Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Ärlig fråga, ej ämnat som nedsättande på något vis, men... är det normalt att fortfarande vara styrman efter 20 år?
Inte egentligen. Finns de som blir kaptener efter mycket kortare tid än så, även hos SAS. Men det beror ju på personliga kvalifikationer och om man vill. :)
 
Skulle piloterna gå med på ett avtal med differentierad lönehöjning där de som tjänar minst får fler % i löneökning? Typ de önskade 13% för nya/juniora styrmän och ner till 2,3% för alla kaptener med >70k grundlön? Skulle inte tro det, va.
Det hade ju varit mer korrekt! Individuell lön. Lyft de man ska ha kvar för att säkra tillväxt och kultur och som levererar bra! Blir man inte mätt på 70-90 så har man något annat problem. Slutlöner har många yrken.
 
Lite perspektiv på tillvaron så tyckte jag detta har ett intressant inlägg i debatten om piloternas löner: SAS-piloternas ilska: Det tjänar vi egentligen Så är SAS-piloternas lön egentligen | Aftonbladet

För att summera ihop artikeln (som är skriven ur Piloterna/fackets perspektiv):

  • Det är falskt att piloterna i snitt tjänar 93 000 kr i månaden. Exempel ges på en pilot som har varit anställd i mer än 10 år och tjänar strax över 50 000 kr

  • Wilhelm Tersmeden, ordförande SAS-sektionen på Svensk pilotförening, hävdar att siffran (93k) är rent trams. Ingångslön för en pilot hos SAS ligger på strax över 34 000 kr.

  • Enligt en undersökning (finns ingen källa i artikeln) av löneläget bland 20 stora flygbolag i Europa ligger SAS näst sist, bakom både Ryanair och Norwegian

  • SASpiloter har inga tillägg. Exempelvis för storhelger (julafton, Midsommar) eller helgtillägg och OB.

  • Piloterna får traktamenten som Skatteverket har fastslagit (Vilket vi alla här på BC vet att intrikestraktamenten är ett stort skämt... (min notering :))) SAS har även tagit bort frukost på hotellbokningarna. (vilket jag då antar traktamenten ofta ska täcka frukost, lunch och middag på flygplatser och hotell)

  • Det viktigaste punkten är schemat. I nuläget är schemat variabelt och det enda SAS behöver förhålla sig till när det lägger schemat är att piloterna ska minst 12 dagar lediga per månad och att de ska minst en helg ledigt. Pilotfacket vill se en schemaläggning likt Norwegian och Ryanair som har "jobba 5 dagar - ledigt 4 dagar". Det blir lättare att planera livspusslet då.
 
Ja så är det, han flög tills för något år sedan 737 på short haul men fick sedan byta till long haul 330/340, hade han inte bytt så hade han varit kapten på 737 nu men lockade mer med long haul än att bli kapten , kanske inte intressant men han hade ingen lust att strejka.....
...är Kapten en tjänstegrad eller en anställning? Jag trodde att de som sitter i styrmansstolen på Longhaul också är kaptener i senioritet och lön.
 
Enkelt åtgärdat börja jobba åt norsken då! Om nu SAS är så illa varför vill alla jobba kvar då??? suck it up, or leave !!!
Benägen att hålla med. Om biljettintäkterna inte täcker kostnaderna så hade man tidigare en stat som gick in och fyllde på. Så är det i en del länder fortfarande. Sedan kanske inte så kul att glamoren gått ur tid.
 
Lite perspektiv på tillvaron så tyckte jag detta har ett intressant inlägg i debatten om piloternas löner: SAS-piloternas ilska: Det tjänar vi egentligen Så är SAS-piloternas lön egentligen | Aftonbladet
Haha, helt underbart vilken bevisföring SAS-piloterna sysslar med. Medellönen på 93k är helt trams för ingångslönen är 34k och en pilot som varit anställd i tio år uttalar sig och tjänar bara 50k i månaden. Ja men då så, då kan ju medellönen inte vara 93k...

Om facket hävdar att det är ointressant att prata medellön, och även folk här som säger att om en pilot tjänar en miljard per månad så driver det upp medellönen (ja, det är ju såklart sant) så borde de ju inte prata om en snitt-löneökning på 13%. För oavsett hur spridningen ser ut så ger ju en snittlöneökning på 13% på en medellön på 93k en genomsnittlig löneökning på 12090:- per pilot. Om sen den där piloten som tjänar en miljard får det mesta är ju ett strukturellt problem...
 
Enkelt åtgärdat börja jobba åt norsken då! Om nu SAS är så illa varför vill alla jobba kvar då??? suck it up, or leave !!!
Benägen att hålla med. Om biljettintäkterna inte täcker kostnaderna så hade man tidigare en stat som gick in och fyllde på. Så är det i en del länder fortfarande. Sedan kanske inte så kul att glamoren gått ur tid.


Har ni läst tråden?
@aldrighemma, kritisera gärna, men försök att vara lite konstruktiv? Förväntar mig mer än "sucka it up or leave !!!"- från en aktiv person på BC.


Här har ni två lite info om hur det fungerar att byta jobb som pilot inom flygbranschen (allting är kopierat från tidigare inlägg i denna tråd):



en sak värd att komma ihåg: Piloter kan inte som vi andra byta till ett nytt jobb på samma nivå hos en konkurrent om de är missnöjda med lön eller villkor. Allt styrs av den interna senioritetsordningen, alltså hur länge du har varit anställd relativt andra på samma bolag. Är du erfaren kapten på SAS och byter till ett annat bolag får du alltså börja om på botten som styrman på de minsta planen, med villkor därefter.

Alternativet att byta arbetsgivare finns i princip inte när man kommit en bit på stegen. Då är strejk det enda vapnet.
Det är också på grund av detta upplägget som välbetalda kontraktsjobb i Kina mfl. inte är intressant för merparten av västerländska piloter.


Går lite emot många andra branscher där man kan ta karriärs steg genom att byta jobb, kan vara en till faktor till varför dom pushar för högre löner då det inte är lika enkelt att byta.

Rätt kul om man har ett antal år i bolaget och kanske har 70 papp som kapten och sedan byta och börja om som styrman på 30...
Och det regelverket är väl grunden till allt elände många gånger; dvs ingen kan lämna utan kännbar effekt negativt. Annars brukar man byta jobb om man är mycket missnöjd.
Ja, precis. I normala branscher höjer man lönen genom att byta arbetsgivare. Som pilot sänker man lönen genom att göra så...

Ska väl tilläggas att jag personligen inte är jätteförtjust i att piloterna strejkar och tycker det är överdrivet att de ska behålla sitt krav på den absurda löneökningen. Det går inte både att ha kakan och äta den liksom... Men med det sagt så kan vi ju iaf försöka vara lite konstruktiva här inne? Det är inte direkt svart och vitt mellan Piloterna och SAS.
 
Toppen