Senaste nytt

Amex reseförsäkring

igelkotten

Medlem
Jag har Amex Elite vilket väl är en av deras bättre reseförsäkringar, i paritet med Platinum. Men är den verkligen något särskilt, undrar jag. Följande exempel råkade jag ut för.

Har köpt flyg med Amex Stockholm - Tyskland (med SAS). Har bokat tåg från flygplatsen i Tyskland med DB ICE-tåg (för övrigt också betalt med Amex). Marginalen mellan flygets ankomst och tågets avgång var lite mer än 2 timmar och jag bokade därför en icke avbokningsbar och icke ombokningsbar tågbiljett. Det var ganska stor skillnad i pris mot en biljett som var ombokningsbar fram till tågets avgång (typ dubbla priset), den billigare varianten av ombokningsbar krävde ombokning dagen före avresa vilket inte är intressant om flyget blir försenat.

Nu gick det som gick, flyget var sent och jag missade precis mitt tåg. Fick köpa en ny tågbiljett - shit happens. Men jag tänkte samtidigt att det är väl sånt här som reseförsäkringar täcker. Inte då. Amex Elite reseförsäkring gäller inte i en dylik situation. Varför? Jo, för jag vart inte mer än fyra timmar försenad. Nästa tåg gick två timmar efter det jag ursprungligen bokat och jag ankom därför två timmar senare till min slutdestination. Amex betalar ingenting om man inte blir minst fyra timmar sen. Ett helt ologiskt villkor egentligen, för jag drabbas ju av en merkostnad för en ny biljett oavsett om jag blir två eller fyra timmar försenad men Amex har gjort rätt helt enligt villkoren, kan jag själv konstatera.

Min hemförsäkring (som dessutom är en utökad variant hos If - "ResXtra") ger inte heller ersättning för missad tåganslutning vid försenat flyg på destinationen (men dock på hemresan vid ankomst till flygplats i Norden). Missad anslutning för vidare resa med flyg skulle de täckt om inte flygbolaget gjort det, och även missat flyg om ett tåg till flygplatsen varit försenat men försäkringen täcker alltså inte missad anslutning från flyg till tåg på destinationen. Kanske inte helt logiskt det heller, men villkoren är skrivna på det sättet, så If har rätt de med kan jag konstatera.

Jag överlever denna kostnad men är det någon som har erfarenhet av någon reseförsäkring som täckt en dylik situation?

Jag tycker inte det är så orimligt faktiskt, och jag har aldrig sett en försäkring som täcker en situation som den du beskriver. Det skulle ju i princip innebära att någon genom att köpa försäkring medvetet alltid skulle boka icke flexibla biljetter. Om du tar exemplet att du har två separat flygbiljetter så är det ju en vanlig grej som varnas om på forumet att se till att ha väldigt god marginal, helst en natt emellan, för att undvika att man missar sitt andra flyg eftersom varken flygbolag eller försäkringsbolag täcker en sådan situation. Det är ju en beräknad risk som kan gå en av två vägar, antingen hinner du med eller så missar du.
 

SK989

Medlem
Jag tycker inte det är så orimligt faktiskt, och jag har aldrig sett en försäkring som täcker en situation som den du beskriver. Det skulle ju i princip innebära att någon genom att köpa försäkring medvetet alltid skulle boka icke flexibla biljetter. Om du tar exemplet att du har två separat flygbiljetter så är det ju en vanlig grej som varnas om på forumet att se till att ha väldigt god marginal, helst en natt emellan, för att undvika att man missar sitt andra flyg eftersom varken flygbolag eller försäkringsbolag täcker en sådan situation. Det är ju en beräknad risk som kan gå en av två vägar, antingen hinner du med eller så missar du.
Det är ingen big deal, men som jag skrev , om nästa tåg hade gått först efter fyra timmar så hade ju reseförsäkringen för Amex Elite täckt merkostnaden. Då jag bara behövde vänta två timmar på nästa tåg så täckte Amex reseförsäkring inte merkostnaden för en ny biljett. Så principiellt täcker Amex försäkring alltså min situation men bara om det är minst fyra timmar till nästa tåg... Ser inte riktigt logiken i det villkoret hos Amex.

När det gäller missade flyg vid separata biljetter så täcker min hemförsäkring precis den situationen. Enda villkoret där är att man ska ha haft minst två timmar på sig att byta flyg, vilket är ett logiskt villkor. Så det du skriver om att försäkringsbolaget inte täcker en sådan situation stämmer inte.
 

RhinoG

Medlem
En fråga gällande Amex Elite Reseförsäkring, men även reseförsäkringar generellt - har en eurobonusresa bokad till Thailand. Kikar på att boka ett ganska dyrt hotell för en del av vistelsen. Avbokning är ej är möjlig.

Om flyget skulle ställas in och det inte finns andra bonusplatser vi kan ombokas till, förstår jag det rätt då om Amex inte täcker hotellkostnaden? Finns det andra reseförsäkringar utanför hemförsäkringen som skulle kunna täcka detta?
 
Last edited:

mrestes

Medlem
Läste villkoren och jag tror jag vet svaret. Det är inget positivt svar. Men jag ställer frågan här eftersom någon kanske har erfarenhet av samma situation.

Bokar bonusresa med SAS långt fram i tiden med stor risk att det blir inställd en månad innan avresan och jag blir erbjuden att resa en senare dag.
Att resa en annan kommer att betyda att jag inte kan utnyttja förbetalda nätter på airbnb.
Resan är täckt med Amex Platinum försäkring eftersom avgifterna för bonusresan och boendet är betalda med kortet.

