Senaste nytt

Amex reseförsäkring

henke12

Medlem
Jag är lite bekväm av mig.
Landade nyss med familjen på BKK, ankom med TG961 direkt från Arlanda
Poängresa via eurobonus, skatterna betalda med amex elite.
1 av 5 väskor är tyvärr borta.
Vad gäller?

Skickat från min DN2103 via Tapatalk
Thai bör även betala för nödvändiga utlägg (tex badbyxor)
Och kika på hemförsäkringen, där finns ibland en schablon
 

mha321

Medlem
Visst är det så att inrikes resor över dagen måste ske med flyg för att Amex försäkringen ska gälla? Alltså om man åker tåg och bokar hyrbil på destinationen, så gäller inte Amex Elite hyrbilsförsäkring på den, eftersom man inte har en hotellnatt och inte åker flyg?
 
Visst är det så att inrikes resor över dagen måste ske med flyg för att Amex försäkringen ska gälla? Alltså om man åker tåg och bokar hyrbil på destinationen, så gäller inte Amex Elite hyrbilsförsäkring på den, eftersom man inte har en hotellnatt och inte åker flyg?

Så har jag också tolkat det. Å andra sidan kostar kostar Hertz Super Cover för en dag 140kr.
 

Svante H

Medlem
Vi har behövt avboka vår resa pga inläggning av sjukhus. Vi har betalat flyget mha AMEX men alla hotellbokningar har skett på annat kort, försökt avboka dessa men ett par tusenlappar som försvinner där. Är det värt att ens försöka ansöka om ersättning för hotellen eller bättre att endast be om ersättning för flyget (för att säkerställa minst 75%)
 

mha321

Medlem
Vi har behövt avboka vår resa pga inläggning av sjukhus. Vi har betalat flyget mha AMEX men alla hotellbokningar har skett på annat kort, försökt avboka dessa men ett par tusenlappar som försvinner där. Är det värt att ens försöka ansöka om ersättning för hotellen eller bättre att endast be om ersättning för flyget (för att säkerställa minst 75%)

Det är inte 75% av det du begär ersättning för som räknas, utan 75% av dina faktiska kostnader. Om hotellen som inte betalats med amex står för mer än 25% av den totala kostnaden gäller inte försäkringen, punkt. Inte heller för flygen. Isåfall är det hemförsäkring som gäller....
 

taxvalp

Medlem
Det är inte 75% av det du begär ersättning för som räknas, utan 75% av dina faktiska kostnader. Om hotellen som inte betalats med amex står för mer än 25% av den totala kostnaden gäller inte försäkringen, punkt. Inte heller för flygen. Isåfall är det hemförsäkring som gäller....

i just detta fall när der handlar om akut sjukdom så kan hemförsäkringen vara minst lika bra och mindre krånglig. Däremor vinner ju kortförrsäkringen oftast när det gäller försenad resa och försenat bagage.
 
Hej!

Var precis på Island, hyrde bil hos Sixt (helt utan försäkring).
Väldigt bra pris.

Då jag returnerade bilen hittade de ett extremt litet dörruppslag, någon har parkerat nära och gjort en minimal bula.
Sixt skriver en skaderapport och sätter ett schablonbelopp på 14'000 SEK.
Det är bara att betala, för de släpper dig inte annars.. :)

Jag betalade och sparade alla kvitton, slips och skaderapport.
Allting med Amex Platinum.

Väl hemma gör jag en anmälan till Amex per telefon, då deras webbsida strulade.
Inga problem, får mail om vad för info som skall kompletteras.

Min flygbiljett var betald med EB-poäng, skatt med icke-amex kort.
Alla hotell + hyrbil var dock betald med Platinum.
75% av "resan" är utan tvekan betalt med Platinum.

När väl all info bifogats betalade de ut schablonbeloppet direkt.
AXA som sköter försäkringen var enkla att jobba med.
 

filip23

Medlem
Någon som vet vad som gäller vid följande: bokade flygresa med amex premium, sa upp det för att fixa ett elite och bokade hus/hotell med det. Räknas allt totalt då båda korten är hos amex eller måste det vara 75 % av kostnaderna på samma kort?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Någon som vet vad som gäller vid följande: bokade flygresa med amex premium, sa upp det för att fixa ett elite och bokade hus/hotell med det. Räknas allt totalt då båda korten är hos amex eller måste det vara 75 % av kostnaderna på samma kort?
Ojoj.. intressant fråga, sa du upp premium eller uppgraderade du från premium till elite?

Vid upgrade finns ev ”goodwill” då du disponerat spend på olika kort som en logisk följd av att bli en mer ”premium” kund.

På avtalet för Platinum var det tydligt att mitt Platinum-kort skulle bära 75%, inget annat, för att få Platinum-försäkring på ”resan”.
 

filip23

Medlem
Ojoj.. intressant fråga, sa du upp premium eller uppgraderade du från premium till elite?

Vid upgrade finns ev ”goodwill” då du disponerat spend på olika kort som en logisk följd av att bli en mer ”premium” kund.

På avtalet för Platinum var det tydligt att mitt Platinum-kort skulle bära 75%, inget annat, för att få Platinum-försäkring på ”resan”.
Nej tyvärr sa jag upp det och således uppgraderade jag inte
 
Toppen