Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Skulle aldrig ha bokat resan till Thailand över jul och nyår en EuroBonus poäng. Rädd för att hela resan inte blir av och kommer då att förlora x-antal tusen i förhandsbetalda hotell. Lite sent nu att boka om och av resan.
 
Skulle vara intressant att se SAS biljettförsäljning i höst jämfört med för ett år sedan. Kanske ingen stor skillnad om det mest är privatpersoner som väljer andra bolag nu, men jag skulle gissa att det ändå syns i statistiken.
 
Om man nu resonerar lite runt ett möjligt och kanske till och med troligt scenario så tror jag att det blir såhär.
Förutsättning ett eller flera fackförbund skriver inte på.

Senaste månaden har ju SAS frigjort Blue1 som ju är en fullvärdig medlen i *A till att enbart syssla med att "köra" flygplan. Det har blivit ett operativt bolag under namnet SAS Finland...
Skiter det sig med överenskommelsen med facken överförs alla SAS flygningar till Blue1 och de som vill jobba under de nya villkoren får anställning i Blue1. Resterade personal permitteras på grund av arbetsbrist och SAS avvecklas.
Företaget likvideras lungt och snyggt utan konkurs.
Blue1 vars bonusprogram heter Eurobonus kommer givetvis att stå bakom de biljetter som är köpta med Eurobonuspoäng likväl som övriga biljetter utfärdade av SAS. Kunder nöjda och märker ingen skillnad. SAS/Blue1 nöjda och de som sitter med Svarte Petter är medlemmarna i de förbund som inte skrev på, om de inte söker de nya jobben hos Blue1.

Allt detta kommer givetvis att ta några veckor så flygningar i närtid påverkas inte alls. samtiliga SK flygnummer konverteras till KF nummer och SK biljetter gäller på dessa... Efter ett tag så blir SAS finland bara SAS. Ett SAS som inte har några pensionsskulder eller otidsenliga avtal utan kan konkurrera på en global marknad.
 
Last edited:
Het tips till dem som redan har påbörjat sin resa/bonusresa med SAS(biljettnr 117-xxx).
Ifall SAS konkar och du blir strandsatt, skaffa Avianca LifeMiles och köp miles+boka din hemresa som LM bonusresa med Miles+Cash.
Det blir billigare än att köpa Business class biljett hem.
 
Ubbe målar upp ett mycket realistiskt scenario. Det enda som skulle kunna stoppa är att de förbund som inte skriver på lyckas pressa via media och regeringar att stoppa överföringen av tillgångar till Blue1 som ett försök att kringå förbunden (själva retoriken kommer vara mer hysterisk).
 
Ubbe målar upp ett mycket realistiskt scenario. Det enda som skulle kunna stoppa är att de förbund som inte skriver på lyckas pressa via media och regeringar att stoppa överföringen av tillgångar till Blue1 som ett försök att kringå förbunden (själva retoriken kommer vara mer hysterisk).
Den frågan är säkert redan förhandlad med de olika fackförbunden när Blue1 blev ett operativt bolag.
Sen gäller inte Dansk/Norsk/Svensk lag i Finland ;-)...
 
Den frågan är säkert redan förhandlad med de olika fackförbunden när Blue1 blev ett operativt bolag.
Sen gäller inte Dansk/Norsk/Svensk lag i Finland ;-)...

Förviso men det kommer inte hindra förbunden att utöva påtryckningar likväl. De har ju knappast uteslutit att en konkurs är acceptabelt före lönesänkningar så man ska inte förvänta sig ett rationellt beteende.
 
Toppen