Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Gurr

Medlem
Hej,

Jag försökte ringa amex som kopplade mig vidare till sitt försäkringbolag där jag satt i kö i 15min innan det klickade i luren.. Så i förhoppning om att slippa sitta i ännu mer kö testar jag här om någon vet istället.

Jag har en bokad award resa där avgifter och skatt betalades med ett sas amex premium kort. Gäller reseförsäkringen på denna resan ändå trotts att majoriteten av biljetten är betalad med poäng?

Jag kommer ta hjälp av en resebyrå för resten av resan, förutsätter att jag har reseförsäkring om jag betalar med mitt amex hos dem? Men om de vill ha betalat via faktura och jag betalar den med amex via betalo/billhop vad gäller då med försäkring?

Mvh
 
Du måste ha betalat minst 75% av bokningen på amex kortet.
Har du betalat alla skatter med kortet så har du betalat 100% av biljettkostnaderna.

Sen om du inte har eget boende så måste även boendet betalas med kortet, annars får du inte till 75% av resan
 

Tonton

Medlem
Hej!

Jag vill inte låta dryg - men har du läst försäkringsvillkoren ännu? Annars är det en bra början!

Jag har en bokad award resa där avgifter och skatt betalades med ett sas amex premium kort. Gäller reseförsäkringen på denna resan ändå trotts att majoriteten av biljetten är betalad med poäng?

Punkt 1.2 (Alltså andra punkten totalt) i försäkringsvillkoren säger följande: "Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card eller EuroBonus-poäng."

Anledningen till att jag skriver så är att det blir så mycket enklare och skönare för dig i framtiden om du iaf har gått igenom villkoren lite. Jag lever efter devisen "Assumptions is the Mother of All F*** Ups", speciellt när det kommer till sådan viktiga saker som försäkringsärenden.

Ta en kopp kaffe och sätt dig ner i 30 min för skumma igenom villkoren! Det är väldigt lättförstått och du gör dig själv en tjänst för framtiden. :) Detsamma gäller din hemförsäkring. Jag själv använder Länsförsäkringar. Skulle säkerligen kunna byta till andra, som har andra fördelar, både ersättningsmässigt och kostnadsmässigt, men jag stannar kvar då jag vet EXAKT vad som gäller med försäkringen när jag är är ute på vift. Det är skönt.

Jag kommer ta hjälp av en resebyrå för resten av resan, förutsätter att jag har reseförsäkring om jag betalar med mitt amex hos dem?

Yes - så länge du uppnår kravet för punkt 1.2 i villkoren.


Men om de vill ha betalat via faktura och jag betalar den med amex via betalo/billhop vad gäller då med försäkring?

Jag har frågat, och Amex svarade att det gäller. Jag skulle dock inte lita blint på detta. Personligen ser jag till att välja ställen som accepterar amex för de stora kostnaderna på mina resor.
 
Last edited:

Gurr

Medlem
Tack för svar.

@Tonton Tack tackar för ett rakt och ärligt svar. Jag har såklart skummat igenom villkoren, det jag var osäker på är om det räknas som att man betalar 100% av flyg när man tar en award biljett och om det gäller när man betalar en faktura med billhop/betalo. Uppskattar upplysningen kring dessa 2 oklarheterna.

Kan tillägga att även jag har en hemförsäkring via Länsförsäkringar med utökad reseförsäkring men när man har möjlighet är det lika bra att ha så många försäkringar som möjligt när det enda man behöver göra är att betala resan med sitt kreditkort.

Mvh
 

P.Andersson

Medlem
Hej! Hoppas det är okej att jag hoppar in i den här tråden och ställer en liknande fråga om amexkortets reseförsäkring..

Jag har Amex Elite och har bokat hyrbil för 6 dagar inom Sverige (hos Avis). Man måste då ha betalt 75% av resan, men även minst en bokad natt.

Stugan är bokad av min familj och redan betald... Har ni någon idé på hur jag kan lösa detta eller är det bara att köpa en extra?
 
Har ni någon idé på hur jag kan lösa detta eller är det bara att köpa en extra?

Det är nog svårt att få med det på Amex-försäkringen. Min rekommendation är nog alternativ 3, skaffa en fristående hyrbilsförsäkring som inte är beroende av resan, det är nog ändå billigare än att betala Avis i 6 dagar. T.ex. Norwegian Visa har en hyrbilsförsäkring (självriskreducering) för 249 kr/år har jag för mig.
 

P.Andersson

Medlem
Det är nog svårt att få med det på Amex-försäkringen. Min rekommendation är nog alternativ 3, skaffa en fristående hyrbilsförsäkring som inte är beroende av resan, det är nog ändå billigare än att betala Avis i 6 dagar. T.ex. Norwegian Visa har en hyrbilsförsäkring (självriskreducering) för 249 kr/år har jag för mig.
Tack för svar, det ska jag undersöka :) Avis hyrbilsförsäkring ligger på ca 200 om dagen- lite dyrt.

Låt säga att vi på hemvägen stannar till på något hotell och övernattar där den sista natten, hade det "aktiverat" Elite- försäkringen (om hotellet bokas med amex)?
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Tack för svar, det ska jag undersöka :) Avis hyrbilsförsäkring ligger på ca 200 om dagen- lite dyrt.

Låt säga att vi på hemvägen stannar till på något hotell och övernattar där den sista natten, hade det "aktiverat" Elite- försäkringen (om hotellet bokas med amex)?

korrekt - förutsatt att 75% av resan är betald med Amex.

Jag har Insurance4CarHire som backupförsäkring. Rekommenderas!
 

P.Andersson

Medlem
korrekt - förutsatt att 75% av resan är betald med Amex.

Jag har Insurance4CarHire som backupförsäkring. Rekommenderas!

Men "75% av resan" - är det samma sak som att jag betalar minst 75% av den enda (av 6 nätter) hotellnatten med Amex-kortet?

(Jag har ställt dessa frågor till amex försäkringsbolag men fick ganska luddiga svar. Den kundtjänsten sade att jag kunde betala 75% av min resekostnad till familjen och att det skulle räknas, men.. hur gör man det från ett amex kort.. )

Har kikat på Insurance4CarHire , ser ju toppen ut. Ca 300kr :)
 

Tonton

Medlem
Men "75% av resan" - är det samma sak som att jag betalar minst 75% av den enda (av 6 nätter) hotellnatten med Amex-kortet?

(Jag har ställt dessa frågor till amex försäkringsbolag men fick ganska luddiga svar. Den kundtjänsten sade att jag kunde betala 75% av min resekostnad till familjen och att det skulle räknas, men.. hur gör man det från ett amex kort.. )

Har kikat på Insurance4CarHire , ser ju toppen ut. Ca 300kr :)


Räkneexempel.

Betalt med Amex
1500 SEK - hyrbil
1000 SEK - Hotelnatt ett (1)

= 2500 SEK

Betalt med annat kort
1000 SEK - Hotellnatt två (2)
1000 SEK - Hotellnatt tre (3)
1000 SEK - Hotellnatt fyra (4)
1000 SEK - Hotellnatt fem (5)
1000 SEK - Hotellnatt sex (6)

= 5000 SEK

I detta läget har du betalt 50% av resan med ditt Amex.


Nu är ju dessa siffror tagna från luften av mig - men gör din egen uträkning på liknande sätt så ser du var du hamnar.

"Resan" är egentligen = alla kostnader på resan, inkl mat, boende, flyg, hyrbil etc. Oftast nöjer sig försäkringsbolagen med att räkna på det stora (Boende, flyg, och hyrbil).

 
Toppen