Om man nu resonerar lite runt ett möjligt och kanske till och med troligt scenario så tror jag att det blir såhär.
Förutsättning ett eller flera fackförbund skriver inte på.
Senaste månaden har ju SAS frigjort Blue1 som ju är en fullvärdig medlen i *A till att enbart syssla med att "köra" flygplan. Det har blivit ett operativt bolag under namnet SAS Finland...
Skiter det sig med överenskommelsen med facken överförs alla SAS flygningar till Blue1 och de som vill jobba under de nya villkoren får anställning i Blue1. Resterade personal permitteras på grund av arbetsbrist och SAS avvecklas.
Företaget likvideras lungt och snyggt utan konkurs.
Blue1 vars bonusprogram heter Eurobonus kommer givetvis att stå bakom de biljetter som är köpta med Eurobonuspoäng likväl som övriga biljetter utfärdade av SAS. Kunder nöjda och märker ingen skillnad. SAS/Blue1 nöjda och de som sitter med Svarte Petter är medlemmarna i de förbund som inte skrev på, om de inte söker de nya jobben hos Blue1.
Allt detta kommer givetvis att ta några veckor så flygningar i närtid påverkas inte alls. samtiliga SK flygnummer konverteras till KF nummer och SK biljetter gäller på dessa... Efter ett tag så blir SAS finland bara SAS. Ett SAS som inte har några pensionsskulder eller otidsenliga avtal utan kan konkurrera på en global marknad.