Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Robert flysas

Moderator
Finns en sammanställning i tråden:
Missade att Amex prem inte var med där dock.

Tyvärr är Curve svåra att få ersättning av. När vårt flyg från Los Angeles var inställt och vi fick flyga ett annat flygbolag hem via Paris blev det tvärstopp. Det som Curves försäkringsbolag sa var att det inte blir någon ersättning p.g.a det berodde på väder (det var helt fel). Efter intyg, hjälp av en jurist, 20+ mail så betalade de ut den summan de skulle från början. Det blir nu Amex Platinum i fortsättningen.
 

Philip G

Medlem
Jag uppgraderade från premium till elite nu under kampanjen senast, och drar till NZ på en bonusresa om en vecka. Skatterna betalade med premiumkortet, men enligt regeln 75% kommer jag nyttja elitekortet under vistelsen, dvs hotell, bil, mat etc.

Är inte riktigt klok på försäkringsreglerna - gäller amex premium eller elite-försäkringen? Om bagage försvinner på utresan? Då är det ju troligen mitt avslutade premium som har >75% spend (för så många pressbyråbullar köper man väl inte på Arlanda?)
 

NiTu

Medlem
Jag uppgraderade från premium till elite nu under kampanjen senast, och drar till NZ på en bonusresa om en vecka. Skatterna betalade med premiumkortet, men enligt regeln 75% kommer jag nyttja elitekortet under vistelsen, dvs hotell, bil, mat etc.

Är inte riktigt klok på försäkringsreglerna - gäller amex premium eller elite-försäkringen? Om bagage försvinner på utresan? Då är det ju troligen mitt avslutade premium som har >75% spend (för så många pressbyråbullar köper man väl inte på Arlanda?)
Det är ju köpet för resan som räknas, inte allt du köper på resan
Funderar om man ska ringa Amex kundtjänst. Lite fundersam på de här med att man ska tappa försäkringen om man byter upp sig eller tar bort ert extrakort som man betalat med?
 

Dawes

Medlem
Jag uppgraderade från premium till elite nu under kampanjen senast, och drar till NZ på en bonusresa om en vecka. Skatterna betalade med premiumkortet, men enligt regeln 75% kommer jag nyttja elitekortet under vistelsen, dvs hotell, bil, mat etc.

Är inte riktigt klok på försäkringsreglerna - gäller amex premium eller elite-försäkringen? Om bagage försvinner på utresan? Då är det ju troligen mitt avslutade premium som har >75% spend (för så många pressbyråbullar köper man väl inte på Arlanda?)
Jag har använt "fel" kort vid bokning av bonusresa och då sett till att ha hotell bokat på det kort jag vill nyttja försäkringen på, i min värld borde det vara gott nog då "resan" är betald till mer än 75% med det kort jag vill nyttja försäkringen på. Jag har dock aldrig behövt verifiera min teori, kanske någon annan som har?
Definitionen av resan är ju mer omfattande än själva flyget vilket jag tycker talar för att inte bara flyget ska bära de där 75% som är av vikt och värde utan även hotell och övriga aktiviteter/transport. Hotell är ju ofta inte betalt innan men reserverat på ett kort.
 

Philip G

Medlem
Jag ringde precis AMEX Kundtjänst och fick då besked att "Det kort som används vid tillfället är det som täcker". Översatt betyder det att om Premiumkortet nyttjades för Bonusresan är det Premiumkortets försäkring som gäller för just flyget. Om vi sedan hyr en bil med Elite-kortet är det Elite-kortets försäkring som täcker den. Jag klumpade ihop allt till en "reseförsäkring", men det verkar snarare vara att varje beståndsdel är det som beaktas.

Det gäller även om kortet är ersatt.
 

Dawes

Medlem
Jag ringde precis AMEX Kundtjänst och fick då besked att "Det kort som används vid tillfället är det som täcker". Översatt betyder det att om Premiumkortet nyttjades för Bonusresan är det Premiumkortets försäkring som gäller för just flyget. Om vi sedan hyr en bil med Elite-kortet är det Elite-kortets försäkring som täcker den. Jag klumpade ihop allt till en "reseförsäkring", men det verkar snarare vara att varje beståndsdel är det som beaktas.

Det gäller även om kortet är ersatt.
Det låter lite stick i stäv med villkoren, om det var så att respektive del ersätts av det kort som använts för just den delen så skulle nog villkoren vara tydliga med det. Jag tror, eftersom läget är som det är, att man vid anspråk påvisar den del som Elite-kortet täckt av den totala kostnaden och inte presenterar resten, eller ja som "övriga betalmedel" då. Förutsatt att det är Elite-kortet som är "rätt" kort i sammanhanget.
 

NiTu

Medlem
Blev kopplade till deras försäkringsbolag. Försäkringen gäller om du har ett Amex aktivt men som lägst Premium. Spelade ingen roll vem det står på i hushållet heller. Det man ska göra anspråk på ska vara betalt minst 75% med Amex.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Blev kopplade till deras försäkringsbolag. Försäkringen gäller om du har ett Amex aktivt men som lägst Premium. Spelade ingen roll vem det står på i hushållet heller. Det man ska göra anspråk på ska vara betalt minst 75% med Amex.
Precis, så bör det rimligen vara, "Det man gör anspråk på". Men det är svårt att hävda här i forumet, tro mig ;)
 
Toppen