Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

palmen

Moderator
I
Det här med gemensam kö innan den delar upp sig...man brukar väl kunna gå fram till den person som hanterar ingången till området med inchecknings/bag-drop diskarna och tala om att man har t.ex. PLUS bokning och då bli insläppt alt. om man har fått ok fr. SAS Travel Ready Center bli hänvisad till automaterna och sedan kunna gå direkt till Bag-Drop ? Så var det i somras, är det likadant nu? (någon med erfarenhet från resa senaste dagarna).
Ingången där det delar upp sig ligger nu mitt i, dvs inte bara att gå fram dit utan att tränga sig igenom hela kön först. Möjligt att de kan släppa in dig från sidan, men inget du ska räkna med. De har gjort om lite i detta sedan i somras för att kunna klara av mängden resenärer vid jul/nyår.
 

dino_81

Medlem
Då vi hastigt och (o)lustigt ombokats till en okristlig avgångstid (06:45) har jag glömt bort hur det är med incheckningstider för Lufthansa på Arlanda.

Är det egna diskar enbart?

Sen har jag även glömt bort hur det är med gästning till fast track, jag EBG och hon EBS?

Första benet i Economy, ombokad pga att SAS ställt in SK935 imorgon.

Isf ARN-CPH-SFO blir det ARN-FRA-SFO och förhoppningsvis platser på övergången.
 
Last edited:

Konto93

Medlem
Jag var på plats idag ca 10:45 och det var enorm kö, framförallt på SAS-diskarna. Det fanns 5st business diskar öppna och bara en person före mig. Fast tracken stod det 5 min vilket stämde bra. Vanliga kön stod det 30min men det måste ha varit betydligt mer, kön gick nästanhela vägen in till diskarna efter SAS. Vi väntade in ca 10min på boardingen på passagerare som fastnat i köerna.

Har man inte prio incheckning och fast track gäller det att vara i riktigt god tid skulle jag säga.
 

dino_81

Medlem
Svarar på min egen fråga gällande Lufthansa och situationen på Arlanda.

Vi var på plats 03:40 för avgång 06:45. Incheckning för Lufthansa sker vid separata diskar, öppnade strax efter 04:00. Det är gate 41-48 som gäller.

Vi reste två personer och hade alla intyg utskrivna och redo, gick på ca. 5 minuter att checka in.

Kön till SAS incheckning var enorm. Denna kö löpte parallellt med kön till Lufthansa (fållorna till diskar, till vänster i bilden nedan, öppnade även de 04:00) och det var stor förvirring och lite dålig stämning stundtals då resenärer trängdes. Det gäller att vara ute i god tid.

Till säkerhetskontrollen närmast SAS incheckning var det 5 resp. 9 minuters väntetid. Det är således, som tidigare nämnts, incheckning som tar tid just nu.

Och som vanligt i vårt land är det få som respekterar både att hålla avstånd till varandra när så är möjligt och väldigt få bär munskydd.

Smittspridningsrisk delux!

9B2917F0-F4AF-4717-AA3D-4D773E324B67.jpeg
 
Last edited:

Matore

Medlem
Svarar på min egen fråga gällande Lufthansa och situationen på Arlanda.

Vi var på plats 03:40 för avgång 06:45. Incheckning för Lufthansa sker vid separata diskar, öppnade strax efter 04:00. Det är gate 41-48 som gäller.

Vi reste två personer och hade alla intyg utskrivna och redo, gick på ca. 5 minuter att checka in.

Kön till SAS incheckning var enorm. Denna kö löpte parallellt med kön till Lufthansa (fållorna till diskar, till vänster i bilden nedan, öppnade även de 04:00) och det var stor förvirring och lite dålig stämning stundtals då resenärer trängdes. Det gäller att vara ute i god tid.

Till säkerhetskontrollen närmast SAS incheckning var det 5 resp. 9 minuters väntetid. Det är således, som tidigare nämnts, incheckning som tar tid just nu.

Och som vanligt i vårt land är det få som respekterar både att hålla avstånd till varandra när så är möjligt och väldigt få bär munskydd.

Smittspridningsrisk delux!

Visa bifogad bild 124678
Hur var kön till vanliga security? Vi tänkte checka in ikväll så slipper förhoppningsvis den där kön imorgon bitti...
 
Svarar på min egen fråga gällande Lufthansa och situationen på Arlanda.

Vi var på plats 03:40 för avgång 06:45. Incheckning för Lufthansa sker vid separata diskar, öppnade strax efter 04:00. Det är gate 41-48 som gäller.

Vi reste två personer och hade alla intyg utskrivna och redo, gick på ca. 5 minuter att checka in.

Kön till SAS incheckning var enorm. Denna kö löpte parallellt med kön till Lufthansa (fållorna till diskar, till vänster i bilden nedan, öppnade även de 04:00) och det var stor förvirring och lite dålig stämning stundtals då resenärer trängdes. Det gäller att vara ute i god tid.

Till säkerhetskontrollen närmast SAS incheckning var det 5 resp. 9 minuters väntetid. Det är således, som tidigare nämnts, incheckning som tar tid just nu.

Och som vanligt i vårt land är det få som respekterar både att hålla avstånd till varandra när så är möjligt och väldigt få bär munskydd.

Smittspridningsrisk delux!

Visa bifogad bild 124678
Hur är det med att droppa bagage och checka in i automat? Funkar det och är det kortare kö då? Tänker för oss som ska resa inrikes i morgon och inte behöver visa dokument.
 

toer00

Medlem
Om man fått Ok från SAS Travel Ready Center, så kan man väl checka-in online och har man bara boardingkorten så borde automaterna också funka och därmed då får du gräddfil till bag-drop, den obemannade…??
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Om man fått Ok från SAS Travel Ready Center, så kan man väl checka-in online och har man bara boardingkorten så borde automaterna också funka och därmed då får du gräddfil till bag-drop, den obemannade…??

Ja, i teorin. Numera står det en kontrollant där, vilket innebär att du fastnar i kön till kontrollanten.
 

ptotheg

Medlem
Sidospår men jag är SÅ förvånad över att så många INTE bär munskydd på Arlanda? Det i kombination med att man köar med massor av okända människor påväg till sin destination känns.. osmidigt
 

Hachans

Medlem
Sidospår men jag är SÅ förvånad över att så många INTE bär munskydd på Arlanda? Det i kombination med att man köar med massor av okända människor påväg till sin destination känns.. osmidigt

Jag är inte förvånad. FHM har odlat misstro mot dem i två år. Och nu menar de att det är svårt att få folk att ändra sig.
 
Toppen