Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Avresa försenad 7h i Frankfurt pga icke fungerande radarsystem på Gardemoen i morse.
Men har de ändrat villkoren på Amex Elite till bara förfriskningar? Förfriskning har jag nog av i alla lounger så är mer intresserad av riktigt mat.

FÖRSENINGSSKYDD
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den försäkrades American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den försäkrade inte är kortmedlem och reser utan sällskap av en kortmedlem kan den försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.
2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:

Vad säger ni?
 

Gus

Medlem
Det är inte avhängt enkom huruvida det var en bonusresa och att man enbart har ett SAS MC utan huruvida minst 75% av resan är betald med just ett SAS MC.
Det stämmer inte. Från SAS MasterCard försäkring:

"Försäkringsförmånerna gäller för kortinnehavare som till minst 75 procent har betalat en resa/hotell eller hyra av stuga/ lägenhet med kortet. Om kortinnehavaren har ett SAS EuroBonus World Mastercard och utnyttjar en bonusresa gäller försäkringen även under den resan."

Det är antingen den första meningen eller den andra meningen som gäller. Båda två måste inte uppfyllas.

Vi reste på en Eurobonus awardresa till Kap Verde på höstlovet och blev försenade 1 dygn. Betalade hela resan med Amex, inte ett öre med Mastercard. Skickade in bevis till Moderna försäkringar att resan var betald med Eurobonuspoäng och fick 700 kr x 4 efter några veckor.

Jag tror till och med att du kan utnyttja SAS MasterCard-försäkringen på en resa gjord med tex Miles & More eftersom det inte explicit står vilket bonusprogram som ska användas, så länge det är en bonusresa. På Amex försäkring står det dock klart och tydligt att det måste vara Eurobonuspoäng man använder för att det ska klassas som en bonusresa. "Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card eller EuroBonus-poäng."
 

palmen

Moderator
Avresa försenad 7h i Frankfurt pga icke fungerande radarsystem på Gardemoen i morse.
Men har de ändrat villkoren på Amex Elite till bara förfriskningar? Förfriskning har jag nog av i alla lounger så är mer intresserad av riktigt mat.

FÖRSENINGSSKYDD
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den försäkrades American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den försäkrade inte är kortmedlem och reser utan sällskap av en kortmedlem kan den försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.
2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:

Vad säger ni?
Nej, har väl alltid stått så. Mat och dryck är förfriskningar
 

Gus

Medlem
T
Avresa försenad 7h i Frankfurt pga icke fungerande radarsystem på Gardemoen i morse.
Men har de ändrat villkoren på Amex Elite till bara förfriskningar? Förfriskning har jag nog av i alla lounger så är mer intresserad av riktigt mat.

FÖRSENINGSSKYDD
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den försäkrades American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den försäkrade inte är kortmedlem och reser utan sällskap av en kortmedlem kan den försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.
2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:

Vad säger ni?
Har för mig att det stått förfriskning lång tid? Sist vi blev försenade åt vi en superb lunch på en fiskrestaurang i Lissabon. Amex tog notan utan knussel. Tror att Amex menar både mat och dryck i begreppet förfriskning. Gå nu och njut gott av både skumpa och caviar, eller vad du nu är sugen på. :)
 
Jag valde något gottigt. 3 öl till i untapped appen.
E7FF1B28-77DB-41DA-B63C-4DE31CDFCC02.jpeg
 

Patrik_82

Medlem
Jag är lite bekväm av mig.
Landade nyss med familjen på BKK, ankom med TG961 direkt från Arlanda
Poängresa via eurobonus, skatterna betalda med amex elite.
1 av 5 väskor är tyvärr borta.
Vad gäller?

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
 

Davvelavve

Medlem
Jag är lite bekväm av mig.
Landade nyss med familjen på BKK, ankom med TG961 direkt från Arlanda
Poängresa via eurobonus, skatterna betalda med amex elite.
1 av 5 väskor är tyvärr borta.
Vad gäller?

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Efter 4 timmar kan du handla för 300 euro och efter 24 timmar ytterligare 300 euro har jag för mig. Spara kvitton. Finns att läsa i amex experience appen vad som gäller.
 

micke

Medlem
Jag är lite bekväm av mig.
Landade nyss med familjen på BKK, ankom med TG961 direkt från Arlanda
Poängresa via eurobonus, skatterna betalda med amex elite.
1 av 5 väskor är tyvärr borta.
Vad gäller?

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Förutsatt att hela resan är till 75% betald med ditt Amex Elite är det inga problem
Efter 4 timmar kan du handla för 300 euro och efter 24 timmar ytterligare 300 euro har jag för mig. Spara kvitton. Finns att läsa i amex experience appen vad som gäller.
Har för mig att den andra gränsen går först vid 48 h dock.
 
Toppen