Om man nu resonerar lite runt ett möjligt och kanske till och med troligt scenario så tror jag att det blir såhär.
Förutsättning ett eller flera fackförbund skriver inte på.
Senaste månaden har ju SAS frigjort Blue1 som ju är en fullvärdig medlen i *A till att enbart syssla med att "köra" flygplan. Det har blivit ett operativt bolag under namnet SAS Finland...
Skiter det sig med överenskommelsen med facken överförs alla SAS flygningar till Blue1 och de som vill jobba under de nya villkoren får anställning i Blue1. Resterade personal permitteras på grund av arbetsbrist och SAS avvecklas.
Företaget likvideras lungt och snyggt utan konkurs.
Blue1 vars bonusprogram heter Eurobonus kommer givetvis att stå bakom de biljetter som är köpta med Eurobonuspoäng likväl som övriga biljetter utfärdade av SAS. Kunder nöjda och märker ingen skillnad. SAS/Blue1 nöjda och de som sitter med Svarte Petter är medlemmarna i de förbund som inte skrev på, om de inte söker de nya jobben hos Blue1.
Allt detta kommer givetvis att ta några veckor så flygningar i närtid påverkas inte alls. samtiliga SK flygnummer konverteras till KF nummer och SK biljetter gäller på dessa... Efter ett tag så blir SAS finland bara SAS. Ett SAS som inte har några pensionsskulder eller otidsenliga avtal utan kan konkurrera på en global marknad.
Scenariot ovan blir än mer troligt om man tänker på hur SAS driver detta. LAS gäller inte över landsgränser. Danska fackförbund har ingen makt i Finland. Jag tror inte att målsättningen hos SAS är att få alla fackförbund att skriva på detta utan snarare att driva något förbund till att inte gå med på kraven.
Det blir ingen konkurs på måndag även om ett eller flera förbund inte skriver på. SAS kommer att flyga sina plan även nästa vecka och även nästa år, men då under namnet SAS Finland. Det finns för mycket värden investerade i företaget för att man ska låta verksamheten gå omkull. Det är bara barlasten av dåliga avtal och en enorm pensionsskuld som man måste lämna efter sig.
Att tro på ett scenario där SAS medvetet skulle låta Eurobonus gå i stöpet låter i mina öron som en ren utopi. För några dagar sedan värderades Eurobonusprogrammet till runt 2 - 2,5 miljarder Skr och att tro att en företagsledning med ett pennstreck skulle låta sådana värden försvinna, och i stället själva riskera att bli ersättningsskyldiga mot ägarna för detta är imbecillt.
Det har skapats en hysteri i pressen och mycket möjligt är det en planerad hysteri för att nå det mål som beskrivs ovan.
Danska tidningen Politiken erfar från flera källor att flygbolaget redan har utarbetat detaljerade krisplaner på flera hundra sidor som skissar hur bolaget ska försättas konkurs. Det finns också planer på hur strandade passagerare ska hanteras, liksom väntade köer på de skandinaviska flygplatserna.
Om SAS går i konkurs innebär det en miljardsmäll för SEB, som är inlösande bank för SAS-biljetter som köpts med kort, skriver Svenska Dagbladet. Tidningen erfar att bankens åtagande för att garantera kortkundernas betalningar kan uppgå till fyra miljarder - pengar som till stor del riskerar att gå förlorade om SAS går omkull. SEB vill inte kommentera tidningens uppgifter.
Är det någon som på allvar tror att största privata ägaren dvs. Wallenbergstiftelsen skulle låta ett av sina bolag generera en förlust i ett annat av stiftelsen ägt bolag på sådana siffror. Inte en chans!
Köp en skål chips och luta er tillbaka.
Det ska bli spännande att få se när jag får rätt. Inte om utan när..