Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Det finns inga alternativ till e-gates, trångt eller ej. Det kommer inte att fungera med manuell kontroll och det går inte ihop kostnadsmässigt att bemanna i den utsträckning som krävs för ett rimligt flöde om det handlar om manuell kontroll bortåt tio år. Jag sätter en peng på att Swedavia blir tvungna att lösa utrymmet för e-gates på ett eller annat sätt.
 
De finns ju massor med passkontrollbås där under F-piren som oftast står tomma, varför inte byta ut 3 av dem mot 6 stycken e-gates? Testa tekniken i några år och avlasta vanliga passkontrollen?

Även e-Gates behöver personal och i nuläget verkar det ju inte gå att bemanna mer än 1-2 bås under ruschen ens.

Tur att det mesta interkontinentala går via Köpenhamn ändå så folk slipper det värsta.
 
Även e-Gates behöver personal och i nuläget verkar det ju inte gå att bemanna mer än 1-2 bås under ruschen ens.
Enda gången jag sett enbart två bås för ankommande på ARN under senare år var en gång på T2 (kanske 2022?), och det ledde mycket riktigt till irriterande långa köer för det BA-flyg jag kom med.

När hände det senast att det enbart var ett bås öppet på pir F när du ankom med en interkontinental flight? :eek:
 
Enda gången jag sett enbart två bås för ankommande på ARN under senare år var en gång på T2 (kanske 2022?), och det ledde mycket riktigt till irriterande långa köer för det BA-flyg jag kom med.

När hände det senast att det enbart var ett bås öppet på pir F när du ankom med en interkontinental flight? :eek:

Det var längesen jag reste interkontinentalt till Arlanda så ska inte sätta ett bestämt datum men det var kö uppför trapporna och rulltrappan fick nödstoppas. Då var det ett bås öppet enbart. Oftast brukar det vara åtminstone en EU kö och en för övriga.

Var det kaosåret efter covidrestriktionerna släppte kanske?
 
Det finns inga alternativ till e-gates, trångt eller ej. Det kommer inte att fungera med manuell kontroll och det går inte ihop kostnadsmässigt att bemanna i den utsträckning som krävs för ett rimligt flöde om det handlar om manuell kontroll bortåt tio år. Jag sätter en peng på att Swedavia blir tvungna att lösa utrymmet för e-gates på ett eller annat sätt.
"Kommer inte att fungera" är ett rätt starkt påstående för hur det fungerar nu och har gjort det i många år. Det kommer att fortsätta suga med onödigt långa köer, men varken bättre eller sämre än idag. Om något kanske lite bättre, med färre interkontinentala flyg på Arlanda iom SAS prioritering av Köpenhamn.
 
Enda gången jag sett enbart två bås för ankommande på ARN under senare år var en gång på T2 (kanske 2022?), och det ledde mycket riktigt till irriterande långa köer för det BA-flyg jag kom med.

När hände det senast att det enbart var ett bås öppet på pir F när du ankom med en interkontinental flight? :eek:
Två bås i torsdags på pir F efter midnatt. Kön slingrade sig förbi trapporna in i hörnet, men mest för att man inte ordnat fållorna utan de gick i princip rakt från båsen mot bakre väggen. Tror det var tre icke-Schengen arrivals ungefär samtidigt, och vi från London var sena.
 
"Kommer inte att fungera" är ett rätt starkt påstående för hur det fungerar nu och har gjort det i många år. Det kommer att fortsätta suga med onödigt långa köer, men varken bättre eller sämre än idag. Om något kanske lite bättre, med färre interkontinentala flyg på Arlanda iom SAS prioritering av Köpenhamn.

Lycka till när det i oktober blir aktuellt att ta biometri på samtliga ankommande från utanför Schengen (med vissa undantag) när nya systemet införs i hela EU. Det varnas redan för långa köer.


I övriga Schengen har det stått maskiner redo länge för att kunna ta emot folk på EES, men på Arlanda har det inte skett något alls.
 
Jo, när jag såg det tänkte jag också att det förmodligen innebär att det inte blir någon installation av e-gates före dess. :oops: (Det steget i planen är "senast 2033, men efter 2028" så i teorin kunde det kanske bli lite före 2033. Men det tror jag tyvärr inte på p.g.a. kopplingen till bygge av pir G som ju blir ett stort jobb.)
Men intressant att se i utvecklingsplanen att ankommande passkontroll redan nu ses som en av de hårdast ansträngda/sämst fungerande delarna av Arlanda (bedöms med rött redan vid 2023 års trafiknivå), så det är rimligen en ombyggnad som inte kan skjutas upp ytterligare eller strykas.
Påminner lite om hur Swedavia resonerade på 90 talet angående incheckningsdiskarna i Terminal 5.

Dessa diskar var från när flygplatsen var ny, på 70 talet. (Kolla gärna klippet ut Sällskapsresan när de checkar in så ser ni hur de såg ut.)

Arbetsmiljöverket dömde ut dessa incheckningens diskar, gång på gång. Detta är ett allvarligt arbetsmiljöproblem, de måste bytas eller byggas om! Hotade med vite osv.

Swedavia svarade att visst, vi har identifierat problemet, det ligger i vår åtgärdsplan för år 20XX.

Arbetsmiljöverket kontrade med, nej Nu arbetsmiljön är inte acceptabel nu!
 
Lycka till när det i oktober blir aktuellt att ta biometri på samtliga ankommande från utanför Schengen (med vissa undantag) när nya systemet införs i hela EU. Det varnas redan för långa köer.
De flesta som ankommer från destinationer utanför Schengen behöver inte lämna biometri i det nya systemet för gränskontroll. Samtliga EU-medborgare och medborgare i Schengenländer är undantagna. Även samtliga tredjelandsmedborgare som är bosatta i Schengen är undantagna. En majoritet av de som anländer till Arlanda från destinationer utanför Schengen lär därmed vara undantagna från kravet på att lämna biometri.
 
Toppen