Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

I teorin så har ju flygplatsen information om när det kommer transferpax och hur många, så att man kan vara redo. Men eftersom man inte använder den infon för att bemanna checkin, säkerhetskontroll, eller passkontroll efter beräknade flöden så är väl oddsen inte så bra för att man självmant skulle bemanna transfer security bara för att någon beräknas gå där.
Säkerhetskontrollens bemanning kan jag inte uttala mig om men när det gäller passkontroll så planerar Polismyndigheten bemanning med hänsyn till passagerarflöden. Om man t.ex tar kommande måndag som ett exempel så finns det fem stycken ankomster non-Schengen med widebody inom spannet 06.40 - 07.40 och då har man mer bemanning än t.ex. mellan 15.40 - 16.40 samma dag då det inte är några ankomster non-Schengen överhuvudtaget. Man flyttar också passkontrollanter mellan avgående och ankommnade under dagen beroende på tidtabellen för flygen.

Sen kan det ändå bli långa köer därför att Polismyndigheten har för lite personal för passkontroll.
 
Korrekt, anländer man vid F så går man mot bagagehallen och viker av till höger för att efter security sedan komma upp mellan E och F.
Anländer man vid non-Schengen D-gates så finns security innan man går ner för trappor/hiss till bagagehallen. Där kan det ibland hända att den är obemannad, speciellt vid sena ankomster, så man måste ringa upp personal dit vilket kan ta en god stund vilket kan kännas jobbigt vid kort transittid.

Det borde vara så att Swedavia förväntar sig transitpax på D-gates så att personalen är redo när man kommer...

Handlar om landning 1340, inte bestämt hur jag gör ännu... Om sas säljer biljetten borde det ju funka oftast kan man tycka?
 
Vet inte om det skrivits om tidigare, men på T5 Fast Track (och kanske vanliga) säkerhetskontrollen så har man nu i testsyfte stängt varannan ”avlastningsplats” där man lägger sina grejer i brickorna. Detta för att folk inte ska bli och vänta på att få putta ut sina brickor på bandet, där då den längst in mot maskinen kan bli och vänta i evigheter.
Intressant test och funkade väl med lite mer space på bandet, men var inte heller någon rusning när jag flög.
Pinsamt att det kommit till detta dock, är det bristen på folk som kan avläsa skanningarna som gör att det går långsamt där? Man blir ju längre och vänta på sina grejer på andra sidan.
 
Det är väl snarare det strukturella problemet med den lösningen som de hanterar. Varje flygplats som har systemet har också problemet med att få ut lådorna på bandet eftersom det är fullt.
Jag vet varför man försöker ha en lösning där folk kan lasta lådor i sin egen takt men det har en uppenbar nackdel.

Handen på hjärtat: det är väl ingen här som frivilligt ställer sig närmast maskinen om man kan undvika det?
 
Toppen