Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Har en tidig flight med Lufthansa. Vi kommer anlända Arlanda kvällen innan för covid-test och hotellövernattning. Går det att checka in och droppa väskorna dagen före även med Lufthansa?
Enligt informationen från Lufthansa är det SAS check-in som gäller. (Har EBG och åker i business om det spelar någon roll)

Visa bifogad bild 124626

På kvällstid är det den ”vanliga” SAS incheckningen som gäller.

Ska åka på torsdag 06 men tänkte checka in och droppa väska kvällen innan.
Är det incheckningen som varit problem senaste dagarna eller securty kön?
Hur är 23 dec på morgonen i år tror ni,har värsta peaken varit nu i helgen eller är det kaos på torsdag också att vänta?

Hur är 23 dec på morgonen i år tror ni,har värsta peaken varit nu i helgen eller är det kaos på torsdag också att vänta?
Utan tveka, incheckningen pga alla extra kontroller. Security kan ta en stund men det kunde det innan covid också.

Det är väl värsta eller näst värsta dagen på året för resor? Utgå ifrån extrem kaos skulle jag säga.
Security är normalt ingen issue då alla fastnar vid incheckning, men med tanke på mängden resenärer så lär det vara längre köer i security också men fast track brukar flyta på bra.

Flög igår (söndag) eftermiddag från ARN T5 med SAS. Ingen typisk "peak hour" men ändå säkert 30 minuters väntetid vid vanliga säkerhetskontrollen. För Fast Track stod det 2-4 minuter, men det tog ändå kanske 10-15 minuter (bland annat för att flera resenärer tydligen var nära att missa sina flyg och fick gå före.). Väntetiden vid check-in för Business/Plus/*A Gold var kanske 10 minuter (såg längre ut för vanlig economy).

Bild från T5 (situationen var ändå lite bättre i SAS delen). Var ganska trevligt att komma till SAS loungen, som inte heller var folktom men ändå en slags oas.
F9-F2-EF23-CDF6-4-DEB-BF2-A-BB3-FE84-D864-C.jpg

Last edited:
Jag såg i mitt flöde att andra klagade på samma sak men samtidigt så verkar det ha behövts 3,5 timmar att ta hand om incheckningen för långlinjerna. Matten gick inte ihop idag.

Då får man nog öppna incheckningen också. Det gjorde de inte för oss. Den öppnade 3h före avgång så den där extra halvtimmen var av tveksam nytta.

Security hade noll minuter väntetid dock så det jämnade ut sig.

Någon som vet när SAS incheckning på ARN öppnar på morgonen? Ska flyga 31 dec kl 0700 och tänker vara ute i god tid ;)
Utan någon som helst garanti, just 25, 26, 31 dec och 1a jan brukar vara mycket lugnare än genomsnittet. Hur det blir inår vågar jag mig inte på, men de gånger vi har åkt dessa datum har det alltid varit ganska avslappnad. Gällde även knutpunkter som Frankfurt och Amsterdam.

Är det någon som åkt med Emirates de senaste dagarna och/eller vet hur situationen vid incheckning ser ut?

Toppen