Det bästa vad vi alla kan göra är att vi väljer SAS istället för Norwegian, BA eller Malmö Aviation för föra kommande resor.
Ja för tänk vad vi ångrar att vi inte köpte Saab:ar istället för BMW, Volvo och Mercor medans vi hade chansen...
Mer seriöst så känner jag mig väldigt kluven inför en ev. SAS-konkurs.
Å ena sidan inser jag att SAS (precis som Saab) har en omöjlig affärsmodell som knappast går att anpassa av politiska och personalmässiga skäl.
På många sätt vore det bättre att förkorta pinan än att låta den bli en ny utdragen och ovärdig dödsdans a la Saab.
(Fast denna gång med ständiga nyemissioner, förlorade skattemiljarder och lurade småsparare..)
Vårt behov av router kommer att tillgodoses av andra aktörer, som kan starta utan fantasipensioner o dyl overhead som ryggsäck,
Vi slipper historiskt hänsynstagande till CPH som main hub.
Å andra sidan kommer det säkert att bli kaotiskt med mycket störningar och obekvämligheter innan allt lagt sig.
Och risken för prishöjningar på både kort och längre sikt är uppenbar.
Och sen känns det ofta rätt skönt att sjunka ner i en av SAS mjuka gamla insuttna plyschfåtöljer efter några ben i moderna flygbolags kyrkbänkar...