast 3-4.
Om inte en av väskorna åkt åt sidan förstås. Då tar det mer.

30 minuter? Aldrig tagit mer än 6-7 minuter för oss, två vuxna och två barn. Oftast 3-4.
Om inte en av väskorna åkt åt sidan förstås. Då tar det mer.
När det är lugnt är vi också igenom på en sådan tid. Jag menade när det är kö även i fast track, därmed konstant flöde av nya människor som vill ha in sina backar, väntan på tillräckligt med backar, sedan secondary en eller två väskor och kö där. Det händer tyvärr. Tidigare kunde man räkna med att vara igenom fast track inom 10 min. Numera räknar jag med 15-20, går det snabbare så är det skönt. Nu pratar jag om nya kontrollen i T5. T2 och T4 är mer tillförlitliga.

Jag hörde på nyheterna häromdagen att både den internationella och inhemska turismen ökar i Sverige. Det är ju superbra att det är på det sättet, trots att Arlanda är så dålig. :p;)

Ok, alla turister kommer ju inte till Stockholm, men jag är ganska säker på att det är en ansenlig mängd ändå. Och det kan väl inte vara så att alla har flugit till Kastrup för att sedan ta tåget, eftersom Arlanda är så dålig, och inte har något fancy namn som t ex Alfred Nobel Airport?

Jag tycker att det bevisar att folk inte bryr sig om hur flygplatsen är när man väljer resmål.

Därmed inte sagt att det inte finns förbättringspotential både på flygplatsen och infrastrukturen runt omkring, för det gör det ju så klart.

Jag hörde på nyheterna häromdagen att både den internationella och inhemska turismen ökar i Sverige. Det är ju superbra att det är på det sättet, trots att Arlanda är så dålig. :p;)

Ok, alla turister kommer ju inte till Stockholm, men jag är ganska säker på att det är en ansenlig mängd ändå. Och det kan väl inte vara så att alla har flugit till Kastrup för att sedan ta tåget, eftersom Arlanda är så dålig, och inte har något fancy namn som t ex Alfred Nobel Airport?

Jag tycker att det bevisar att folk inte bryr sig om hur flygplatsen är när man väljer resmål.

Därmed inte sagt att det inte finns förbättringspotential både på flygplatsen och infrastrukturen runt omkring, för det gör det ju så klart.
Tror i och för sig att den ökande inhemska turistströmmen kanske inte går via ARN, utan att man sätter sig i bilen. Men du har nog en poäng. Om jag killgissar, den genomsnittlige svensken flyger 2-3 gånger per år, max. Hälften av dessa, killgissning, flyger via ARN. Min poäng är att den genomsnittlige resenären inte har så mycket annat att jämföra med och tycker att ARN är som vilken random flygplats som helst. Vi som snurrar runt lite mera har ju ett bättre underlag att jämföra med. Går jag till mig själv tycker jag att det digitaliserade Sverige är ett U-land när det gäller immigration. T ex i Abu Dhabi, har man varit där en gång, är det bara att blippa passet i e-gates. Ni vet ju hur effektiv det är på ARN och GOT

Från den nuvarande utvecklingsplanen sägs det att en ny gränskontroll ska bli klar till 2033, tillsammans med pir G. Synd att de sköt upp det bygget pga covid.

Jag tycker fortsatt ARN numera stigit ganska många placeringar. Säkerhetskontrollen, Amex loungen och det nybyggda restaurangområdet är toppen. Nu har de dessutom äntligen sänkt snuspriserna efter skattesänkningen 1 januari ( de höjde då!) Den stängda snikvägen behövs alltså inte då tobak kan köpas där med Amex istället för billigare på lokala tobakskiosken.

Det som fortsatt drar ner betyget kraftigt är kaostaxiområdet som för tankarna till obehagliga U-länder. Samma sak med toaletterna, aldrig upplevt värre stank i något U-lands flygplats. Arlanda Express med Europas, kanske världens, dyraste flygtåg ägt av råa diktaturen Kina är ett annat sorgebarn.

Från den nuvarande utvecklingsplanen sägs det att en ny gränskontroll ska bli klar till 2033, tillsammans med pir G. Synd att de sköt upp det bygget pga covid.
Jo, när jag såg det tänkte jag också att det förmodligen innebär att det inte blir någon installation av e-gates före dess. :oops: (Det steget i planen är "senast 2033, men efter 2028" så i teorin kunde det kanske bli lite före 2033. Men det tror jag tyvärr inte på p.g.a. kopplingen till bygge av pir G som ju blir ett stort jobb.)
Men intressant att se i utvecklingsplanen att ankommande passkontroll redan nu ses som en av de hårdast ansträngda/sämst fungerande delarna av Arlanda (bedöms med rött redan vid 2023 års trafiknivå), så det är rimligen en ombyggnad som inte kan skjutas upp ytterligare eller strykas.

Jo, när jag såg det tänkte jag också att det förmodligen innebär att det inte blir någon installation av e-gates före dess. :oops: (Det steget i planen är "senast 2033, men efter 2028" så i teorin kunde det kanske bli lite före 2033. Men det tror jag tyvärr inte på p.g.a. kopplingen till bygge av pir G som ju blir ett stort jobb.)
Men intressant att se i utvecklingsplanen att ankommande passkontroll redan nu ses som en av de hårdast ansträngda/sämst fungerande delarna av Arlanda (bedöms med rött redan vid 2023 års trafiknivå), så det är rimligen en ombyggnad som inte kan skjutas upp ytterligare eller strykas.
Ja, att försöka knöka in en temporär förbättring i existerande trånga utrymmen när det ska ersättas av en helt ny kontroll om mindre än 10 år tror jag är svårsålt.

Ja, att försöka knöka in en temporär förbättring i existerande trånga utrymmen när det ska ersättas av en helt ny kontroll om mindre än 10 år tror jag är svårsålt.

Om de måste hantera samtliga icke-schengenbesökare manuellt kommer passkontrollen bli en mardröm. Blir att undvika Arlanda i typ tio år.

Toppen