Jag håller med - det finns nog en möjlighet att Swedavia behåller både incheckning och säkerhetskontroll på T4 sen Ryanair flyttade till Arlanda. Och ärligt talat är det väl smidigare för passagerare som ska flyga från T4 om de kan checka in och passera säkerhetskontrollen där. Plus att det avlastar flödet i T5.
Eftersom nya säkerhetskontrollen började projekteras före covid har dess kapacitet rimligen utformas utifrån de förväntningar om reseantal som gällde då? Arlanda hade 18,4 miljoner passagerare 2022 att jämföra med 25,6 miljoner 2019 och det har funnits förväntningar om fortsatt tillväxt. Om våren 2022 hade legat på samma nivå som hösten hade det kanske blivit 20,5 miljoner. Och hur mycket mer tillväxt/återhämtning av passagerarantal kan man egentligen förvänta sig under 2023-2024 jämfört med sommaren-hösten 2022? Under flera år kommer Arlanda rimligen att ligga kvar på betydligt färre passagerare än tidigare prognoser, trots Ryanairs flytt. Så rimligen kan den nya säkerhetskontrollen svälja hela passagerarantalet, och mer därtill, under flera år framåt. I alla fall om de räknat rätt på passagerarflödena och vilka ytor som behövs för att hantera dem, vilket det förstås inte finns några 100%-iga garantier för.
Det som däremot har visat sig i flera branscher efter covid, är ökande problem att få tag på personal, inte minst i olika former av serviceyrken som inte har alltför lysande löner. Det, i kombination med bristande framförhållning i rekrytering och ändrade passagerarbeteenden (de dök upp tidigare p.g.a. dokumentkontroller och köer, och var därför i vägen för andra passagerare) var väl bakgrunden till köproblemen under sommaren 2022. I juni, juli och augusti hade Arlanda drygt 1,9 miljoner passagerare per månad och det verkade vara köer överallt. I november och december var det drygt 1,5 miljoner passagerare per månad och det är för det mesta inga köer och ser halvtomt ut i delar av terminal 5. De som upplevde skillnaden mellan dessa två säsonger trodde nog att det var minst tre gånger så många passagerare under sommaren som off-season, men så är det alltså inte.
Så jag har väldigt svårt att tro att T4 egentligen skulle behöva hållas öppet av kapacitetsskäl. Men det kan ju hända ändå, inte minst om Swedavia kan spara in lite på ombyggnadskostnaden för incheckningsområdet.