Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Hvergang

Medlem
Fråga: vi blev ombokade pga missad connection i CPH när vi skulle till Mexico. Efter mycket om och men kommer vi 18 timmar sent till Cancun men bagage kom inte med. Ett dygn senare kommer väskorna men då har nån brutit upp en väska och stulit grejor. Amex säger att polisanmälan ska ha gjorts senast 48 timmar efter upptäckt. Vi gjorde det typ 60 timmar senare. Ville inte förstöra början på semestern. Om detta står det ingenting i försäkringsvillkoren…… Vad fan gäller?

Jag skulle ha gjort en anmälan via hemförsäkringen och väntat med att trilskas med Amex tills ni kommer hem.
 

Brandten

Medlem
Tänk också på att det är väldigt olika mellan hemförsäkringarna vad gäller försening / ombokning / försenat bagage.

Trygg Hansa täcker bagage men inget annat (frågade igår).
IF täcker allt.
Länsförsäkringar täcker inte inställt flyg men försenat bagage.

Osv...
 

Lokföraren

Medlem
Är det någon som vet om Amex (Elite) försäkringen täcker valutor och avgiter?

Jag har ett case med Austrian där de betalar för mina utlägg gjorda i dollar, men de räknad eom beloppet till SEK baserat på dagskurs, vilket gör att jag får färre SEK än vad jag betalade. Och de täcker inte heller Amex kreditkortsavgifter som jag ju fick eftersom jag var tvungen att betala inköpen med Amex-kortet för att jag inte visste om Austrian skulle ta det eller inte.

Inga stora pengar, handlar inte om mer än ett par hundringar. Handlar mest om intresse för principen i det här läget :)
Intressant. Jag gissar

Jag tänker att du bör få de kostnader som ”påförs” dig på fakturan. Alltså den verkliga kostnaden du betalt till Amex.
 

Simon90

Medlem
Hej,

Jag var på en långweekend i Chicago, på en löptur halkade jag och bröt underarmen. Fick ta mig till akuten, blev med snabb hantering röntgad och gipsad, samt belönad med en räkning om 1600 $ cirka.

Innan jag åkte in till sjukhuset försökte jag ringa Amex olycksfallsnummer, men det gick inte fram några toner dit, så jag gav upp. Det gick att ringa SAS kundtjänst och min tjej, så det var inte min mobil som var problemet (tror jag). Jag chattade med kundtjänst istället och berättade om problemet och de sa att det inte var något konstigt att kontakta dem i Sverige istället.

Hela resan (nästan) är betalad med SAS Amex Elite, jag skickade in kostnad för sjukhuset, transport till och från sjukhuset, men även kostnad för hotell samt flyg, då resan såklart inte blev vad jag tänkt från början, utan jag hade gärna gjort ett nytt försök vid senare tillfälle.

Vet ni om försäkringen täcker enbart själva sjukhusvistelsen, eller även saker omkring, någon som varit med om något liknande?

Mvh //Simon
 

HCW

Medlem
Du kommer troligen inte få ersättning för hotell och flyg som rör din upplevelse av själva resan, men väl för de kostnader din skada fört med sig. Hoppas det läker fint.

Det är för övrigt usla villkor som kräver att du kontaktar dem på förhand, vilket i själva verket inte stämmer. Inte kundvänligt för den som är i behov av vård under resa.
 

Simon90

Medlem
Du kommer troligen inte få ersättning för hotell och flyg som rör din upplevelse av själva resan, men väl för de kostnader din skada fört med sig. Hoppas det läker fint.

Det är för övrigt usla villkor som kräver att du kontaktar dem på förhand, vilket i själva verket inte stämmer. Inte kundvänligt för den som är i behov av vård under resa.
Jag vet inte om det egentligen är någon form av krav, utan jag försökte kontakta dem för att ta reda på vad exakt försäkringen täcker / och inte täcker. Man tvingades dock fylla i om man kontaktat dem, jag svarade ja på det och skrev bara att jag inte lyckades nå dem.
 

Benz

Medlem
Hej,

Jag var på en långweekend i Chicago, på en löptur halkade jag och bröt underarmen. Fick ta mig till akuten, blev med snabb hantering röntgad och gipsad, samt belönad med en räkning om 1600 $ cirka.

Innan jag åkte in till sjukhuset försökte jag ringa Amex olycksfallsnummer, men det gick inte fram några toner dit, så jag gav upp. Det gick att ringa SAS kundtjänst och min tjej, så det var inte min mobil som var problemet (tror jag). Jag chattade med kundtjänst istället och berättade om problemet och de sa att det inte var något konstigt att kontakta dem i Sverige istället.

Hela resan (nästan) är betalad med SAS Amex Elite, jag skickade in kostnad för sjukhuset, transport till och från sjukhuset, men även kostnad för hotell samt flyg, då resan såklart inte blev vad jag tänkt från början, utan jag hade gärna gjort ett nytt försök vid senare tillfälle.

Vet ni om försäkringen täcker enbart själva sjukhusvistelsen, eller även saker omkring, någon som varit med om något liknande?

Mvh //Simon
Undrar bara, är det inte hemförsäkringen som man vänder sig till i en situation som denna?
 

Tamas

Medlem
Undrar bara, är det inte hemförsäkringen som man vänder sig till i en situation som denna?
Hemförsäkring gäller på första hand, AmEx är extra utöver den, säger dem i alla fall. Däremot t.ex Länsförsäkringar gäller med 1500:- i självrisk och ibland en röntgen eller läkarbesök når inte upp till det så LF nekar ersättning. Då förhoppningsvis hjälper amex.

Intressant nog att jag hade okycksfallförsäkring hos EuroAccident och de också försökte neka ett anspråk där jag ramlade på cykeln på semester och axeln gick ur led. De skickade mig till hemförsäkringen. I deras fall var det inte ett ord om detta i villkoren som jag påpekade och de betalade ut ersättningen. Kanske samma med Amex?
 
Toppen