Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Vi har bokat en bonusresa till Peru om en vecka (juldagen), där vi hade planerat att flyga till Cusco från Lima och sedan besöka Machu Picchu.

Det är dock undantagstillstånd i hela Peru, och hundratals turister är fast i Machu Picchu. Vi har lyckats avboka boende och tours, men inte de extra flygresorna vi köpt. Vi har även bokat om vår bonusresa så vi skippar Peru och kör hela vistelsen i Bolivia istället.

Jag ringde AMEX reseförsäkring, men hon menade att sålänge inte UD gör en avrådan för att resa till Peru, så bör inte min försäkring täcka avbokningskostnaderna, men det känns väl lite väl "mycket"? Jag menar hela landet är i state of emergency?..
 

MrRob

Medlem
Vi har bokat en bonusresa till Peru om en vecka (juldagen), där vi hade planerat att flyga till Cusco från Lima och sedan besöka Machu Picchu.

Det är dock undantagstillstånd i hela Peru, och hundratals turister är fast i Machu Picchu. Vi har lyckats avboka boende och tours, men inte de extra flygresorna vi köpt. Vi har även bokat om vår bonusresa så vi skippar Peru och kör hela vistelsen i Bolivia istället.

Jag ringde AMEX reseförsäkring, men hon menade att sålänge inte UD gör en avrådan för att resa till Peru, så bör inte min försäkring täcka avbokningskostnaderna, men det känns väl lite väl "mycket"? Jag menar hela landet är i state of emergency?..

I ditt fall finns det inte mycket att luta sig emot under rubriken "Avboka, skjuta upp och avbryta resa" i Amex reseförsäkring. Kollat med hemförsäkringen?
 

micke

Medlem
Har en fråga ang. försäkringen gällande försenat bagage. Resan köpt med Amex Elite.
Hade försenad resa där bagaget dessutom inte kom fram till destinationen.
Antar att tiden räknas från att jag själv kommer fram till min slutdestination och inte får mitt bagage?
Och sluttiden räknas från att jag får mitt bagage utkört och tar emot det på mitt hotell?
Tacksam för input!
 

palmen

Moderator
Har en fråga ang. försäkringen gällande försenat bagage. Resan köpt med Amex Elite.
Hade försenad resa där bagaget dessutom inte kom fram till destinationen.
Antar att tiden räknas från att jag själv kommer fram till min slutdestination och inte får mitt bagage?
Och sluttiden räknas från att jag får mitt bagage utkört och tar emot det på mitt hotell?
Tacksam för input!
Jag skulle säga att det gäller från när du skulle hämta upp bagaget, dvs ankomst på flygplatsen tills du faktiskt har bagaget igen.
 

Trumis

Medlem
Har en fråga ang. försäkringen gällande försenat bagage. Resan köpt med Amex Elite.
Hade försenad resa där bagaget dessutom inte kom fram till destinationen.
Antar att tiden räknas från att jag själv kommer fram till min slutdestination och inte får mitt bagage?
Och sluttiden räknas från att jag får mitt bagage utkört och tar emot det på mitt hotell?
Tacksam för input!
Mitt bagage var försenat till NY i somras. När jag anmälde till Amex reseförsäkring så ställdes krav på att man först anmält till flygbolaget och inte fått ersättning från dem. Nu ersatte BA fullt ut mina utlägg så Amex reseförsäkring kickade aldrig in.
 
Har samma ärende mot United, bagaget blev mer än 24 timmar försenat. Från Amex sida ställdes krav att först anmäla till United och avvakta besked från dem, 10-12 veckors svarstid hade United. Om jag fick nej från United kunde jag öppna ett ärende. Frågade om det rimliga att vänta i 3 månader när de marknadsför sina kort med dessa försäkringar vid försenat bagage, men fick inget riktigt bra svar. Har använt denna försäkring två gånger tidigare och kan inte minnas att jag behövt ta det via flygbolagen? Men jag kan förstå Amex till viss del.
 

Trumis

Medlem
Ja, kan hålla med. Tycker egentligen lagstiftaren skulle satt en tidsgräns för svar på ett krav och sedan en tidsgräns för återbetalning. I mitt fall var SAS rätt snabba med sin ersättning (lite strul med ena flygningen men det löste sig) för inställda flyg. BA tog lite längre tid (typ 6 veckor) men som sagt ersatte fullt ut. Det enda jag inte lyckats få ersatt från något håll, varken SAS eller AMEX är en första hotellnatten som brände inne och 1 dygn parkering på CPH.
 

Gus

Medlem
Ska boka en poängresa, så.en fråga till er erfarna/kunniga. För att få så bra försäkring som möjligt, bör jag boka med amex premium eller sas mc premium? Om inte det är ngn större skillnad blir valet rätt enkelt då mastercard har dubbla poäng denna helg!
Jag bokade en bonusresa med mitt Amex premium till Kap Verde på höstlovet. Planet blev försenat ett dygn. Jag fick ersättning från Amex för förseningen (Uber och resturangnota).

Jag har även ett SAS MasterCard premium men spenderade inte ett öre på resan med det kortet. I försäkringsvillkoren står det dock att man ska få ersättning från den försäkringen så länge man bokar en poängresa så jag skickade in en ansökan. Idag fick jag sms från Moderna att alla fyra familjemedlemmarna får 700 kr var i förseningsersättning.

Alltså, bokar du en bonusresa med SAS Amex så är även SAS MasterCard-försäkringen giltig. Huruvida det omvända gäller, att SAS Amex försäkringen gäller om du bokar med SAS Mastercard vet jag inte.
 

mha321

Medlem
Är det någon som vet om Amex (Elite) försäkringen täcker valutor och avgiter?

Jag har ett case med Austrian där de betalar för mina utlägg gjorda i dollar, men de räknad eom beloppet till SEK baserat på dagskurs, vilket gör att jag får färre SEK än vad jag betalade. Och de täcker inte heller Amex kreditkortsavgifter som jag ju fick eftersom jag var tvungen att betala inköpen med Amex-kortet för att jag inte visste om Austrian skulle ta det eller inte.

Inga stora pengar, handlar inte om mer än ett par hundringar. Handlar mest om intresse för principen i det här läget :)
 
Fråga: vi blev ombokade pga missad connection i CPH när vi skulle till Mexico. Efter mycket om och men kommer vi 18 timmar sent till Cancun men bagage kom inte med. Ett dygn senare kommer väskorna men då har nån brutit upp en väska och stulit grejor. Amex säger att polisanmälan ska ha gjorts senast 48 timmar efter upptäckt. Vi gjorde det typ 60 timmar senare. Ville inte förstöra början på semestern. Om detta står det ingenting i försäkringsvillkoren…… Vad fan gäller?
 
Toppen