Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

DI gör en ”pudel” i dagens papperstidning om SAS, och säger att bankerna har ändrat uppfattning över helgen om SAS, och kommer att omförhandla krediterna.
Hittar inget på DI internet (ännu)
Får man tro artikeln verkar det snarare vara bankerna som gör en pudel efter politiska påtryckningar...

En award-resa som är bokad via Eurobonus men går med LH-flight och är betald med EB-poäng - får såvitt jag förstår ett biljett-nummer som inte börjar på 117.

När "betalar" SAS för denna biljett? Dvs om SAS trots allt skulle gå i konkurs - har jag då en redan betald och giltig biljett med LH?

En award-resa som är bokad via Eurobonus men går med LH-flight och är betald med EB-poäng - får såvitt jag förstår ett biljett-nummer som inte börjar på 117.

När "betalar" SAS för denna biljett? Dvs om SAS trots allt skulle gå i konkurs - har jag då en redan betald och giltig biljett med LH?

Jag har skrivit om detta på andra trådar otaliga gånger.

Om du använder dina SAS EuroBonus poäng är det garanterat att SAS som utfärdar biljetten med 117-xxx som biljettnummer. Då hjälper det inte att du flyger t ex THAI eller Lufthansa. Så länge de inte visar någon slags goodwill, kommer din biljett att bli värdelös ifall SAS konkar.

Jag har skrivit om detta på andra trådar otaliga gånger.

Om du använder dina SAS EuroBonus poäng är det garanterat att SAS som utfärdar biljetten med 117-xxx som biljettnummer. Då hjälper det inte att du flyger t ex THAI eller Lufthansa. Så länge de inte visar någon slags goodwill, kommer din biljett att bli värdelös ifall SAS konkar.

Ok - går det verkligen inte att komma runt det genom att t ex boka enbart sträckorna FRA-BKK-FRA med EB-poäng?

Ok - går det verkligen inte att komma runt det genom att t ex boka enbart sträckorna FRA-BKK-FRA med EB-poäng?

Nej. I princip kan man säga att den som ställer ut biljetten är den som tar in pengarna och sedan fördelar ut dem till de bolag som egentligen transporterar dig. Om du använder EB-poäng så är det SK som redan har pengarna (dina poäng) och därmed ställer ut biljetten.

Det har jag också förklarat på andra trådar. :)

Du kan tänka flygbiljett som en cheque. Du kan inte handla utan täckning. SAS biljett är som SAS cheque.
Om SAS konkar blir din biljett värdelös. Det spelar ingen roll vilket flygbolag du flyger med, så länge din biljett ä utfärdad av SAS(117-xxx) är det kört.

Jag rekommenderar er att skaffa en Force Majeure försäkring ifall ni vill resa långt ut(eller även till nära håll) med SAS biljett.

Toppen