Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

SK989

Medlem
Som jag förstår det har de bara en mötesplats i SkyCity, och så står själva flygplanet bland diverse privatjet på en annan platta, dit de skjutsar folk i en minibuss. Så de tar varken upp någon incheckningsdisk eller gate i någon av de vanliga terminalerna. (Men visst skulle T3 kännas mer logiskt.)
Det verkar vara samma rutin som när Noel Philips flög med dem för 2,5 år sedan:
De har en incheckingsdisk för sina flyg (i T5, imorgon disk 21 enligt Swedavia) så det kanske har ändrats?
 

NotRyan

Medlem
Möjligt! Däremot tror jag inte de kommer försvinna. Ryanair passar för bra in där.
Jo, ALL incheckning och security för T5 kommer att ske i centralbyggnaden när nya säkerhetskontrollen är klar, och jag tror inte de vill splittra upp speciellt inte med de nya maskinerna som kommer att vara så mycket smidigare. Åtminstone är det vad som är sagt hittills. Den som lever får se
 

Hachans

Medlem
Jo, ALL incheckning och security för T5 kommer att ske i centralbyggnaden när nya säkerhetskontrollen är klar, och jag tror inte de vill splittra upp speciellt inte med de nya maskinerna som kommer att vara så mycket smidigare. Åtminstone är det vad som är sagt hittills. Den som lever får se

Ja, så är tanken. Men detta var ju ett beslut fattat när Ryanair inte hade någon som helst närvaro på Arlanda. Saker kan ändras och som sagt, med tanke på hur bra de passar in i T4s infrastruktur så tror jag att det kan vara något man ser över och tänker om kring. Möjligen kanske säkerhetskontrollen flyttas, men incheckningen tror jag blir kvar.
 

SK989

Medlem
Ja, så är tanken. Men detta var ju ett beslut fattat när Ryanair inte hade någon som helst närvaro på Arlanda. Saker kan ändras och som sagt, med tanke på hur bra de passar in i T4s infrastruktur så tror jag att det kan vara något man ser över och tänker om kring. Möjligen kanske säkerhetskontrollen flyttas, men incheckningen tror jag blir kvar.
Jag håller med - det finns nog en möjlighet att Swedavia behåller både incheckning och säkerhetskontroll på T4 sen Ryanair flyttade till Arlanda. Och ärligt talat är det väl smidigare för passagerare som ska flyga från T4 om de kan checka in och passera säkerhetskontrollen där. Plus att det avlastar flödet i T5.
 

Hachans

Medlem
Jag håller med - det finns nog en möjlighet att Swedavia behåller både incheckning och säkerhetskontroll på T4 sen Ryanair flyttade till Arlanda. Och ärligt talat är det väl smidigare för passagerare som ska flyga från T4 om de kan checka in och passera säkerhetskontrollen där. Plus att det avlastar flödet i T5.

Jag vill minnas hur smidig specialkontrollen på Schönefeld var, som man kunde smita igenom om man redan var incheckad och hade boardingkort. Har för mig det var begränsning på att man bara fick ta med litet personligt föremål där men det var en genväg som sparade en del tid om man slapp gå genom avgånshallen.

T4s säkerhetskontroll har ju lite samma potential, framförallt om man inte ska flytta tillbaka bussarna till T5.
 

Tomas E

Medlem
Jag håller med - det finns nog en möjlighet att Swedavia behåller både incheckning och säkerhetskontroll på T4 sen Ryanair flyttade till Arlanda. Och ärligt talat är det väl smidigare för passagerare som ska flyga från T4 om de kan checka in och passera säkerhetskontrollen där. Plus att det avlastar flödet i T5.
Eftersom nya säkerhetskontrollen började projekteras före covid har dess kapacitet rimligen utformas utifrån de förväntningar om reseantal som gällde då? Arlanda hade 18,4 miljoner passagerare 2022 att jämföra med 25,6 miljoner 2019 och det har funnits förväntningar om fortsatt tillväxt. Om våren 2022 hade legat på samma nivå som hösten hade det kanske blivit 20,5 miljoner. Och hur mycket mer tillväxt/återhämtning av passagerarantal kan man egentligen förvänta sig under 2023-2024 jämfört med sommaren-hösten 2022? Under flera år kommer Arlanda rimligen att ligga kvar på betydligt färre passagerare än tidigare prognoser, trots Ryanairs flytt. Så rimligen kan den nya säkerhetskontrollen svälja hela passagerarantalet, och mer därtill, under flera år framåt. I alla fall om de räknat rätt på passagerarflödena och vilka ytor som behövs för att hantera dem, vilket det förstås inte finns några 100%-iga garantier för.

Det som däremot har visat sig i flera branscher efter covid, är ökande problem att få tag på personal, inte minst i olika former av serviceyrken som inte har alltför lysande löner. Det, i kombination med bristande framförhållning i rekrytering och ändrade passagerarbeteenden (de dök upp tidigare p.g.a. dokumentkontroller och köer, och var därför i vägen för andra passagerare) var väl bakgrunden till köproblemen under sommaren 2022. I juni, juli och augusti hade Arlanda drygt 1,9 miljoner passagerare per månad och det verkade vara köer överallt. I november och december var det drygt 1,5 miljoner passagerare per månad och det är för det mesta inga köer och ser halvtomt ut i delar av terminal 5. De som upplevde skillnaden mellan dessa två säsonger trodde nog att det var minst tre gånger så många passagerare under sommaren som off-season, men så är det alltså inte.

Så jag har väldigt svårt att tro att T4 egentligen skulle behöva hållas öppet av kapacitetsskäl. Men det kan ju hända ändå, inte minst om Swedavia kan spara in lite på ombyggnadskostnaden för incheckningsområdet.
 

starmac

Medlem
Jag ska ta SAS-flyget till Malmö en onsdag, avgång 08.20. Räcker det att vara på Arlanda 1 timme innan? Redan incheckad och inget bagage. Ska man checka in på terminal 4 och promenera bort till Gate i terminal 5? Går det snabbare?
 

jerixon

Medlem
Fast track eller inte?

En timme är normalt jnga problem alls.
Skulle säga security vid t4 är överlägset snabbast i mitt tycke, eller den första ingången på t5 närmast skycity.

Jag ska ta SAS-flyget till Malmö en onsdag, avgång 08.20. Räcker det att vara på Arlanda 1 timme innan? Redan incheckad och inget bagage. Ska man checka in på terminal 4 och promenera bort till Gate i terminal 5? Går det snabbare?
 
Toppen