Har jag någon möjlighet att få tillbaka pengarna för boendet via Amex Försäkring? Om inte kan jag kräva pengar från SAS pga ombokningen? Finns det någon reseförsäkring som täcker detta, typ den SAS erbjuder när man bokar flyget?

Föjldfråga. Vad händer om SAS lägger när hela linjen och kan inte erbjuda någon resa alls till destinationen och jag har förbetalt 10 dagars boende utan återbetalning?
Och ja, jag vet att bästa svaret är nog att inte boka boende som kan inte avbokas men särskilt airbnb på destinationen har nästan endast gratis avbokning i 48 timmar från bokningstillfället.
 

taxvalp

Medlem
Läste villkoren och jag tror jag vet svaret. Det är inget positivt svar. Men jag ställer frågan här eftersom någon kanske har erfarenhet av samma situation.

Bokar bonusresa med SAS långt fram i tiden med stor risk att det blir inställd en månad innan avresan och jag blir erbjuden att resa en senare dag.
Att resa en annan kommer att betyda att jag inte kan utnyttja förbetalda nätter på airbnb.
Resan är täckt med Amex Platinum försäkring eftersom avgifterna för bonusresan och boendet är betalda med kortet.

Har jag någon möjlighet att få tillbaka pengarna för boendet via Amex Försäkring? Om inte kan jag kräva pengar från SAS pga ombokningen? Finns det någon reseförsäkring som täcker detta, typ den SAS erbjuder när man bokar flyget?

Föjldfråga. Vad händer om SAS lägger när hela linjen och kan inte erbjuda någon resa alls till destinationen och jag har förbetalt 10 dagars boende utan återbetalning?
Och ja, jag vet att bästa svaret är nog att inte boka boende som kan inte avbokas men särskilt airbnb på destinationen har nästan endast gratis avbokning i 48 timmar från bokningstillfället.

Jag har varit i liknande situation (försenad resa där förbetalat boende behövde vaskas) och kortförsäkringen täcker tyvärr inte det. Däremot kan ju förseningsförsäkringen till viss del täcka nytt boende.

Jag tittade i våras efter reseförsäkringar som täcker fall med förbetalt boende/andra arrangemang vid försenad resa och de finns (minns tyvärr ej var men går att googla fram) - men kostnaden på försäkringen är därefter. Tveksamt värde men kanske motiverat vid exempelvis en komplex resa med förbetald safari/dykresa eller vad det nu kan vara.
 

palmen

Moderator
Om inte kan jag kräva pengar från SAS pga ombokningen?
Nej, det är dina försäkringar som tar den smällen.

Föjldfråga. Vad händer om SAS lägger när hela linjen och kan inte erbjuda någon resa alls till destinationen och jag har förbetalt 10 dagars boende utan återbetalning?
SAS är skyldiga att boka om. Att flygplatsen helt skulle sluta existera är mindre troligt.
Det är oavsett inte en kostnad sas tar för vad du spenderat på andra saker än sas.
 

Sir Lemon

Medlem
Det är ingen big deal, men som jag skrev , om nästa tåg hade gått först efter fyra timmar så hade ju reseförsäkringen för Amex Elite täckt merkostnaden. Då jag bara behövde vänta två timmar på nästa tåg så täckte Amex reseförsäkring inte merkostnaden för en ny biljett. Så principiellt täcker Amex försäkring alltså min situation men bara om det är minst fyra timmar till nästa tåg... Ser inte riktigt logiken i det villkoret hos Amex.

När det gäller missade flyg vid separata biljetter så täcker min hemförsäkring precis den situationen. Enda villkoret där är att man ska ha haft minst två timmar på sig att byta flyg, vilket är ett logiskt villkor. Så det du skriver om att försäkringsbolaget inte täcker en sådan situation stämmer inte.
Det intressanta i den situation du upplevde, tycker jag är den ökande trenden att vilja åka så ”grönt” som möjligt, vilket som du visar motverkas av försäkringsbolagen. Kanske det kan bli en förändring ?

Samtidigt har jag respekt för att man, likt du, ska kunna ta en chansning och ibland ro hem det (prisskillnaden var ju stor), men tar man den chansen så premieras man ju varje gång flyget inte är försent. Så man har ju ett val att chansa eller låta bli.

Brukar själv göra så när gäller buss GOT-Jönköping. Jag köper icke-ombokningsbar biljett och ngn gång har jag otur och missar bussen. I det långa loppet tror jag att jag vinner, men i det korta.
 

mrestes

Medlem
Nej, det är dina försäkringar som tar den smällen.


SAS är skyldiga att boka om. Att flygplatsen helt skulle sluta existera är mindre troligt.
Det är oavsett inte en kostnad sas tar för vad du spenderat på andra saker än sas.
Jättetack. Låt mig se om jag förstår rätt.

1. SAS droppa en linje och ej längre flyga till XXX
2. SAS ställer in min bonusresa i Business Class till XXX 30 dagar innan avresedagen

Då måste SAS fixa en ny resa till XXX med ett annat bolag som fortfarande flyga till XXX trots att det är mer än 14 dagar kvar till avresan?

Om SAS måste fixa en ny resa kan jag kräva en Business Class biljett eller liknande om det finns? Eller kan SAS själv välja at fixa en billig class och sedan betala mig tillbaka poängskillnaden mellan Business och Go till destination XXX
 
Toppen