Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

jonten

Medlem
EWR-ARN-GOT, missade anslutningen på ARN och kom 3,5 timme isch sent.
Hade bokat 4 tickets, 2 "vuxna" barn och en 13-åring. Så jag fick administrera ersättningskravet.
Gjorde en för mig och 13-åringen, och sen två separata. Sparade url man får för att uppdatera ärendet. Sen höll jag lite koll, gissade att jag som Diamond skulle få svar först. Nja den ena separata på 18åringen blev closed efter kanske 6-7 dagar, men inget mail med resultat. Efter ytterligare ett par dagar fick jag godkänd ersättning, och den sista separata har inget hänt med.
Försökte chatta för att få svar om den stängda, nej det går inte.
Ringde in och fick fatt på en otroligt hjälpsam medarbetare, hon ringde ngn supervisor och lyckades få fram vad som skett med den stängda. Hon skrattade och sa att de tyckte det var lite pinsamt. De hade godkänt min och 13-åringen och nekat den separata 18-åringen.... Finns inget sätt att överklaga, utan skicka in på nytt var uppmaningen. Jisses att de krånglar till det så...
 

011430121

Medlem
Förmodligen hittar jag svaret på detta bland de 5415 inlägg som finns i tråden men jag frågar.
På lördag den 23 april hade jag en bokning från LHR till ARN med BA780 avgång 15,15, en vecka före så kommer ett mail om att avgången är inställd, inget alternativ om ny avgång
Första BA avgången efter den inställda är BA 786 klockan 19,25 ankomst 3 timmar och 55 minuter efter ursprungliga bokningen
Finns en möjlighet att komma fram tidigare till ARN och det är med SAS SK806 till OSL sedan med ET 715 som ankommer ARN 1 timme och 50 minuter senare än BA 780

Jag skall upp på morgonen den 24 april klockan 03,00 så jag kan/vill inte komma hem vid midnatt.
Fråga, kan jag få någon ersättning från BA ?

Vill inte avboka biljetten ett hyfsat bra pris i C önskar flytta den till mitten av maj 80 TP behövs för att behålla BA Guld
Tråkiga med avbokningen är att inte kunna närvara på Planering av inofficiell Lounge-hopping LHR T3 lördag 23 april 2022 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor och ha möjlighet att träffa BC medlemmar.
 

SK989

Medlem
Förmodligen hittar jag svaret på detta bland de 5415 inlägg som finns i tråden men jag frågar.
På lördag den 23 april hade jag en bokning från LHR till ARN med BA780 avgång 15,15, en vecka före så kommer ett mail om att avgången är inställd, inget alternativ om ny avgång
Första BA avgången efter den inställda är BA 786 klockan 19,25 ankomst 3 timmar och 55 minuter efter ursprungliga bokningen
Finns en möjlighet att komma fram tidigare till ARN och det är med SAS SK806 till OSL sedan med ET 715 som ankommer ARN 1 timme och 50 minuter senare än BA 780

Jag skall upp på morgonen den 24 april klockan 03,00 så jag kan/vill inte komma hem vid midnatt.
Fråga, kan jag få någon ersättning från BA ?

Vill inte avboka biljetten ett hyfsat bra pris i C önskar flytta den till mitten av maj 80 TP behövs för att behålla BA Guld
Tråkiga med avbokningen är att inte kunna närvara på Planering av inofficiell Lounge-hopping LHR T3 lördag 23 april 2022 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor och ha möjlighet att träffa BC medlemmar.
Är 261/2004 tillämplig här? Jag tänker att Storbritannien inte är med i EU, British airways inte är ett EU-bolag och att resan startar utanför EU. Om 261/2004 är tillämplig, t.ex. för att Storbritannien själva bestämt att den ska fortsätta gälla, så har du rätt till ombokning till "likvärdiga transportvillkor" och om nästa BA-flight gör att du ankommer till Arlanda mindre än 4 timmar senare än den inställda flygningen så är det nog kört att få till en annan ombokning med andra bolag. Till saken hör att om en flygning ställs in mellan 7-14 dagar före avgång har man inte rätt till schablonersättning om man når sin destination högst fyra timmar efter ursprunglig tid.
 

