Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Myllys35

Medlem
Nej tyvärr sa jag upp det och således uppgraderade jag inte
Det är två olika grupper (gruppmedlem är den som innehar ett giltigt Premiumkort respektive Elitkort) och när du sagt upp Premuim har du därmed lämnat den gruppen. Du behöver därför uppfylla kravet på 75% på ditt nuvarande Elitkort för att ha rätt till ersättning ur den försäkringen. Om försäkringsbolaget sedan väljer att reglera skadan Ex Gratia i vissa fall är en annan sak. Tyvärr.
 

taxvalp

Medlem
Jag tillhör den grupp av kunder där Amex/AXA förmodligen har gått back på grund av många (helt godartade) reseskador. Bara senaste veckan har jag anmält två ärenden och fått snabb betalning av maxbeloppet men jag har ytterligare två färska ärenden som jag knappt törs anmäla utan att riskera att hamna på någon slags svart lista. Vid varje anmälan ska man ju redogöra för de senaste ärendena och utfallet av dem.

Allt är självklart helt legitimt och jag kommer sannolikt stt skicka in allt i sinom tid - men är det någon som har erfarenhet av att ha lite för många ärenden på kort tid hos försäkringsbolaget och eventuella konsekvenser? Jämfört med personskador och sjukvård borde detta ju vara småpengar, men man vet aldrig…
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Hvergang

Medlem
Jag tillhör den grupp av kunder där Amex/AXA förmodligen har gått back på grund av många (helt godartade) reseskador. Bara senaste veckan har jag anmält två ärenden och fått snabb betalning av maxbeloppet men jag har ytterligare två färska ärenden som jag knappt törs anmäla utan att riskera att hamna på någon slags svart lista. Vid varje anmälan ska man ju redogöra för de senaste ärendena och utfallet av dem.

Allt är självklart helt legitimt och jag kommer sannolikt stt skicka in allt i sinom tid - men är det någon som har erfarenhet av att ha lite för många ärenden på kort tid hos försäkringsbolaget och eventuella konsekvenser? Jämfört med personskador och sjukvård borde detta ju vara småpengar, men man vet aldrig…
Jag spekulerar lite här och någon med mer insyn i försäkringsbranschen får gärna korrigera eller fylla i.

Du har inget avtal med Axa, utan avtalet är med Amex. Du har definitivt rätt till alla pengarna som framgår av försäkringsvillkoren att du ska få utbetalade vid skadorna som redan uppstått, men du har inte rätt till att även i framtiden ha en relation till Amex/Axa.

Amex är ju dock mellanhand här och försäkringen är ju någon typ av gruppförsäkring. Axa är fullt medvetna om att många med Amex reser mycket, men framförallt att nästan alla som reser väldigt mycket har ett Amex.

Försäkringen är en USP för Amex. Amex vill ha det så, och Axa prissätter sannolikt försäkringen därefter. Det är inget konstigt att vissa försäkringstagare får ut mer än de, i det här fallet genom Amex, pytsar in.

I korthet så tror jag inte du har något att oroa dig för om det inte är något fuffens eller saker verkar väldigt märkliga. Om jag får spekulera ytterligare lite så kanske någon utredare kikar på dina inskickade ärenden, men är det inga tveksamheter så får du nog aldrig ens reda på det.
 

eddo

Medlem
Jag tillhör den grupp av kunder där Amex/AXA förmodligen har gått back på grund av många (helt godartade) reseskador. Bara senaste veckan har jag anmält två ärenden och fått snabb betalning av maxbeloppet men jag har ytterligare två färska ärenden som jag knappt törs anmäla utan att riskera att hamna på någon slags svart lista. Vid varje anmälan ska man ju redogöra för de senaste ärendena och utfallet av dem.

Allt är självklart helt legitimt och jag kommer sannolikt stt skicka in allt i sinom tid - men är det någon som har erfarenhet av att ha lite för många ärenden på kort tid hos försäkringsbolaget och eventuella konsekvenser? Jämfört med personskador och sjukvård borde detta ju vara småpengar, men man vet aldrig…
Jag tror inte du behöver vara orolig. Har arbetat många år på försäkringsbolag (men inte hos AXA och inte heller specifikt med reseförsäkring, dock med gruppförsäkring) och har ofta sett väldigt mycket värre skadehistorik än vad det låter som att du har. Så länge alla ersättningsanspråk är korrekta har du inget att oroa dig för. Kan tänka mig att de kanske är noggrannare att kontrollera underlag om man börjar ha många skador men som sagt, så länge allt stämmer behöver du nog inte vara orolig! Premierna är ju beräknade att täcka kostnaderna på totalen, även om vissa individer alltid kommer att innebära högre kostnader än vad de betalar (antagligen de som reser klart mer än snittet), medan många säkerligen aldrig anmäler en skada och således endast bidrar med intäkter.
 

