Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Dbodenfo

Medlem
Jag kan faktiskt rekommendera att ringa in till amex och välja försäkring och fråga.

var precis i Italien där jag hyrde bil - blev osäker på försäkringen och ringde in - de var väldigt glada att ge exakt svar på en specifik fråga.
 

Doctor-X

Medlem
Flög NYO-GDN (eller ja det blev WAW) idag med WizzAir, resan är betald med SAS MC (då WizzAir inte tar AmEx) - flyget kostade 560kr. Dock är allt annat bokat och betalat med AmEx Elite och alla måltider osv. planeras att tas på AmEx.

Vi kunde inte landa i Gdansk pga något tekniskt strul på flygplatsen och efter x antal cirklar kring Gdansk blev vi omdirigerade till WAW och landade 21:59 (skulle landat 19:15 i Gdansk). Informationen från WizzAir var obefintlig ombord och på flygplatsen, så vad som skulle hända framöver via Wizz fick jag aldrig veta. Behövde ta mig till Gdansk och bestämde mig därför att ta en Bolt till Gdansk (som jag sitter i just nu), med planerad ankomst kl 02:00.

Jag har skickat in ett önskemål om ett försenings/omdirigerat intyg (fick ett mail från dem avseende att planet blev omdirigerat, men står inget specifikt avseende tider eller om att planet gick till WAW), men har tagit en printscreen från Flightradar24, som bevisar detta.

Jag kommer såldes ha ankommit närmare 7h senare än beräknat till Gdansk. Som jag förstår har jag rätt till 2000kr via AmEx Elite försäkringen vid mer än 4h försening. Men lite osäker om det är ok att ta taxi till sin destination om planet blir omdirigerat och bolaget man rest med inte ger någon info eller lösning. Någon som har erfarenhet av något liknande?
 

johannesa

Medlem
Hej,

Jag har efter en lång väntan fått ett beslut kring mitt försäkringsanspråk för min inställda flygresa till Grekland i somras under SAS-strejken. De har beviljat 2 000 per person som förseningsersättning. Gör de en riktig tolkning av reglerna? Jag hade hoppats på att anspråket skulle tolkas under Avbokning/avbruten resa där ersättningstaket är 50 000 per person.

g) en försening av allmänt färdmedel på mer än 12 timmar på utresan som beror på stridsåtgärder på arbetsmarknaden, dåligt väder, mekaniskt haveri i kollektivtrafiken eller en transportolycka som innebär att den försäkrade inte längre kan genomföra sin resa. Förseningsperioden minskas till 6 timmar för Resor som är kortare än 5 dagar.

Jag hade faktiska merkostnader på ca 20 000 kronor eller ungefär 6 500 per person för nya flygbiljetter (som var dyrare än de jag hade) samt hotell och nya färjebiljetter då jag fick åka en annan rutt. De verkar inte ha haft några synpunkter på kvittona/utläggen men hänvisar till maxtaket på 2 000 per person.

Tacksam för råd om huruvida jag ska försöka bestrida detta eller om de faktiskt gjort en korrekt tolkning?
 

Doctor-X

Medlem
Flög NYO-GDN (eller ja det blev WAW) idag med WizzAir, resan är betald med SAS MC (då WizzAir inte tar AmEx) - flyget kostade 560kr. Dock är allt annat bokat och betalat med AmEx Elite och alla måltider osv. planeras att tas på AmEx.

Vi kunde inte landa i Gdansk pga något tekniskt strul på flygplatsen och efter x antal cirklar kring Gdansk blev vi omdirigerade till WAW och landade 21:59 (skulle landat 19:15 i Gdansk). Informationen från WizzAir var obefintlig ombord och på flygplatsen, så vad som skulle hända framöver via Wizz fick jag aldrig veta. Behövde ta mig till Gdansk och bestämde mig därför att ta en Bolt till Gdansk (som jag sitter i just nu), med planerad ankomst kl 02:00.

Jag har skickat in ett önskemål om ett försenings/omdirigerat intyg (fick ett mail från dem avseende att planet blev omdirigerat, men står inget specifikt avseende tider eller om att planet gick till WAW), men har tagit en printscreen från Flightradar24, som bevisar detta.

Jag kommer såldes ha ankommit närmare 7h senare än beräknat till Gdansk. Som jag förstår har jag rätt till 2000kr via AmEx Elite försäkringen vid mer än 4h försening. Men lite osäker om det är ok att ta taxi till sin destination om planet blir omdirigerat och bolaget man rest med inte ger någon info eller lösning. Någon som har erfarenhet av något liknande?

Svarar mig själv, för återkoppling om någon har samma problem i framtiden.
Skickade in mitt ärende till AXA i måndags fick beslut idag om ersättning enligt försäkringsvillkoren på 2000kr, handläggningstid ~48h - grymt snabbt handlagt! Andra ärendet hos AXA i år, lika enkelt båda gångerna! Visar ånyo hur viktigt och bra det är med en bra reseförsäkring och får mig att fortsätta vilja vara kund hos AmEx.
 
Hej,

Är ny när det gäller hyrbil och Amex osv.

Jag är iväg på jobb nu i 2dagar och har hyrt bil. Fick två stenskott på rutan. Hur funkar det med allt? Behöver jag och ringa och anmäla det direkt eller väntar jag tills ”krav” från sixt och sedan hör av mig till AXA?

Hyr via sixt och har ett Amex platinum.
 
Jag brukar påpeka eventuella skador vid återlämning av hyrbilen, så hyrbolaget inte har möjlighet att ”hitta på” andra skador. Många gånger behöver en självrisk betalas på plats, som i sin tur betalas tillbaka av försäkringen, när allt är anmält och behandlat.

Okej, jag kommer återlämna efter stängning. Antar att dom hör av sig efter nån dag då och drar pengar från mitt kreditkort för självrisken och jag då sedan kontaktar AXA?
 

Brandten

Medlem
Exempel...(har inte bokat detta än så undrar bara innan jag gör bort mig).

Betalat flyget (skatter + avgifter) med SAS Amex Elite utöver poäng och vouchers. 4000kr.

Betalar två hotellveckor på olika destinationer men i två olika bokningar (en på Hotels.com och en hos hotellet själva) för totalt 25000kr med samma kort och hotellen är ej avbokningsbart.

Flyget ställs in. Ryker hotellen då eller kan det gå på någon försäkring? (ska kolla villkor för hemförsäkring).
 

freppa87

Medlem
Exempel...(har inte bokat detta än så undrar bara innan jag gör bort mig).

Betalat flyget (skatter + avgifter) med SAS Amex Elite utöver poäng och vouchers. 4000kr.

Betalar två hotellveckor på olika destinationer men i två olika bokningar (en på Hotels.com och en hos hotellet själva) för totalt 25000kr med samma kort och hotellen är ej avbokningsbart.

Flyget ställs in. Ryker hotellen då eller kan det gå på någon försäkring? (ska kolla villkor för hemförsäkring).
Om jag förstått det hela rätt så ryker hotellbokningen. Känner inte till någon försäkring som täcker andra utgifter annat än vid sjukdom. Men om du hittar någon som erbjuder denna försäkring så hojta till!
 
Toppen