mha321

Medlem
Är 261/2004 tillämplig här? Jag tänker att Storbritannien inte är med i EU, British airways inte är ett EU-bolag och att resan startar utanför EU. Om 261/2004 är tillämplig, t.ex. för att Storbritannien själva bestämt att den ska fortsätta gälla, så har du rätt till ombokning till "likvärdiga transportvillkor" och om nästa BA-flight gör att du ankommer till Arlanda mindre än 4 timmar senare än den inställda flygningen så är det nog kört att få till en annan ombokning med andra bolag. Till saken hör att om en flygning ställs in mellan 7-14 dagar före avgång har man inte rätt till schablonersättning om man når sin destination högst fyra timmar efter ursprunglig tid.
Storbritannien har kvar 261/2004 även efter brexit. Eller formellt sett är det väl inte exakt den, utan de har gjort en kopia på den inklusive prejudikat från tidigare domar, så i praktiken ingen skillnad. Däremot kan man inte referera till domar som skett inom EU efter brexit i sin argumentation - men äldre domar gäller fortsatt.
 

Sniken

Medlem
Newark-Zürich är väl helt ex-EU, dessutom utfört av ett ex-EU-flygbolag...
Zürich-Stockholm är väl ex-EU till EU och då gäller inte ersättning enligt EU261/2004 för ex-EU-bolag.

Jag googlade lite och fick upp att Schweiz antagit en egen variant av EU-reglerna, men det betyder ju inte att man har rätt att få pengar enligt EU-reglerna... Jag kan naturligtvis vara fel ute här, men ville väl mest slänga in den varningen eftersom det är lätt att glömma att Schweiz är med i Schengen men inte EU.
Schweiz och Norge omfattas av EC 261 då dom er del av EEA.
 
Varför blev detta helt plötsligt en fråga på BC? Om flyget avgår från eller till ett EU-land så omfattas de av EU-reglerna. Tex Singapore Airlines flight mellan Frankfurt och New York omfattas av EU-reglerna åt båda hållen.
 

SK989

Medlem
Varför blev detta helt plötsligt en fråga på BC? Om flyget avgår från eller till ett EU-land så omfattas de av EU-reglerna. Tex Singapore Airlines flight mellan Frankfurt och New York omfattas av EU-reglerna åt båda hållen.
Ett flyg som går från icke-EU till EU omfattas bara av 261/2004 om flygningen utförs av ett EU-bolag. Så nej, Singapore Airlines från New York till Frankfurt omfattas inte. Däremot i andra riktningen.

Lite överkurs men en flygning från icke-EU via EU till icke-EU (t.ex. New York - Frankfurt - Belgrad) omfattas inte heller, inte ens om flygningen utförs av ett EU-bolag. Det kom en dom från EU-domstolen i mars i år som klargjorde det. I fallet var det en sammanhållen bokning var passageren bara skulle byta flyg i Wien på en resa mellan Moldvaien och Thailand med Austrian Airlines.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Varför blev detta helt plötsligt en fråga på BC? Om flyget avgår från eller till ett EU-land så omfattas de av EU-reglerna. Tex Singapore Airlines flight mellan Frankfurt och New York omfattas av EU-reglerna åt båda hållen.
Nej icke EU bolag som flyger till EU från land utanför EU omfattas inte av 261/2004, däremot omfattas de när de flyger från EU till land utanför EU.

Så i fallet med Swiss från New York så är det inte applicerbart, samma med United från New York till Stockholm. Däremot åt andra hållet så är det applicerbart.
 
  • Gilla
Reactions: ekf
Toppen