Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Och där har man troligen bara räknat på att de faktiskt inte ger höjningen. Om piloterna först strejkar I en vecka och sas sedan ger med sig och ger de ökningar de bett om så blir vinsten nog också utrsderad. Och då troligen även för kommande år.
Nästa år ska väl kabinbesättningens avtal löpa ut? Ge någon lillfingret...Som Pedersen på Sydbank säger - kostnaderna måste fortsatt ned, inte upp.

FÖrsökte åter igen få en bokning på söndag ändrad men de vägrar röra den då flighten inte är inställd ännu.
Tittar man lördagens flighter med Lufthansa till Munchen eller Frankfurt är de nollade nu, finns ett fåtal platser på söndagen men de lär ju vara borta när SAS ställer in söndagens flighter. Så drygt att det inte går att vara lite proaktiv här och få hjälp redan nu. Jag kan i teorin åka redan imorgon eftermiddag men det hjälper ju inte så mycket om maninte får boka om...
Samma problem här. Kan åka lördag, men de vill inte röra bokningen.

Skönt med EBD. Alltid 2 min väntetid.

Nästa år ska väl kabinbesättningens avtal löpa ut? Ge någon lillfingret...Som Pedersen på Sydbank säger - kostnaderna måste fortsatt ned, inte upp.
Yup. Frågan bra. Eller wow. Eller primera. Eller nextjet. Eller bmi. Om vi ska hålla oss till relativt lokala bolag.

Jag sitter faktiskt här och blir lite smått förbannad just nu. Ju mer jag tänker på det här desto mer övertygad blir jag faktiskt att piloter inte är så smarta som jag alltid trott.

Om piloterna har en medellön på 93 000 SEK, inkl. traktamente och tillägg så kan man kanske tänka sig att medelgrundlönen ligger på 80 000 SEK.
Att då överhuvudtaget gå in och från början begära 25% i löneökning känns ju helt galet. Det skulle innebära 20 000 SEK per pilot och månad. På ett år blir det 240 000 SEK per pilot. Multiplicera detta med 1409 piloter så blir det en kostnadsökning på 338 160 000 SEK. Var tror man att SAS ska hitta dessa pengar??

Att man nu nöjer sig med 13% innebär "bara" drygt 175 000 000 SEK. :rolleyes:

Märk väl att jag inte har räknat in de ökade sociala avgifterna som tillkommer. Och inte heller den skada som företaget lider i form av ökade kostnader pga strejken, och den förtroendeskada som drabbar SAS som kanske kommer att ta tid att reparera med minskade intäkter som följd.

Jag undrar ju om pilotfackets företrädare har alla hönsen hemma. Idioti är det de håller på med!! :mad:

Det där är dröm siffror som dom kablar ut i media, jag har en kompis som är styrman med 20 år i SAS och han är inte i närheten av några 93,000 kronor i månaden,

Ärlig fråga, ej ämnat som nedsättande på något vis, men... är det normalt att fortfarande vara styrman efter 20 år?

Ärlig fråga, ej ämnat som nedsättande på något vis, men... är det normalt att fortfarande vara styrman efter 20 år?

Ja så är det, han flög tills för något år sedan 737 på short haul men fick sedan byta till long haul 330/340, hade han inte bytt så hade han varit kapten på 737 nu men lockade mer med long haul än att bli kapten , kanske inte intressant men han hade ingen lust att strejka.....

Jag sitter faktiskt här och blir lite smått förbannad just nu. Ju mer jag tänker på det här desto mer övertygad blir jag faktiskt att piloter inte är så smarta som jag alltid trott.

Om piloterna har en medellön på 93 000 SEK, inkl. traktamente och tillägg så kan man kanske tänka sig att medelgrundlönen ligger på 80 000 SEK.
Att då överhuvudtaget gå in och från början begära 25% i löneökning känns ju helt galet. Det skulle innebära 20 000 SEK per pilot och månad. På ett år blir det 240 000 SEK per pilot. Multiplicera detta med 1409 piloter så blir det en kostnadsökning på 338 160 000 SEK. Var tror man att SAS ska hitta dessa pengar??

Att man nu nöjer sig med 13% innebär "bara" drygt 175 000 000 SEK. :rolleyes:

Märk väl att jag inte har räknat in de ökade sociala avgifterna som tillkommer. Och inte heller den skada som företaget lider i form av ökade kostnader pga strejken, och den förtroendeskada som drabbar SAS som kanske kommer att ta tid att reparera med minskade intäkter som följd.

Jag undrar ju om pilotfackets företrädare har alla hönsen hemma. Idioti är det de håller på med!! :mad:
Byt arbetsgivare istället för att strejka! Är det fel läge på lön så kommer det att korrigeras men jag tror att SAS personal har det ganska bra i jämförelse. De andra bolagen lär ju inte flyga mindre helger än SAS tvärtom tror jag. Har väldigt svårt för att köpa "andra tjänar bättre". Så kan det vara ibland. Jag skulle vara rätt irriterad om jag var chef för SAS.

Toppen