Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Det bästa vad vi alla kan göra är att vi väljer SAS istället för Norwegian, BA eller Malmö Aviation för föra kommande resor.
Ja för tänk vad vi ångrar att vi inte köpte Saab:ar istället för BMW, Volvo och Mercor medans vi hade chansen... :rolleyes:

Mer seriöst så känner jag mig väldigt kluven inför en ev. SAS-konkurs.
Å ena sidan inser jag att SAS (precis som Saab) har en omöjlig affärsmodell som knappast går att anpassa av politiska och personalmässiga skäl.
På många sätt vore det bättre att förkorta pinan än att låta den bli en ny utdragen och ovärdig dödsdans a la Saab.
(Fast denna gång med ständiga nyemissioner, förlorade skattemiljarder och lurade småsparare..)
Vårt behov av router kommer att tillgodoses av andra aktörer, som kan starta utan fantasipensioner o dyl overhead som ryggsäck,
Vi slipper historiskt hänsynstagande till CPH som main hub.

Å andra sidan kommer det säkert att bli kaotiskt med mycket störningar och obekvämligheter innan allt lagt sig.
Och risken för prishöjningar på både kort och längre sikt är uppenbar.

Och sen känns det ofta rätt skönt att sjunka ner i en av SAS mjuka gamla insuttna plyschfåtöljer efter några ben i moderna flygbolags kyrkbänkar...

Innan bmi såldes till IAG(British Airways ägare) på FlyerTalk pratades att de hade så dålig resultat så att varje flight de flög gick back med betalda biljetter.
Jag kommer inte ihåg exakta siffror men jag tror att det var någongting 30 GBP per flight per person.
Många britterna skämtade att det bästa sättet att stödja bmi var att inte flyga med bmi...

Tyvärr det låter jätte tråkigt om situationen var så dålig. Jag tror fortfarande att SAS kommer att resa sig som en Fenix fågel. :)

Nu är det ju dock långt i från alla som ska just till den omedelbara närheten av centralen. Men i övrigt håller jag med, föredrar Arlanda.

Usch nej, Bromma är överlägset. Fem minuter mellan ankomst till flygplatsen och ombordstignng på planet.. Därför blir det alltid Finnair/Flybe till Helsingfors i stället för Sas/Blue1.

om SAS konkar kommer det finnas ca 1500 arbetslösa Pandions på drift :)

Tror det är dags att bränna av lite poäng så dom inte brinner inne...

Toppen