Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Ubbes har enligt mig ett mycket bra "förslag" Vid en ev kris pga facken ser jag det inte som ´troligt att media skulle kunna vara allt för negativa till detta.
Jag tycker mig redan se en antydan från media att de anställa bör acceptera förslaget som ligger.

Intressant idé, vi var väl snuddat vid den i olika sammanhang. Att en sådan lösning skapar ett j-ä liv på sin håll kan jag tänka mig. Men jag misstänker att detta måste väl förgås av ett styrelsebeslut. Teoretisk skulle väl svenska staten och Wallenbergarna gå ihop med övriga aktieägare om nu danskar och norrmän sätter sig på tvären. Som aktieägare borde man ju vara mest intresserad av att aktien behåller ett visst värde och kanske ökar, jämfört med att den blir värdelös i en konkurs. Skulle vara intressant att höra tongångarna om hur styrelsen ser olika alternativ.

Ta med kreditkortet...
Du kan ju kanske behöva köpa biljett hem...om det värsta händer på söndag kväll.

Näe, kreditkorten tänkte jag lämna hemma... ;)

Het tips till dem som redan har påbörjat sin resa/bonusresa med SAS(biljettnr 117-xxx).
Ifall SAS konkar och du blir strandsatt, skaffa Avianca LifeMiles och köp miles+boka din hemresa som LM bonusresa med Miles+Cash.
Det blir billigare än att köpa Business class biljett hem.

Bra tips. Jag har ju även USDM-miles så man kan ju säkert hitta på något skoj med dessa.

Men om man nu spekulerar i att detta scenario faktiskt inträffar, finns det någon försäkring som täcker det? Min LF Reseförsäkring och AmEx verkar inte täcka att bolag går i konkurs.

Bra tips. Jag har ju även USDM-miles så man kan ju säkert hitta på något skoj med dessa.
Ja, det är bra att ha minst 120.000 US miles på kontot, då kan man resa varsomhelst i världen i Business class från Europa.

Men om man nu spekulerar i att detta scenario faktiskt inträffar, finns det någon försäkring som täcker det? Min LF Reseförsäkring och AmEx verkar inte täcka att bolag går i konkurs.
Det finns en sådan försäkring. Vi diskuterade om detta på den här tråden.
www.businessclass.se/flygbiljetter/4985-finns-det-foersaekring-mot-force-majeure.html

Ja, det är bra att ha minst 120.000 US miles på kontot, då kan man resa varsomhelst i världen i Business class från Europa.

Inga problem. Har en bra bit över 200k nu. Men LM är nog bättre eftersom USDM inte tillåter one-way awards.

Det finns en sådan försäkring. Vi diskuterade om detta på den här tråden.
www.businessclass.se/flygbiljetter/4985-finns-det-foersaekring-mot-force-majeure.html

Men KK täcks väl inte av Force Majeure? Nåja, jag får läsa igenom tråden igen.

Het tips till dem som redan har påbörjat sin resa/bonusresa med SAS(biljettnr 117-xxx).
Ifall SAS konkar och du blir strandsatt, skaffa Avianca LifeMiles och köp miles+boka din hemresa som LM bonusresa med Miles+Cash.
Det blir billigare än att köpa Business class biljett hem.

Har alldeles för mycket bonuspoäng på kontot och är uppenbart rädd för att de fryser inne. Vad skulle hända om man bokar en Star Allianceaward (med t ex LH eller OS) enbart med EB-poäng. Blir det ändå ett 117-dokument som blir värdelöst vid konkurs eller tar LH över ansvaret om ingående flighter enbart är med t ex LH? Känns ju surt att boka en sådan resa, bara för att ha förlorat 2500-3000 SEK i skatter på måndag när SAS går i konkurs, om biljetten blir ogiltig?

Du kommer att få en biljett utställd av SK på 117-stock, så det är inte ett bra sätt att rädda dina poäng.

Möjligen skulle du kunna beställa saker från EB-shoppen för poäng. De kanske du får levererade även om SAS skulle gå i KK.

Känns ju surt att boka en sådan resa, bara för att ha förlorat 2500-3000 SEK i skatter på måndag när SAS går i konkurs, om biljetten blir ogiltig?
Skatterna kan du ju dock claima tillbaks via kreditkortet (dvs ej betalkort) vid konkurs.

Toppen