filip23

Medlem
Det är två olika grupper (gruppmedlem är den som innehar ett giltigt Premiumkort respektive Elitkort) och när du sagt upp Premuim har du därmed lämnat den gruppen. Du behöver därför uppfylla kravet på 75% på ditt nuvarande Elitkort för att ha rätt till ersättning ur den försäkringen. Om försäkringsbolaget sedan väljer att reglera skadan Ex Gratia i vissa fall är en annan sak. Tyvärr.
Fick precis svar av AXA gällande detta. Dom sa att det inte var några problem att resan var betald med premium/elite men gick efter de villkor som finns för kortet som betalat majoriteten av kostnaderna. Det viktigaste, enligt dom, var att allt var betalat med just amex. Fick beslut idag att samtliga anspråk är godkända och pengarna finns på kontot inom 10 arbetsdagar
 
Fick precis svar av AXA gällande detta. Dom sa att det inte var några problem att resan var betald med premium/elite men gick efter de villkor som finns för kortet som betalat majoriteten av kostnaderna. Det viktigaste, enligt dom, var att allt var betalat med just amex. Fick beslut idag att samtliga anspråk är godkända och pengarna finns på kontot inom 10 arbetsdagar
Kan lägga till lite utifrån vad AXA berättade för mig. Vid uppgradering, behåller du endast gamla kortets försäkring (belopp) och så, men gäller fortfarande.
Vid nedgradering, försvinner det "extra", t ex har du hyrt bil med Elite, borde du vänta med nedgradering till efter uthyrningen.

Så man behöver vara uppmärksam att försäkringen "försämras" men kan ej förbättras vid upp-/nedgradering.
 

Lokföraren

Medlem
Avresa försenad 7h i Frankfurt pga icke fungerande radarsystem på Gardemoen i morse.
Men har de ändrat villkoren på Amex Elite till bara förfriskningar? Förfriskning har jag nog av i alla lounger så är mer intresserad av riktigt mat.

FÖRSENINGSSKYDD
FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den försäkrades American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den försäkrade inte är kortmedlem och reser utan sällskap av en kortmedlem kan den försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.
2. Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall:

Vad säger ni?
Vad menas med YTTERLIGaRE?

Kan jag köpa man även om det bara är ungefär en 3,5 timmar försening pga ombokning.
 

SK989

Medlem
Jag har Amex Elite vilket väl är en av deras bättre reseförsäkringar, i paritet med Platinum. Men är den verkligen något särskilt, undrar jag. Följande exempel råkade jag ut för.

Har köpt flyg med Amex Stockholm - Tyskland (med SAS). Har bokat tåg från flygplatsen i Tyskland med DB ICE-tåg (för övrigt också betalt med Amex). Marginalen mellan flygets ankomst och tågets avgång var lite mer än 2 timmar och jag bokade därför en icke avbokningsbar och icke ombokningsbar tågbiljett. Det var ganska stor skillnad i pris mot en biljett som var ombokningsbar fram till tågets avgång (typ dubbla priset), den billigare varianten av ombokningsbar krävde ombokning dagen före avresa vilket inte är intressant om flyget blir försenat.

Nu gick det som gick, flyget var sent och jag missade precis mitt tåg. Fick köpa en ny tågbiljett - shit happens. Men jag tänkte samtidigt att det är väl sånt här som reseförsäkringar täcker. Inte då. Amex Elite reseförsäkring gäller inte i en dylik situation. Varför? Jo, för jag vart inte mer än fyra timmar försenad. Nästa tåg gick två timmar efter det jag ursprungligen bokat och jag ankom därför två timmar senare till min slutdestination. Amex betalar ingenting om man inte blir minst fyra timmar sen. Ett helt ologiskt villkor egentligen, för jag drabbas ju av en merkostnad för en ny biljett oavsett om jag blir två eller fyra timmar försenad men Amex har gjort rätt helt enligt villkoren, kan jag själv konstatera.

Min hemförsäkring (som dessutom är en utökad variant hos If - "ResXtra") ger inte heller ersättning för missad tåganslutning vid försenat flyg på destinationen (men dock på hemresan vid ankomst till flygplats i Norden). Missad anslutning för vidare resa med flyg skulle de täckt om inte flygbolaget gjort det, och även missat flyg om ett tåg till flygplatsen varit försenat men försäkringen täcker alltså inte missad anslutning från flyg till tåg på destinationen. Kanske inte helt logiskt det heller, men villkoren är skrivna på det sättet, så If har rätt de med kan jag konstatera.

Jag överlever denna kostnad men är det någon som har erfarenhet av någon reseförsäkring som täckt en dylik situation?
 
Toppen