Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

För att summera ihop artikeln (som är skriven ur Piloterna/fackets perspektiv):

• Det är falskt att piloterna i snitt tjänar 93 000 kr i månaden. Exempel ges på en pilot som har varit anställd i mer än 10 år och tjänar strax över 50 000 kr

• Wilhelm Tersmeden, ordförande SAS-sektionen på Svensk pilotförening, hävdar att siffran (93k) är rent trams. Ingångslön för en pilot hos SAS ligger på strax över 34 000 kr.

• Enligt en undersökning (finns ingen källa i artikeln) av löneläget bland 20 stora flygbolag i Europa ligger SAS näst sist, bakom både Ryanair och Norwegian

• SASpiloter har inga tillägg. Exempelvis för storhelger (julafton, Midsommar) eller helgtillägg och OB.

• Piloterna får traktamenten som Skatteverket har fastslagit (Vilket vi alla här på BC vet att intrikestraktamenten är ett stort skämt... (min notering :))) SAS har även tagit bort frukost på hotellbokningarna. (vilket jag då antar traktamenten ofta ska täcka frukost, lunch och middag på flygplatser och hotell)

• Det viktigaste punkten är schemat. I nuläget är schemat variabelt och det enda SAS behöver förhålla sig till när det lägger schemat är att piloterna ska minst 12 dagar lediga per månad och att de ska minst en helg ledigt. Pilotfacket vill se en schemaläggning likt Norwegian och Ryanair som har "jobba 5 dagar - ledigt 4 dagar". Det blir lättare att planera livspusslet då.
Vet inte om denna artikel varit uppe....men den beskriver nog problemet rätt bra.
Dette er arbeidshverdagen SAS-pilotene kaller «uverdig» - SAS - Børs og Finans - E24

Har ni läst tråden?
@aldrighemma, kritisera gärna, men försök att vara lite konstruktiv? Förväntar mig mer än "sucka it up or leave !!!"- från en aktiv person på BC.

Här har ni två lite info om hur det fungerar att byta jobb som pilot inom flygbranschen (allting är kopierat från tidigare inlägg i denna tråd):

Ska väl tilläggas att jag personligen inte är jätteförtjust i att piloterna strejkar och tycker det är överdrivet att de ska behålla sitt krav på den absurda löneökningen. Det går inte både att ha kakan och äta den liksom... Men med det sagt så kan vi ju iaf försöka vara lite konstruktiva här inne? Det är inte direkt svart och vitt mellan Piloterna och SAS.
Är det så som beskrivs då? Visst så besitter BC en massa kunskap, men bara för att något skrivs på ett forum av ett antal personer så betyder det inte att det är sant...

Är det så som beskrivs då? Visst så besitter BC en massa kunskap, men bara för att något skrivs på ett forum av ett antal personer så betyder det inte att det är sant...

Nej, jag skulle aldrig lita på BC som enskild källa för något sådant - men med det sagt bör man inte anta att det är osant heller. Allt jag försöker här är att få en lite mer konstruktiv diskussion än trippla utropstecken och kommentarer skrivna i affekt.

Många av oss här är ju väldigt intresserade av flygbranschen i allmänhet, och inte bara själva premiumsresande, så det bör finnas potential för kvalitativa diskussioner som når en mycket högre nivå än om jag skulle diskutera detta med mina bekanta som inte alls är insatta i branschen, eller reser med flyg, på något sätt alls.

Jag tror ingen, vare sig medlemmarna här, eller piloterna, vill att resenärerna ska drabbas, men stämmer ovan om hur det "fungerar" med att byta jobb inom pilotbranchen så har jag full förståelse för att iaf hota om strejk är deras väg framåt för att förbättra på arbetsvillkoren för sin branch.

Nej, jag skulle aldrig lita på BC som enskild källa för något sådant - men med det sagt bör man inte anta att det är osant heller. Allt jag försöker här är att få en lite mer konstruktiv diskussion än trippla utropstecken och kommentarer skrivna i affekt.

Många av oss här är ju väldigt intresserade av flygbranschen i allmänhet, och inte bara själva premiumsresande, så det bör finnas potential för kvalitativa diskussioner som når en mycket högre nivå än om jag skulle diskutera detta med mina bekanta som inte alls är insatta i branschen, eller reser med flyg, på något sätt alls.
Sant, du har helt rätt!

...är Kapten en tjänstegrad eller en anställning? Jag trodde att de som sitter i styrmansstolen på Longhaul också är kaptener i senioritet och lön.

Kapten är en tjänste grad som har högre lön , på long haul är du inte alltid kapten, har ju ingen fakta på det men det är alltid kapten i vänster stolen och oftast styrman i höger stolen, på en del flyg är dom 3 i besättningen och då kan den 3e som flyger mitt under flygningen vara en styrman som sitter i vänster stolen då får man också som styrman logga dom timmarna som befälhavare.

Men att det alltid skulle vara bara kaptener på long haul är inte korrekt.

Ska väl tilläggas att jag personligen inte är jätteförtjust i att piloterna strejkar och tycker det är överdrivet att de ska behålla sitt krav på den absurda löneökningen. Det går inte både att ha kakan och äta den liksom... Men med det sagt så kan vi ju iaf försöka vara lite konstruktiva här inne? Det är inte direkt svart och vitt mellan Piloterna och SAS.

Jag håller med dig och tycker att du resonerar klokt. Det är bara det att jag tycker piloterna agerar som att det är "förr i tiden", strejka upp lönen så kan allt fortsätta som vanligt efter det. Jag förstår deras frustration och att de vill ha större del av kakan, men de måste fatta att kakan helt enkelt blivit betydligt mindre. SAS är inte Ericsson eller Volvo och driver sin verksamhet med små marginaler. Faller SAS så finns bara Norwegian (om ens det?) kvar i Skandinavien, sedan blir det fritt fram för Lufthansa att gå in och göra Eurowings av bolaget, sedan är det definitivt slut på det roliga, för oss alla och troligtvis för piloterna också.

OT: hur fungerar strejkförhandlingar likt detta?

Sitter partnerna på vardera huvudbas med Webex/Skype länkar och diskuterar med varandra då och då, eller är de på plats gemensamt i exempelvis Frösundavik?

Jag är både ung (iaf SAS ungdomsbiljetter-ung) och relativt ny inom arbetslivet att jag inte har riktigt snappat upp sådant ännu :rolleyes:

OT: hur fungerar strejkförhandlingar likt detta?

Sitter partnerna på vardera huvudbas med Webex/Skype länkar och diskuterar med varandra då och då, eller är de på plats gemensamt i exempelvis Frösundavik?

Jag är både ung (iaf SAS ungdomsbiljetter-ung) och relativt ny inom arbetslivet att jag inte har riktigt snappat upp sådant ännu :rolleyes:
Igår satt de iaf och förhandlade på Svenskt näringslivs lokaler på Storgatan, Östermalm i Stockholm.

Har ni läst tråden?
@aldrighemma, kritisera gärna, men försök att vara lite konstruktiv? Förväntar mig mer än "sucka it up or leave !!!"- från en aktiv person på BC.
Jag är helt enkelt inget stort fan av strejker i allmänhet, rösta med fötterna fungerar bättre både för den anställda och företaget. Om alla gjorde det så skulle även ersättningsnivåer automatiskt justeras (läs marknadsekonomi). Guldklockans tid är på gott och ont förbi !

Toppen