Senaste nytt

Vad händer om SAS går i konkurs? (ur konsumentperspektiv)

Ja nog är de ända vettiga som kommit fram från DI kommit härifrån
. Inte konstigt Vi ÄR de som verkligen flyger och använder Eurobonusprogram och faktiskt har ett naturligt och genuint intresse av flygbolagen vi nyttjar.
Det retar mig enormt när pressen skriver rena felaktigheter. Jag inser vikten av det fria ordet och att det är aktuellt för allmänheten att veta om SAS situation. Men när man inte har mer fakta tycker jag att det är rent olämpligt att publicera "skräck" artiklar som faktiskt kommer att påverka bolag oavsett utgången på Söndag osv.

Jag anser att det är rätt stor skillnad på "det fria ordet" och att publicera rena spekulationer/felaktigheter utan att göra en analys och presentera alla fakta så att läsaren själv kan bilda en uppfattning...

Det är ju sådant som kvällspressen ägnar sig åt för att få läsare. Tidningar som ska vara seriösa borde kunna prestera bättre.

Om man nu resonerar lite runt ett möjligt och kanske till och med troligt scenario så tror jag att det blir såhär.
Förutsättning ett eller flera fackförbund skriver inte på.

Senaste månaden har ju SAS frigjort Blue1 som ju är en fullvärdig medlen i *A till att enbart syssla med att "köra" flygplan. Det har blivit ett operativt bolag under namnet SAS Finland...
Skiter det sig med överenskommelsen med facken överförs alla SAS flygningar till Blue1 och de som vill jobba under de nya villkoren får anställning i Blue1. Resterade personal permitteras på grund av arbetsbrist och SAS avvecklas.
Företaget likvideras lungt och snyggt utan konkurs.
Blue1 vars bonusprogram heter Eurobonus kommer givetvis att stå bakom de biljetter som är köpta med Eurobonuspoäng likväl som övriga biljetter utfärdade av SAS. Kunder nöjda och märker ingen skillnad. SAS/Blue1 nöjda och de som sitter med Svarte Petter är medlemmarna i de förbund som inte skrev på, om de inte söker de nya jobben hos Blue1.

Allt detta kommer givetvis att ta några veckor så flygningar i närtid påverkas inte alls. samtiliga SK flygnummer konverteras till KF nummer och SK biljetter gäller på dessa... Efter ett tag så blir SAS finland bara SAS. Ett SAS som inte har några pensionsskulder eller otidsenliga avtal utan kan konkurrera på en global marknad.

Scenariot ovan blir än mer troligt om man tänker på hur SAS driver detta. LAS gäller inte över landsgränser. Danska fackförbund har ingen makt i Finland. Jag tror inte att målsättningen hos SAS är att få alla fackförbund att skriva på detta utan snarare att driva något förbund till att inte gå med på kraven.
Det blir ingen konkurs på måndag även om ett eller flera förbund inte skriver på. SAS kommer att flyga sina plan även nästa vecka och även nästa år, men då under namnet SAS Finland. Det finns för mycket värden investerade i företaget för att man ska låta verksamheten gå omkull. Det är bara barlasten av dåliga avtal och en enorm pensionsskuld som man måste lämna efter sig.
Att tro på ett scenario där SAS medvetet skulle låta Eurobonus gå i stöpet låter i mina öron som en ren utopi. För några dagar sedan värderades Eurobonusprogrammet till runt 2 - 2,5 miljarder Skr och att tro att en företagsledning med ett pennstreck skulle låta sådana värden försvinna, och i stället själva riskera att bli ersättningsskyldiga mot ägarna för detta är imbecillt.
Det har skapats en hysteri i pressen och mycket möjligt är det en planerad hysteri för att nå det mål som beskrivs ovan.
Danska tidningen Politiken erfar från flera källor att flygbolaget redan har utarbetat detaljerade krisplaner på flera hundra sidor som skissar hur bolaget ska försättas konkurs. Det finns också planer på hur strandade passagerare ska hanteras, liksom väntade köer på de skandinaviska flygplatserna.
Om SAS går i konkurs innebär det en miljardsmäll för SEB, som är inlösande bank för SAS-biljetter som köpts med kort, skriver Svenska Dagbladet. Tidningen erfar att bankens åtagande för att garantera kortkundernas betalningar kan uppgå till fyra miljarder - pengar som till stor del riskerar att gå förlorade om SAS går omkull. SEB vill inte kommentera tidningens uppgifter.
Är det någon som på allvar tror att största privata ägaren dvs. Wallenbergstiftelsen skulle låta ett av sina bolag generera en förlust i ett annat av stiftelsen ägt bolag på sådana siffror. Inte en chans!
Köp en skål chips och luta er tillbaka.
Det ska bli spännande att få se när jag får rätt. Inte om utan när..

Last edited:
Om SAS går i konkurs innebär det en miljardsmäll för SEB, som är inlösande bank för SAS-biljetter som köpts med kort, skriver Svenska Dagbladet.

Just det där konstaterade vi väl var 110% båg. Det finns ju inga "inlösande banker för SAS-biljetter som köpts med kort". Det är ju varje kortutgivare (eller är det tillochmed backande kortföretag) som får ta smällen för de biljetter som sålts med deras kort.

Återigen en journalist som inte har någon som helst koll på vad denne skriver om.

Just det där konstaterade vi väl var 110% båg. Det finns ju inga "inlösande banker för SAS-biljetter som köpts med kort". Det är ju varje kortutgivare (eller är det tillochmed backande kortföretag) som får ta smällen för de biljetter som sålts med deras kort.

Återigen en journalist som inte har någon som helst koll på vad denne skriver om.

Jag har alltid haft intrycket att det är SEB som varit kortutgivare för MC i alla varianter jag haft, vare sig det stått Statoilkort, Eurocard eller SAS Eurobonus Mastercard på plastbrickan.

Jag är lite nyfiken på vad Swedavia gör med alla SAS faciliteter...

Vissa flygplatser kommer bli helt utan flyg ett tag (de flesta tas väl över). Hoppas det blir Mavia och inte DY som tar över turerna... det tråkiga är att MAVIA inte får nya plan förrän 2014, och de har ingen kapacitet idag.

Hela terminaler kommer gapa tomma på ARN, OSL, CPH...

Vem tar över loungerna?

Dråpslag för Arlanda Express också. Skulle vara kul att se procentuellt hur mycket SAS-kunder som valde ""expressen". Det var ju knappast charterresenärer, eller resande med DY+ Germanwings iaf.

1.500 blir arbetslösa i Sigtuna också

Jag har alltid haft intrycket att det är SEB som varit kortutgivare för MC i alla varianter jag haft, vare sig det stått Statoilkort, Eurocard eller SAS Eurobonus Mastercard på plastbrickan.

Det må vara sant, men det gör inte journalistens påstående mer sant. Det finns ingen "inlösande bank för SAS-biljetter". Om det nu är det du skriver som avses (vilket är fullt möjligt!) så har ju SEB valt att ta den risken när man ställer sig som kortutgivare för så många kort och det är inget unikt för flygbiljetter. Frågan är om det inte är värre när tex en elektronikkedja går i KK.

De som flyger mycket med SAS kommer ju inte att sluta flyga bara för att SAS försvinner. Därmed kommer nog inte Arlanda Express & Co drabbas så hårt.

Toppen